Kastrering... hur lyckas man utan att bli ett totalt nervvrak?

Moonspell

Trådstartare
Tror inte jag vill vara med om att kastrera någon mer häst :crazy: .

Kastrerade min pålle 4/10, allt gick jättebra. Några dagar senare fick han infektion med feber/svullnad = pc-sprutor 9 dagar. Efter det såg allt fint ut och vi trodde det var över...
Tre veckor efter blev han svullen igen, fick tid på Ultuna där de sa att detta var inget som skulle gå ner av sig själv. Nähä.
Opererades förra tisdagen (de gjorde i princip om kastrationen på ena sidan), stod på Ultuna från måndag till fredag. I fredags kom han hem, stod på pc + finadyne och skulle göra det i en vecka.
Hela helgen och igår var han pigg och busig på promenaderna, ingen feber.
I morse när jag skulle släppa ut hästarna låg han ner och hade inte ätit upp sin mat (har aldrig hänt förut i hela hans liv), tempade och den visade 40.6 :eek: . Ringde Ultuna, vi fick komma in direkt, så nu står han där igen *suck* Antingen har det med såret att göra, eller så har han dragit med sig något trevligt hem från kliniken sist han var där.

Hur gör man för att inte bli totalt nervvrak? Jag bor ensam här i Uppsala, har föräldrar/pojkvän/de flesta vännerna 30 mil bort och måste således klara av det mesta själv (blev tvungen att lasta själv för första gången i hästens liv också, men som tur är har jag en underbart snäll häst).
Man börjar förstå hur bra man har haft det hela livet med föräldrar m. fl. som alltid ställer upp...

Sv: Kastrering... hur lyckas man utan att bli ett totalt nervvrak?

Tricket med en lyckad kastrering är att från dagen efter kastrationen så ska hästen joggas minst 20 minuter och det gör man i minst 14 dagar.
Samtidigt så vräker man i dem mat för efter en katsration så tappar de hemskt mycket.

Man kan ju inte gärna jogga hästen om veterinären har ordinerat boxvila med skrittpromenader de första dagarna efter kastration, och därefter en liten hage och BARA skritt..?! Min veterinär sade att hästen INTE får springa, eftersom det kan bli mycket svullet osv. Men det kanske beror på om såret sys eller inte?

Min kille kastrerades för ca. 1 månad sedan.
Dock var jag inte med vid ingreppet. Han bor för tillfället hos Åke här på buke och gjorde så även när detta skulle göras.
Vet ringde dagen innan och kom ut tidigt på dagen och jag kunde inte ta mig dit. Nåja...i alla fall..
Om jag förstått det hela rätt genom förklaring hände följande:

Vanlig sedering och bedövning genomfördes. När själva ingreppet skulle ske så började det strula. Första kulan gick bra men den andra drog hästen upp och ner. Det blev besvärligt för vetrinären och även för hästen givetvis. Hästen blev till slut orolig och besvärlig och de var tvungna att söva honom för att få tag på den andra kulan. Detta genom att vetrinären fick in och hämta kulan då han dragit upp den.
Varken vetrinär eller Åke hade varit med om detta tidigare.

I vilket fall som helst så vaknade hästen och det såg bra ut.
Pencilin skrevs ut och vi beslöt att han skulle få det direkt pga. ingreppets svårighet och risken för infektion kunde vara stor.
Hästen släppets ut så snart det gick i hagen igen (då hästen vaknat till ordentligt) och sedan fick han vara ute precis som vanligt.
De såg även till att han fick röra på sig/springa lite.

Hade han inte rört på sig så mycket så hade det nog inte gått så bra som det gjorde.
De behöver röra på sig så att såret dräneras och cirkulerar..annars kommer ju inte vätskan ut och såret läker utifrån och in i stället vilket inte är önskvärt.
Bara några dagar senare gick svullnaden ner och det är nu jättefint.

Av vilken anledning skulle hästen ha boxvila? För själva kastreringen?
Det kanske finns olika sätt ,,,jag vet inte.....men jag tror mer på rörelse

Hoppas allt ordnar sig för er....håller tummarna

Jag har aldrig haft eller kommer att ha en häst på boxvila efter en kastrering. Dom måste röra på sig så dom inte svullnar. Ta upp detta med din veterinär. Det blir ju en hel del extra kostnader för din del på det här viset. Hade han bara fått gå ute så hade du säkert inte hamnat i denna sitsen.
Hoppas att det går bra för dig nu.
Lycka till.

att det ska vara så svårt för vissa veterinärer att förstå att det är mer bakterier inne i boxen än ute.. får hästen röra på sig ute i hagen där det inte är allt för lerigt så är det mycket bättre! jag hade en vet. som sa att min skulle stå inne första timmarna och vakna till sedan ut i hagen och röra på sig precis som vanligt!! gärna longera några minuter oxå...trots detta så växte sårkanterna ihopa för snabbt och därför så blev det infekterat..feber och vet. fick komma och öppna igen!
penicillin och sedan blev han bra!

så det är ingenting som kan garantera att det inte blir infektion..
men jag tror att hästen ska röra på sig!! och inte vara inne i boxen där bakterierna frodas!!

lycka till med pållen nu!!

När min kastrerades på klinik för fem år sedan så blev han ordinerad boxvila i en vecka och promenader. Han kastrerades vid fem års ålder om det har någon betydelse och är travare, vilka enliget vet har större risk för tarmframfall.

Vi pedantmockade och promenderade med hästen minst en halvtimme om dagen. Ingen hage. Han fick ingen infektion, läkte jättefint!

Det var en dun ordination av din veterinär. Om man gör så får man garanterat problemen du fått.
Efter 10 år i travstall har jag varit med vid 100 tals kastreringar och vi gör alltid så som jag skrev oavsett om vi tagit dem ståendes eller liggandes.
Pållarna är lite ynkliga första dagarna, men repar sig fort.
Syr gör man alltid vid en kastration.

Min blev inte sydd, kastrerades stående fast på klinik. Han hade boxvila dagen han kom hem, sedan gick han i hagen + motion 2 * 30 minuter varje dag.

Efter den andra "kastreringen" fick han boxvila, eftersom hagarna ser ut som f*n med lera upp till knäna...

Vet. som jag pratade med sa dock att såret såg fint ut och att febern inte behövde ha med det att göra, han har kanske fått med sig någon trevlig sjukdom hem från kliniken sist. Så nu står han i isoleringsbox.

Fy, vad tråkigt för dig, det är ju sånt som man vill ska gå enkelt och lätt om inte annat med tanke på kostnaderna som kan dra iväg. Har också haft problem med min, kastrerade 9 oktober och fick som du öppna upp efter någon vecka, Penovet och finadyne. Nu har ena sidan läkt ihop fint men andra sidan är fortfarande lite öppen och där kommer det gegga... Håller rent så gott som det går med lite fara för eget liv, han har verkligen tröttnat på att man är där och pillar... Har dock inte haft någon boxvila på min, han stod inne direkt efter men har därefter varit ute så mycket som det bara har gått. Hoppas att det löser sig för dig!

ang. syning är det olika från vet till vet, tror aldrig jag stött på en häst som blivit sydd efter kastration. Har oxå jobbat i travstall och vi gjorde precis som djurjouren, väldigt sällan svullnader (isf öppnade vi det själva, dock inget för äckelmagade :angel: ) och aldrig någon feber när jag jobbat. Däremot vet jag en nu som blev kastrerad med följd boxvila och skrittmaskin och han är fortfarande svullen, ca 1 månad efter! öppnad 2-3 gånger efter också + fått pencillin, började gå ner markant först när han fick komma ut i hage och bli körd. förstår inte varför det ordineras annat, skiten måste ut och det gör den inte genom boxvila!

:eek: :crazy:
Något sånt här ville jag absolut inte läsa just nu! Ska in till klinik ock kastrera min unghingst imorgon och var orolig redan innan:crazy:
Mycket utevistelse/rörelse kan alltså motverka komplikationer? Något annat man bör tänka på?

oj hjälp :s
Jag har kastrerat två hätar stående på hemmaplan utan några bekymmer.
En skars i juli, fick en penicillin kur på fem dagar i förebyggande, han givk ute som vanlig dagen efter inga bekymmer alls :)
Använde två olika veterinärer, både rekomenderade så mkt hagvistelse som möjligt, ofta är det så mkt renare ute än inne.

Det var en dun ordination av din veterinär. Om man gör så får man garanterat problemen du fått.
Efter 10 år i travstall har jag varit med vid 100 tals kastreringar och vi gör alltid så som jag skrev oavsett om vi tagit dem ståendes eller liggandes.
Pållarna är lite ynkliga första dagarna, men repar sig fort.
Syr gör man alltid vid en kastration.

Vi har kastrerat ett antal hästar och aldrig sytt. Det måste du ha missuppfattat.

Jag har också varit med ett antal gånger och heller aldrig varit med om att man sytt!

Så många hästar som jag låtit kastrera o aldrig nån som blivit sydd. Har heller aldrig haft komplikationer mer än svullnad o nån enstaka har fått lite feber som vi avhjälpt med lite Hippotrim i några dagar. Alla hästar har släppts ut i hage så fort de har kvicknat till för att röra på sig så mkt det bara går. Aldrig haft en nykastrerad på boxvila.

Blää, min stackars pålle är fortfarande kvar på Ultuna med ev. infektion på ANDRA sidan nu (förstår inte varför de inte gjorde om den med samtidigt?). Han får två sorters pc + dropp eftersom han har fått diarre (antagligen pga att han får pc iv. nu istället) *suck*

Har ju som sagt haft honom ute hela dagarna + motion, men har man en ovanlig häst, så varför inte få ovanliga komplikationer också? :devil:

Han åt mat idag i alla fall och såg pigg ut när jag var där, hoppas bara de får ordning på infektionen med pc så han slipper opereras igen :crazy: .

Jag har nog sytt ALLA hästar som kastrerats de sista 6-7 åren...och det är i runda tal runt omkring 25-30 st....

En bra veterinär går ALLTID in och palperar i testikelgångarna och finns då minsta lilla tendens till framfall så läggs dom o sys...men i mitt fall så las alla hästar och syddes därmed för att minska ev komplikationer

När jag tänker efter så är det nog inte såret man syr men nog faasiken har jag sprättat bort stygn där.Ibland med livet som insats...
Kan ioch försig vara den där "tampongen" (bomull för uppsamling av urk..eller vad det heter som man fäster med stygn..

:eek: :crazy:
Något sånt här ville jag absolut inte läsa just nu! Ska in till klinik ock kastrera min unghingst imorgon och var orolig redan innan:crazy:
Mycket utevistelse/rörelse kan alltså motverka komplikationer? Något annat man bör tänka på?

Lite sent att tänka på men jag ger alltid mina "Op hästar" en dos Arnica D200 ( homeopatika) kvällen innan, på morgonen och direkt efetr operation ( som kastrering går under)
Peppar peppar, men hästarna är nästan helt oberörda , dom som fått doseringen.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 353
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 499
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix