Kastrera hund?

Mitten

Trådstartare
Jag/vi har ju skaffat vår första hund, världens härligaste tjej! Nu kommer funderingar på det här med kastrering - bör man kastrera sin tik eller inte? Katterna kastrerar jag som en självklarhet, men jag vet inte vad som är "rätt" med hunden. Hon slipper löpa och vissa typer av cancerrisker blir mindre/försvinner, om jag förstått rätt. Men åsikterna verkar gå isär om vad som är snällast mot hunden. Snälla dela med er av era åsikter!

Personligen skulle jag aldrig kastrera någon av mina hundar i förebyggande syfte, utan endast om det fanns en medicinsk orsak till det (pyometra, prostataproblem, krypt etc). Jag ser ingen anledning att låta mina hundar genomgå ett operativt ingrepp "bara för att", för även om det numera är rutinoperationer så finns ju alltid risken att något går snett vid sedering eller operationen, eller att hunden blir förändrad efteråt, eller inkontinent....

Så som sagt, aldrig kastrering utan medicinskt behov för mig :).

Min åsikt är att det är helt ok att kastrera tik i förebyggande syfte. Kan vara arbetsskada dock, när man sett de där som kommer in mer döda än levande och knappt är i skick att söva, men söver man inte dör de ändå.
Jag kommer inte ha intakt tik om hon inte ska avlas på.

Håller med @Miao. För att många av cancerriskerna ska minska måste hunden kastreras innan den blir könsmogen. Kastreras tiken innan könsmognaden får den inte den skjuts av hormoner som gör att den blir mentalt vuxen. Det har visats att tjänstehundsämnen som kastrerades innan första löpet inte blev tillräckligt mogna för att klara sitt arbete, och alltså inte kunde användas till de uppgifter de var tänkta för.

Dessutom är det en stor operation på en tik, som kräver lång konvalescens och ger rejält ökad risk för inkontinens. Vidare mörkar tidiga kastrationer av tikar problem som täta löp, svåra skendräktigheter och andra avarter. Tiklinjer som nedärver de problemen ska inte användas i avel.

Sammanfattningsvis kan man säga att det ska inte behövas kirurgi för att få en fungerande och trevlig sällskaps- eller arbetshund.

Skulle inte kastrera i förebyggande syfte. Det är inte så "bara" som många tror. Har träffat på flera tikar med div problem efter kastrering. Främst urinläckage och förändrad personlighet.
Förhoppningsvis är man som hundägare tillräckligt observant och omtänksam att man inte låter tiken bli halvdöd av livmodersinflammation innan man uppsöker vård om man märker att något inte står rätt till.

Förhoppningsvis är man som hundägare tillräckligt observant och omtänksam att man inte låter tiken bli halvdöd av livmodersinflammation innan man uppsöker vård om man märker att något inte står rätt till.
Fast det är det som är så skrämmande, det kan gå på några timmar i värsta fall (och jag ser en hel del såna fall pga mitt jobb).

Fast det är det som är så skrämmande, det kan gå på några timmar i värsta fall (och jag ser en hel del såna fall pga mitt jobb).
Fast handen på hjärtat...hur många tikar drabbas av livmodersinflammation även om det är en vanligare åkomma? Och sen av dessa...hur många går det så fort att man knappt hinner in?
Gjorde en snabb överräkning här. Vi har haft 13 tikar om vi ska räkna ihop alla vi haft. Jag har haft en med livmodersinflammation. Den var dock odramatisk trots att tiken var 10 år. Sambon har haft ingen. Ingen med cancer för någon av oss. Tycker det vore ganska hemskt att lägga alla dessa tikar på op med konvalicens, medicinering, risk för komplikationer ifall de skulle bli sjuka.
Vi har förlorat en hund i trafikolycka men har ändå hundarna lösa ibland... risker finns alltid. En operation är också en risk och biverkningar kan vara kroniska så för mig väger inte risken att inte hinna in med en livmodersinflammation över.

Personligen skulle jag aldrig kastrera någon av mina hundar i förebyggande syfte, utan endast om det fanns en medicinsk orsak till det (pyometra, prostataproblem, krypt etc). Jag ser ingen anledning att låta mina hundar genomgå ett operativt ingrepp "bara för att", för även om det numera är rutinoperationer så finns ju alltid risken att något går snett vid sedering eller operationen, eller att hunden blir förändrad efteråt, eller inkontinent....

Så som sagt, aldrig kastrering utan medicinskt behov för mig :).
Precis så som jag tänker! :)

Vad jag också tänker är att det här med livmoderinflammation till viss del är genetiskt också. Jag har pratat med uppfödare av vissa raser som i princip tar för givet att de flesta av hundarna får livmoderinflammation, har vänner med andra raser som oroar sig vid varje löp för att de hör då och då om hundar av samma ras med livmoderinflammation och så finns det vissa raser där åtminstone jag extremt sällan hör om någon som fått det. Hade jag haft någon av raserna där det är extremt vanligt förekommande, då hade jag säkert åtminstone funderat på en kastrering. När det är som nu, att jag knappt känner till några salukis som haft det trots god koll på rasen, då känns det rejält onödigt.

Passar på att slänga in en fråga i tråden (hoppas det är ok TS!), hur skulle ni göra med en krypt hane?
Har en hane som är krypt, en testikel nere, den andra är lokaliserad och ligger ytligt i ljumsken (lokaliserad med ultraljud i samband med annan kontroll). Veterinären sa att det skulle vara väldigt enkelt att ta bort den och rekommenderade det.
Någon skrev att krypt var medicinskt men eg. är det ju också en förebyggande åtgärd, jag är tveksam. Framförallt orolig för mental förändring. Han är idag så väldigt snäll och vänlig mot alla hundar, orädd och stabil, och inga problem att träna ihop med löptikar. Är också lite orolig att han ska tappa lite, lite gnista i träningen. Hur skulle ni gjort?

Passar på att slänga in en fråga i tråden (hoppas det är ok TS!), hur skulle ni göra med en krypt hane?
Har en hane som är krypt, en testikel nere, den andra är lokaliserad och ligger ytligt i ljumsken (lokaliserad med ultraljud i samband med annan kontroll). Veterinären sa att det skulle vara väldigt enkelt att ta bort den och rekommenderade det.
Någon skrev att krypt var medicinskt men eg. är det ju också en förebyggande åtgärd, jag är tveksam. Framförallt orolig för mental förändring. Han är idag så väldigt snäll och vänlig mot alla hundar, orädd och stabil, och inga problem att träna ihop med löptikar. Är också lite orolig att han ska tappa lite, lite gnista i träningen. Hur skulle ni gjort?

Jag hade inte kastrerat om hunden mår bra.

Det var jag som skrev att krypt var en medicinsk orsak, kanske lite slarvigt skrivet av mig ;) .

Jag skulle ev kunna kastrera en krypt hane, men håller med i det @Monstermom skrev ovan, mår hunden bra och inte har några problem så ser jag ingen större anledning :).

Jag hade inte kastrerat om hunden mår bra.

Det var jag som skrev att krypt var en medicinsk orsak, kanske lite slarvigt skrivet av mig ;) .

Jag skulle ev kunna kastrera en krypt hane, men håller med i det @Monstermom skrev ovan, mår hunden bra och inte har några problem så ser jag ingen större anledning :).

Ja så tänker jag med (bra med medhåll;)) men man blir ju lite tveksam när veterinärer och många andra rekommenderar kastrering generellt för krypt-hanar.

Jag har kastrerat i förebyggande syfte och för att Alice hade ett otroligt jobbigt första löp med jobbig skendräktighet. Och med hennes övriga problematik var jobbiga löp något jag inte tyckte hon skulle behöva gå igenom också. Tycker också det är skönt att veta att "olyckor" inte kan ske när hon träffar hanhundar - för Alice ska inte under några omständigheter få valpar!

Med en tik med jobbiga löp som inte ska användas i avel ser jag "inga problem" med att kastrera. En tik som fungerar hade jag nog inte kastrerat.

Jag skulle inte kastrerat. En vän till mig som är veterinär har en hane som var krypt. Nu kastrerades han innan hon köpte honom, så vi har hamnat att prata om det där då och då. Det vanligaste argumentet är ju att minska cancerrisken, men enligt veterinärvännen så har det visat sig att det inte är större risk för cancer pga testikel i buken än att det går fel vid operationen (m.a.o. så är det inte direkt någon ökad canerrisk). När det är som med din hund, då är den ju "nästan inte-krypt" och då ser jag ännu mindre anledning att kastrera bara för sakens skull.

Fast handen på hjärtat...hur många tikar drabbas av livmodersinflammation även om det är en vanligare åkomma? Och sen av dessa...hur många går det så fort att man knappt hinner in?
Gjorde en snabb överräkning här. Vi har haft 13 tikar om vi ska räkna ihop alla vi haft. Jag har haft en med livmodersinflammation. Den var dock odramatisk trots att tiken var 10 år. Sambon har haft ingen. Ingen med cancer för någon av oss. Tycker det vore ganska hemskt att lägga alla dessa tikar på op med konvalicens, medicinering, risk för komplikationer ifall de skulle bli sjuka.
Vi har förlorat en hund i trafikolycka men har ändå hundarna lösa ibland... risker finns alltid. En operation är också en risk och biverkningar kan vara kroniska så för mig väger inte risken att inte hinna in med en livmodersinflammation över.
Procentuellt är det många som har förändringar på livmodern som kräver åtgärd, antingen cystor eller tex livmoderinflammation. Sen kanske inte största andelen kommer in så dåliga, men jag ser ju alltför många dåliga i och med jobbet. Jag ser fler dåliga än fler som får komplikationer under/efter narkos och konvalecens.

Vi tycker olika, helt enkelt. Som jag skrev i mitt första inlägg i tråden så tycker jag att kastrering av tik i förebyggande syfte är helt ok och något som jag skulle göra om jag skulle skaffa tik som inte ska gå i avel.

Procentuellt är det många som har förändringar på livmodern som kräver åtgärd, antingen cystor eller tex livmoderinflammation. Sen kanske inte största andelen kommer in så dåliga, men jag ser ju alltför många dåliga i och med jobbet. Jag ser fler dåliga än fler som får komplikationer under/efter narkos och konvalecens.

Vi tycker olika, helt enkelt. Som jag skrev i mitt första inlägg i tråden så tycker jag att kastrering av tik i förebyggande syfte är helt ok och något som jag skulle göra om jag skulle skaffa tik som inte ska gå i avel.
Jag kommer kastrera oavsett kön på nästa hund.
Hanen för att slippa alla löptikar och tiken för att slippa nojan och problemen som kan uppstå med livmoder.
Har inga problem med det och anser att det är en fördel att göra det på en ung tik.
Har ju valt att inte kastrera den tiken jag har nu pga att hon var nästan 8 när jag fick ta över henne och i samråd med vet beslöts detta men det beslöts också att vid en av pyo skull ingen op ske utan hon tas bort.
Vill inte hamna där igen

Kastrerade hundar lever längre, så visst finns det hälsofördelar. Jag förstår de som kastrerar, men jag skulle inte själv välja att kastrera så som jag ser det idag i alla fall.

Kastrerade hundar lever längre, så visst finns det hälsofördelar. Jag förstår de som kastrerar, men jag skulle inte själv välja att kastrera så som jag ser det idag i alla fall.
Finns det någon forskning som stödjer det och varför skulle de leva längre?

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 908
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 253
Senast: Migo
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama