Kastrering - JA eller NEJ?

D

Deathwish

Vi har en snart 1,5 år gammal blandrashane som vi funderar att kastrera, då han visat sig vara väldigt besvärlig när granntikarna löper. Vi har precis flyttat till en gård och i den här byn är vår hund den enda hanen. Det är sedan tre andra tikar och två av dom löper nu samtidigt. Vår lilla hund matvägrar, samt visar stor orolighet. Detta är jobbigt både för honom och för oss, så vi har funderat på att kastrera honom, men vad är fördelarna respektive nackdelarna med det? Hur mycket kostar det? Tacksam för svar!

Sv: Kastrering - JA eller NEJ?

Vad är det som hindrar er?
Ni vinner massor på att kastrera. Och ev viktökningar kan man lätt reglera med motion och rätt kost.
Så vad hindrar er?

Jag är absolut för kastrering av alla hundar som inte ska användas i aveln.

Priset varierar, nånstans mellan 2 500-3 500 ungefär.

Fördelar: Skvätter mindre, blir märkbart lugnare.
Nackdelar:Tråkigare päls, kan gå upp i vikt

Sen är ju allt idividuellt

Oj, det var dyrt. Jag har hört siffron omkring 1 500 -2 000, men då har jag fått helt fel information, eller?

Ja, jag tänkte att varför ska man fjanta med en hund om kastrering, när man kastrerar hästar utan att ens rycka på ögonbrynet, men därpå visste jag inte om det fanns några nackdelar med hundar, men okej. Det får bli en kastrering inom kort..

Priset varierar, nånstans mellan 2 500-3 500 ungefär.

Fördelar: Skvätter mindre, blir märkbart lugnare.
Nackdelar:Tråkigare päls, kan gå upp i vikt

Sen är ju allt idividuellt

Vi betalde nog mindre. Jag tror vi max betalade 2000.

Det här med tråkig päls har jag aldrig märkt. Min hanhund har finare päls än dem flesta andra hundar. Han är så fin i pälsen som han kan bli. Det mesta beror på fodret... Vikten tja det är bara att ge foder efter behov. NÄ jag tycker Ts helt klart ska kastrera. Finns bara fördelar med det.

tycker du ska göra det!Bara du tänker på att ge honom mindre mat då ämnesomsättningen kan minsak med upp till 30 %

Min hund blev kastrerad i fredags och han är snart 7 månader, men jag tycker att han inte ändrat ett särskilt beteende.
Lika glad och trevlig som vanligt.

Kastrering kan kosta väldigt olika från klinik till klinik, så ring runt och kolla lite!
Jag var jätteledsen över att måsta kastrera min hanhund, då jag velat ställa ut honom, men han var krypt så jag ville inte chansa och riskera cancer. Jag var rädd att han skulle bli loj, tråkig, ful i pälsen osv osv. Ha! Han är fortfarande lika jättevild (vid 17 månaders ålder!), energisk till tusen, superglad, har underbar blank päls (kanske beror på att han får lite olivolja i maten varje dag?) och hänger med på allt! Jag är glad att jag tog det beslutet för nu slipper han dessutom gå och tråna och längta efter tjejjer som han ändå aldrig fått "ha kul" med...!

Håller med, kastrera!
Vi kastrerade hanen här hemma (dvärgpinscher), när han var knappt 2 år, han hade samma problem när tikar i närheten löpte. Delvis försvann hörseln när vi var ute, delvis vankade han av och an inomhus och delvis matvägrade han i tre dagar ungefär... Vi bor i tätbebyggt område, många tikar alltså.
Dessutom var jag gravid, och såg inga nackdelar med att en hyperaktiv DP lugnade sig lite!

Idag är han underbar! Lyssnar, även om hörseln kan vara selektiv. Äter utan undantag sin mat, kanonbra att träna med, tar det lugnt inomhus, är mkt mer skärpt bland andra hundar. Inga nackdelar, han var dessutom benig förr, men nu är han i lagom hull :-)

Pröva du att kastera, men bli inte förvånad om det inte blir bättre med löptikar. Kompisen som har en liten kennel kastrerade sin hane för att han var så extremt jobbig när tikarna löpte. Det är snart två år sedan han kastrerades och han har inte under de löp som varit blivit bättre. Inte heller har han blivit mindre han-ilsk.

Men det är bättre att pröva kastera så har man ju chansen till att det blir bättre för hunden. Leva i stress är ju aldrig nyttigt för varken tvåbenta eller fyrbenta.

Vad gäller priser så kasterarde en annan kompis sin hund för 4500:- här i kungsbacka... Så det skiljer en hel del i pris....

Pröva du att kastera, men bli inte förvånad om det inte blir bättre med löptikar. Kompisen som har en liten kennel kastrerade sin hane för att han var så extremt jobbig när tikarna löpte. Det är snart två år sedan han kastrerades och han har inte under de löp som varit blivit bättre. Inte heller har han blivit mindre han-ilsk.

Men det är bättre att pröva kastera så har man ju chansen till att det blir bättre för hunden. Leva i stress är ju aldrig nyttigt för varken tvåbenta eller fyrbenta.

Vad gäller priser så kasterarde en annan kompis sin hund för 4500:- här i kungsbacka... Så det skiljer en hel del i pris....

Men är det inte större chans till förbättring destom yngre hanen är vid kastrationen?? Arne var knappt två, och det gick bra, hunden i fråga var väl 1.5 om jag minns rätt? Borde ju gå bra då?

Har faktiskt funderat någon gång på det, jag har en hane som inte är rasriktig och ska ju inte gå i avel. Men än så länge har han det inte jobbigt med tikar men man vet ju aldrig.

Läste någongång om någons schäfer som hade tappat väldigt mycket färg efter kastrering.

Min hund blev kastrerad i fredags och han är snart 7 månader, men jag tycker att han inte ändrat ett särskilt beteende.
Lika glad och trevlig som vanligt.

Ja? (Vad hade det med mitt inlägg att göra?)

Hundar reagerar ju individuellt.

Har faktiskt funderat någon gång på det, jag har en hane som inte är rasriktig och ska ju inte gå i avel. Men än så länge har han det inte jobbigt med tikar men man vet ju aldrig.

Läste någongång om någons schäfer som hade tappat väldigt mycket färg efter kastrering.

Jag skulle hellre ta det säkra före det osäkra och inte riskera nåt.
Han KAN komma loss nära en löptik, han KAN komma att ändra beteende senare i livet och han KAN utveckla en del besvär om han inte kastreras.

Som jag skrev i inlägget innan så reagerar hundar olika och man kan aldrig veta i förväg hur ens egen hund reagerar.

Jag skulle inte tveka att kastrera om hunden inte ska ställas ut och användas i aveln.

Vi har gett våran 7 åriga hane en kemisk kastrering.
Han har fått ett chip i nacken som stoppar hormonproduceringen. Detta håller bara i ca ett halvår sen måste man fylla på.

Han hade förstorad prostata och vi hade två alternativ, endera kastrering eller operera bort prostatan. Jag ville testa kastrering för att se hur han blev, om det skulle bli nån skillnad.

Han är lika sprallig som vanligt och hittar fortfarande på hyss, 120 knyck ute men han är mer lugn vid hundmöten, han tittar bara på dom och bryr sig inte sen. Lite lugnare inne men samma hund ändå, hittils ialla fall, det har bara gått 3 veckor. Men man märker små grejer som ändras, men inga negativa.

Som det stått tidigare i tråden så kan det variera rätt mkt. Jag har fått priser allt från 2 000 till 7 000 kronor.

Har provat med kemisk kastrering på våran hund och det funkade kanon kommer tyvärr inte ihåg vad det kostade men det är helt klart värt att testa så att man vet hur hunden blir i temperamentet innan man tar bort allt.Tror inte att jag gav mer än max 600 kr kan ha varit mindre men är inte säker gjorde även chip märkning och foder allergiprov så det blev ju en del att betala.

Senast ändrad av en moderator:

Här i Sundsvall kostade det runt 400-500:- kommer inte ihåg exakt då det var annat med på kvittot. Men runt den summan, tror det var 460:-, men inte säker som sagt.

Fungerar utmärkt som test innan man gör den riktiga sa vetten.
Man får se resultatet utan att det är permanent. Vissa hundar kan bli mer pratig skälla mer och uttrycka sig oftare. Min började med det men jag sa ifrån lugnt och konsist så nu är det bättre. Han kan ju liksom inte hjälpa att han gör vissa saker som han vanligtvis inte gör.

Kan se lite roligt ut ibland, som "gjorde jag det där?" när han skällde ut en kund och jag hyshade på honom. Går nog att träna bort vissa "dumheter" dom kan lägga sig till med tror jag.

Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 518
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 892
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 519
Senast: Migo
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 780
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka