kastrera unghingst

millispillis

Trådstartare
hej

skulle vilja höra lite erfarenheter kring kastreringen av era små hingstar.

hur gamla de var?
gjorde ni det hemma i stallet?
hur gick läkningen??

ha det fint

millis
och amor:grin:

Sv: kastrera unghingst

Vår yngsta är född juni -08 o kastrerades i våras, dvs när han var knappa året.

Det gjordes hemma i stallet och gick utan problem. Han skulle fått penicillin i förebyggande men han gick bara att spruta en gång så sen fick det vara. Det läkte bra och det blev inga komplikationer.

Storebror född maj -07 kastrerades som 1½ åring, också hemma i stallet. Han fick feber efter några dagar men fick då penicillin o repade sig fort. Inga problem med läkningen där heller. Nu gjordes det på hösten vilket ju är lämpligare än på våren/sommaren oftast.

hallå igen...

glömde ju fråga också vad kostnaden blev för att göra det hemma istallet??

hej

skulle vilja höra lite erfarenheter kring kastreringen av era små hingstar.

hur gamla de var?
gjorde ni det hemma i stallet?
hur gick läkningen??

ha det fint

millis
och amor:grin:

Förra sommarn tog vi in tre av våra unghingstar för kasterering. De kasterades hemma. Vi släppte tillbaka de direkt när bedövningen hade gått ur. Vi kollade till de flera gånger om dagen. Alla läkte mycket bra! Jag rekomenderar att du gör det hemma, så slipper du dra på dig någon onödig sjukhussjuka! Min åsikt...

Min häst född -08 kastrerades i våras.
Det blev gjort liggandes på klinik under narkos, inga somhelst efterbesvär. Det som är negativt är att de måste gå i sjukhage ca två veckor efter kastrering om de blivit sydda som min blev.
Kostnaden var ca 6000kr.
Det är billigare att göra det hemma men man skall alltid tänka på att efterbesvär täcker inte försäkringsbolagen så det kan bli kostsamt om man har otur.
Sedan är narkos alltid en risk i sig med uppvak och allt, man måste väga för och nackdelar mot varandra.
Jag är nöjd med mitt beslut och glad att allt gick så bra!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
483
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 509
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat