Kastrering - JA eller NEJ?

Sv: Kastrering - JA eller NEJ?

Jag skulle hellre ta det säkra före det osäkra och inte riskera nåt.
Han KAN komma loss nära en löptik, han KAN komma att ändra beteende senare i livet och han KAN utveckla en del besvär om han inte kastreras.

Som jag skrev i inlägget innan så reagerar hundar olika och man kan aldrig veta i förväg hur ens egen hund reagerar.

Jag skulle inte tveka att kastrera om hunden inte ska ställas ut och användas i aveln.

Jag håller med malumbub...
Ska han inte användas i avel eller utställning så finns det inget att förlora.
Aldrig vart med om att hund blir sämre för att den kastreras...

Har själv kastrerat min 2åriga blandras hanne, hur go som helst och inte det minsta aggresiv.
Dock parar han sig med löptikar av någon anledning, fastnar och blir ståendes, ja hela kittet... :confused:

//Joel

Knapplån

Tänk om våra grannar varit så klocka att de kastrerat sin hanhund innan det händer en olycka! Och då menar jag inte små valpar (vilket jag inte heller vill´ha på mina två tikar) utan en trafikolycka:devil: Rena turen att inget hänt. En gång en mc som fick tvärnita..
Ja jag har pratat med dem, tex bet dem inte gå här förbi när tikarna löper men nej de bara PRATAR om kastrering. I övrigt kloka och trevliga grannar så det är så irriterande.

Vår shetland sheepdog kastrerades då han fick testikelcancer, han gick upp i vikt efteråt, men antagligen enbart pga att han i samma veva efteråt fick problem med sköldkörtlen. Innan hade han fritillgång på foder. Har inte märkt någon skillnad alls i temperamentet, men han var ju en ganska problemfri hund innan, ej hanilsk eller särskilt intresserad av andra damer. Han har inte blivit lat som det sägs att de kan bli eller liknande.

Vår shetland sheepdog kastrerades då han fick testikelcancer, han gick upp i vikt efteråt, men antagligen enbart pga att han i samma veva efteråt fick problem med sköldkörtlen. Innan hade han fritillgång på foder. Har inte märkt någon skillnad alls i temperamentet, men han var ju en ganska problemfri hund innan, ej hanilsk eller särskilt intresserad av andra damer. Han har inte blivit lat som det sägs att de kan bli eller liknande.

Eftersom hormonerna förändras vid en kastrering minskar behovet, så det rekommenderas att man ändrar maten anpassad till en mindre aktiv hund. För även om man fortsätter att motionera och träna som innan så minskar den inre aktiviteten.

Vi kastrerade vår 3,5 årige beaglehane före jul, han visade bla lite grinighetstendenser mot hundar han inte känner. Vi provade först med kemisk kastrering vilket föll väl ut, han blev lugnare på alla områden.
Lite viktuppgång blev det, men att ta bort 30% av 3 dl/dag såg snålt ut :angel:. Jaja, lätt löst med mer motion.
Jag/vi hade sedan innan bestämt att han inte var avelmaterial, så för mig var valet lätt. Värre var det för husse.....

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 518
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 892
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 519
Senast: Migo
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 780
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka