Kastrering Önskar snabbt svar

E

el Zafar

Min hingt blev kastrerad idag vid 12,30. Jag var nyss ute och kolla till honom, han blöder fortfarande, det är inte så att det rinner men det droppar ganska mycket. Ska jag ringa efter vet igen eller är det normalt. Det är första gången jag är med om en kastrering.

Sv: Kastrering Önskar snabbt svar

har han öppet sår ?när jag kastrerade min häst gjorde jag det hemma i stallet och då sydde man ej ihop såret det droppade över en vecka och det va inte något konstigt sa vetrinären..skeulle spolas med hjämna mellanrum och växa igen inifrån...

Såret är öppet. Vet sa att det skulle rinna ut, men jag trodde inte det skulle komma så mycke blod. Är det normalt att det droppar så väntar jag med att ringa vet, blir det värre ringer jag naturligvis. Han har ju piggnat till nu och ser inte ut att lida så värst mycket. Jag fick inte släppa ut homon i hagen eftersom det är så lerigt, men han skulle röra på sig så jag får väl ta och gå lång promenader.

Ett räkneexempel. 1 droppe i sekunden ger ca 3 ml per min vilket är ca 2 dl per timme, 5 liter är ingen farlig blodförlust för en stor häst.
PL

hej igen...klart att man blir orolig men det rinner ganska mycke och i flera dagar..han är säkert väldigt svullen också..se till att han är ren när du kommer in efter promenaden...ett tips till dig är att du smörjer insidan av låren och ner en bit mot hasen för saven som kommer ut är väldigt stark och kan fräta på huden..blir du osäler så ring vet för att dubbel kolla

Tack för svaren, oron släppte lite. Jag antar att du menar någon tjock kräm typ vaselin. Jag ska ut och ta en liten sväng nu innan det blir mörkt, så får det bli en lång imorron.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
Svar
9
· Visningar
464
Senast: Blyger
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 368
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka