Kastrering av tik?

1 kastrerad tik, största förändringen blev att hon blev skapare mot vilt och andra hundar och detta på en redan skarp hund.

Hon var vuxen (7-8 år om jag inte minns hel fel).
Hon håller tätt, har fått fulare päls som äldre men vet inte om det beror på ålder eller kastrering (en av raserna hedehunden har i sig är ju gråhund och dom brukar inte vara så vackra i pälsen som äldre.)

Hon är nu mera 14 år.

• Gilla
Reactions: MM
Har eventuellt planer på att kastrera min tik då hon inte ska gå i avel och jag ser fördelen med att slippa behöva oroa mig för livmoderinflammation.
Nackdelen som jag ser det är inkontinens om det skulle bli så. Jag ringde en klinik för att kolla vad dom har för statistik på hur många som får urinläckage men dom kunde inte svara på det så jag frågar här istället.
Ni som kastrerat tik. Har ni fått oturen och fått en hund med urinläckage efter kastrering?

Sedan, priser? Vad har ni gett?
Jag har kollat upp två kliniker i min närhet som dom ena tar 5500 kr och dom andra tar 6200 kr.
Det handlar om en hund runt 6 kg.

Nu är jag inte så hundkunnig men...

Mina kusiner har en Cavalier King Charles Spaniel tik. Hon är 11 år nu om jag inte missminner mig, och kastrerades för typ 1 år sedan. Det enda "problemet" hon haft, som jag vet om iaf, är att pälsen blivit fruktansvärt ful och dålig i kvalité. Innan hade hon mjuk, len och slät päls. Nu ser det lite ut som en angorakanins dito.......:p

Edit: Kom på att hon gått upp i vikt också.

• Gilla
Två kastrerade tikar, ingen inkontinent. En kastrerades pga sjukdom vid 8 års ålder (blev 12,5 år), en kastrerades förebyggande vid knappt 1 års ålder (blev nästan 12 år).
Den första, labbe, fick finare päls efteråt. På den andra märktes ingen skillnad. Ingen blev överviktig. Att skylla övervikt på en kastrering tycker jag är dumt. Ja de får ändrad ämnesomsättning efteråt men det gör inte att de går upp i vikt automatiskt.

Har eventuellt planer på att kastrera min tik då hon inte ska gå i avel och jag ser fördelen med att slippa behöva oroa mig för livmoderinflammation.
Nackdelen som jag ser det är inkontinens om det skulle bli så. Jag ringde en klinik för att kolla vad dom har för statistik på hur många som får urinläckage men dom kunde inte svara på det så jag frågar här istället.
Ni som kastrerat tik. Har ni fått oturen och fått en hund med urinläckage efter kastrering?

Sedan, priser? Vad har ni gett?
Jag har kollat upp två kliniker i min närhet som dom ena tar 5500 kr och dom andra tar 6200 kr.
Det handlar om en hund runt 6 kg.

Jag var jättenöjd. Kastrerade vid drygt ett års ålder, inga biverkningar. Inkontinent blev hon vid 13,5, ser inget samband direkt.

• Gilla
Min jaktlabbetik kastrerades som 5åring (7år nu) pga livmodersinflammation, då upptäcktes även cystor. (Hon blev alltid fruktansvärt skendräktig och mådde dåligt av det.)

Efteråt har vi fått en mycket keligare hund, mkt lugnare och samtidigt leksen. Hon har alltid varit åt det nerviga hållet förut med lätt till stress. Så det är en skön förändring.

Nackdelarna som jag kan se är att hon har jäkligt lätt att gå upp i vikt, minsta lilla snask så pöser hon ut åt att håll så vi får vara väldigt noga med maten, förr va hon svår att hålla i hull åt andra hållet och va snarare mager/tunn.
Pälsen har blivit supertjock, och när hon väl fäller är det vidrigt mycket som ska av.

• Gilla
Jag känner 2 kastrerade tikar ingen är inkontinent och de verkar må bra. Den ena mådde väldigt dåligt efter löp förr.

• Gilla
Angående skendräktighet. Jag antar detta är något som försvinner helt om man kastrerar?

Min tik hade sin första skendräktighet förra året mellan löp, i juli/augusti typ. Sen ett löp och nu idag såg jag att hon är skendräktig igen. Vilket betyder att det troligen kommer upprepa sig ytterligare.
Är skendräktighet något som kan orsaka pyo?
Kan man kastrera en tik mitt i skendräktigheten?

Jag hade tänkt avvakta och fundera lite till fram tills nästa löp och gjort det efter det löpet isf men jag kanske borde skynda på processen?
Jag vill inte göra något förhastat utan vill verkligen tänka igenom det men vill inte ha en skendräktig hund mellan varje löp. Det är ju synd om henne :(

Angående skendräktighet. Jag antar detta är något som försvinner helt om man kastrerar?

Min tik hade sin första skendräktighet förra året mellan löp, i juli/augusti typ. Sen ett löp och nu idag såg jag att hon är skendräktig igen. Vilket betyder att det troligen kommer upprepa sig ytterligare.

Jag hade tänkt avvakta och fundera lite till fram tills nästa löp och gjort det efter det löpet isf men jag kanske borde skynda på processen?
Jag vill inte göra något förhastat utan vill verkligen tänka igenom det men vill inte ha en skendräktig hund mellan varje löp. Det är ju synd om henne :(

Vänta tills hon löpt klart, inte är skendräktig och är "sig själv" igen. Minska maten och öka motionen brukar vara standardtips.

Annars ropar jag på @Jeps och @Malibu_Stacy som kan ge bra svar om de hinner:)

Är hon mycket skendräktig så finns ju medicin mot det. Annars är även skendräktighet något som kan bli bättre är de blir äldre. Min förra tik funderade jag på att kastrera efter några löp där hon blivit extremt skendräktig. Men ju äldre hon blev desto mindre påverkad blev hon. Senare när jag bytte till ett foder som passade henne perfekt så slutade jag helt märka av skendräktigheterna. Och ja, jag är helt övertygad om att fodret påverkade.

Är hon mycket skendräktig så finns ju medicin mot det. Annars är även skendräktighet något som kan bli bättre är de blir äldre. Min förra tik funderade jag på att kastrera efter några löp där hon blivit extremt skendräktig. Men ju äldre hon blev desto mindre påverkad blev hon. Senare när jag bytte till ett foder som passade henne perfekt så slutade jag helt märka av skendräktigheterna. Och ja, jag är helt övertygad om att fodret påverkade.

Jag har aldrig haft tik tidigare (dock när jag var liten men då var jag ju barn) och är inte van vid skendräktighet så kan inte säga om det är mycket eller lite. Hon är som vanligt men skillnaden är att hon får mjölk och spänt juver. Det är så jag märker av skendräktigheten. Annars märker jag inte av något.

Dessvärre kan jag inte göra något åt maten. Allergihund, både atopiker och foderallergi så ändrar inget där då hon fungerar på det hon äter nu. Så då kastrerar jag hellre än börjar trixa med det.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 476
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
820
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka