Kastrera hund?

Jag är uppväxt i ett uppfödar hem och har själv haft tikar sen 1987 och avlat så det är några stycken, 1 fick pyo och den var ute på foder.
Så nej kastrera finns inte med på pappret oavsett om hunden ska gå i avel eller inte.

Alltså. Såsom jag tänker, av allt jag läst, är att det är en jäkla gamble. Många kastrerar hanar för att de ska bli lugnare eller klara av löptikar bättre, eller pga nått annat oönskat beteende. Andra anledningar för tikar då.

Men har läst så pass många trådar om oväntade beteendeförändringar efter kastreringen, som verkar vara riktigt jobbiga ibland. Och det går ju inte alls att veta vad som ska hända mao. Därmed tycker jag att ev. risk för hälsoproblem i framtiden etc, det får man acceptera helt enkelt. Jag vågar liksom inte chansa så med psyket hos en hund, om det inte finns ett akut medicinskt skäl att göra det..

Jag kommer att operera min tik efter tävlingssäsongen. Hon reagerade väldigt starkt på löp med headbobbing och magont.

Helst hade jag låtit bli, men hon ska ändå inte användas i avel eftersom hon är en onödigt känslig individ.

Går allt bra har jag ju också en fördel av att ha en hund som inte löper mitt under tävlingssäsongen eller kurs.

Jag ger mig inte in i kastreringsdebatten men vill bara påpeka att livmoderinflammation är jättevanligt! Ungefär var fjärde äldre til drabbas och det är den vanligaste sjukdomen hos gamla okastrerade hundar. Alla hundar blir inte dåliga, ibland upptäckts det som bifynd vid andra undersökningar. Cystor på äggstocken är också väldigt vanligt.
Man vet att en del raser har en viss benägenhet att utveckla livmoderinflammation mer än andra, men alla raser kan drabbas och gör det också. Allt från lilla mini-vavvan till grandisen.

Kan det dock inte vara ett problem i längden att man ser kastrering i förhand som ett "botemedel" mot risken för dessa hälsoprolem? Dvs att man kanske inte tänker lika mycket på detta i avel, kost, andra faktorer?

För mig så tycker jag att man borde låta hunden mogna helt i kroppen och knoppen innan man kastrerar. På det sättet kan uppfödaren få reda på hur alla avkommor blev i kroppen och i lynnet, om det finns problem i linjerna med tikar som har jobbiga/täta löp, orimliga skendräktigheter, hanar som inte fungerar i vardagen när det är löptikar i närheten m.m. Det är ju ovärderligt för en uppfödare att kunna utvärdera även denna sida av sin avel, och det leder ju förhoppningsvis till att färre hundar med liknande problem avlas fram.

Till exempel; 70% av en kull får 5:a på skott, då väljer man (förhoppningsvis) bort hela kullen från aveln. Om då större delen av en kull visar sig inte kunna fungera i vardagen när det är löptikar runt omkring eller har orimligt svåra skendräktigheter, då kan man välja bort den kullen från aveln, för det är inga åtråvärda egenskaper. Men om de flesta i kullen kastreras i ung ålder, då tar det bort ofantligt mycket information från uppfödaren. Storleken, pälskvalitén, mentaliteten, helt plötsligt går det inte att utvärdera kullen på ett önskvärt sätt.

Dock tycker jag absolut att man kan kastrera efter tre års ålder om man inte ska avla på hunden ändå, eller efter att en avelshund gått i "pension". Men det är min personliga tankegång när det kommer till kastrering. :p

Jag är inte längre så benhård i mitt tänkande om att kastrering alltid är big nono och har lite mer förståelse i vissa lägen för kastrering. Dock gäller fortfarande absolut nej för mig när det gäller unga hundar. Könshormoner behövs för både kroppens och knoppens utveckling - så ska en hund kastreras, så ska den vara ordentligt vuxen :) Slentrianmässig kastrering innan man ens vet om det behövs, innan man vet om hur ens hund är som vuxen är däremot helt vansinne tycker jag.

Däremot tycker jag det är lite märkligt att det inte har förbjudits igen, med tanke på hur alla icke-nödvändiga ingrepp numera blivit förbjudna (jag menar - att ta bort små pyttesporrar är ingenting jämfört med en kastrering av tik t ex).

Jag är inte längre så benhård i mitt tänkande om att kastrering alltid är big nono och har lite mer förståelse i vissa lägen för kastrering. Dock gäller fortfarande absolut nej för mig när det gäller unga hundar. Könshormoner behövs för både kroppens och knoppens utveckling - så ska en hund kastreras, så ska den vara ordentligt vuxen :) Slentrianmässig kastrering innan man ens vet om det behövs, innan man vet om hur ens hund är som vuxen är däremot helt vansinne tycker jag.

Däremot tycker jag det är lite märkligt att det inte har förbjudits igen, med tanke på hur alla icke-nödvändiga ingrepp numera blivit förbjudna (jag menar - att ta bort små pyttesporrar är ingenting jämfört med en kastrering av tik t ex).

Jag har tänkt på det här. I djurskyddslagen står det att det är förbjudet att operera och ge sprutor i annat än veterinärmedicinska skäl.
Att operera friska hundar med de risker som trots allt finns, och livslånga biverkningar som kan uppstå....det rimmar lite illa med den lagen.
Hunden ÄR ju inte sjuk och kommer kanske heller aldrig att bli. Om det är var fjärde hund som drabbas av PYO så innebär det ändå att 75% kommer inte få det.

Finns ju raser där man förespråkar kupering för att hundarna ofta slår sönder svansar men ändå kuperar vi inte svansar (tack och lov) i förebyggande syfte.

Jag har tänkt på det här. I djurskyddslagen står det att det är förbjudet att operera och ge sprutor i annat än veterinärmedicinska skäl.
Att operera friska hundar med de risker som trots allt finns, och livslånga biverkningar som kan uppstå....det rimmar lite illa med den lagen.
Hunden ÄR ju inte sjuk och kommer kanske heller aldrig att bli. Om det är var fjärde hund som drabbas av PYO så innebär det ändå att 75% kommer inte få det.

Finns ju raser där man förespråkar kupering för att hundarna ofta slår sönder svansar men ändå kuperar vi inte svansar (tack och lov) i förebyggande syfte.
Ja märkligt är det och det har ju varit förbjudet tidigare och det är ju inte alls så länge sedan.

Många skriver här att man inte ska kastrera om man inte har medicinska skäl. Då undrar jag vad som är medicinska skäl. Vart går gränsen för vad som är ett okej jobbigt löp och ett för jobbigt löp? Vart går gränsen för hur mycket en skendräktighet får påverka? Hur täta löp är för täta? Nu är det bara tik jag tagit upp här då det är ett större ingrepp och jag själv har tik just nu.

Många skriver här att man inte ska kastrera om man inte har medicinska skäl. Då undrar jag vad som är medicinska skäl. Vart går gränsen för vad som är ett okej jobbigt löp och ett för jobbigt löp? Vart går gränsen för hur mycket en skendräktighet får påverka? Hur täta löp är för täta? Nu är det bara tik jag tagit upp här då det är ett större ingrepp och jag själv har tik just nu.

Jag har som sagt blivit lite mindre anti när det gäller kastrering än tidigare, även om jag fortfarande håller stenhårt på att det ska vara vuxna djur.
Jag har kastrerat en tik tidigare - hon blev rent sjuk varje gång hon blev skendräktig pga enorm mjölkstockning och hög feber runt 40 grader varje gång. Ett satans arbete att massera och mjölka ur super-onda juver då. Hon tålde heller inte Galastop. Där hjälpte inte ens att svälta tiken, utan hon blev gravt skendräktig efter varje löp efter sin enda valpkull.

Jag har en tik nu hemma som jag ska kastrera framöver. Inte för att hon har problem med någon direkt skendräktighet eller så, utan pga att hon har väldigt långa löp och pga att hon blev så otroligt knäpp när den andra tiken hade valpar - först ville hon ha valparna (visade lite skendräktighet för första gången någonsin pga valparna ljud hemma) och betedde sig hysteriskt. Detta sådde split mellan tikarna även om dom inte gick tillsammans första veckorna när valparna fötts, men sen när dom träffades utan grind. Det redde upp sig och "maktskifte" skedde då hon gick för långt i sitt beteende utanför valphagen när valparna flyttade ut i köket. Sen ville hon istället klå upp valparna... Då det kommer bli fler valpar här framöver och denna tik inte ska gå i avel, så kommer jag att chansa att kastrera henne för att få bort lite hormonsvängningar vid andra tikars löp och valpkullar + att jag då personligen slipper hennes långa löp (japp, där är det enbart ego från min sida då hon inte lider av löpen själv). Jag bor så pass litet att jag vill ha sams mellan djuren och kan kastrering dämpa hennes hormonsvängningar när jag har valpkull hemma, så är det bra - men jag är ju aldrig garanterad att det blir så. Det kanske inte sker någon förändring alls.

Har man råd att slänga ut ca 3000:- eller 7000:- för att få det gjort hos en duktig veterinär ser jag inget problem, speciellt inte om man har en tik. Iaf för mig har kastreringen av min tik besparat oss massor av jobbiga perioder av löp och skendräktigheter.

Är löp och skendräktighet något återkommande som gör att tiken inte mår bra räknas det väl som medicinska skäl tycker jag.
Ser jag på våra tikar som inte förändras nämnvärt under sina löp så tycker jag de mår bra i sina löp. Jämför jag med en tik jag hade för många år sen som hade långa löp, löp 3-4 ggr per år, blev väldigt låg, trött, tappade aptit och vid ett par tillfällen även blev skendräktig så led ju hon absolut av sina löp. På den tiden kastrerade man inte som idag, men hade jag ägt henne i dag hade jag gjort det.

Är löp och skendräktighet något återkommande som gör att tiken inte mår bra räknas det väl som medicinska skäl tycker jag.
Ser jag på våra tikar som inte förändras nämnvärt under sina löp så tycker jag de mår bra i sina löp. Jämför jag med en tik jag hade för många år sen som hade långa löp, löp 3-4 ggr per år, blev väldigt låg, trött, tappade aptit och vid ett par tillfällen även blev skendräktig så led ju hon absolut av sina löp. På den tiden kastrerade man inte som idag, men hade jag ägt henne i dag hade jag gjort det.

Jag håller med det @Voff skriver, så skulle jag också tänka. Alltså att det är tikens mående som styr om det är läge att kastrera eller ej.

Som mina tikar, jag märker typ ingenting på dem vare sig före, under eller efter löpet. Det enda som kan ske är att det efteråt kanske är lite "löpkoma" (lite, lite segare och tröttare än utan löpet) och så att jag inte får tävla bruks eller lydnad med dem under tiden de löper. Det anser inte jag vara anledning nog för att jag skulle välja att kastrera.

Men tikar som är så som beskivet i Voffs inlägg ( tiken går ner sig, blir väldigt förändrad i personlighet, grav skendräktighet, allmänna måendet påverkat osv) skulle inte jag tycka det är något fel i att kastrera, då det troligtvis/förhoppningsvis skulle förhöja tikens livskvalité (särskilt hos tikar som både har jobbiga löp och även täta löp).

Sveriges veterinärförbund (svf) skriver:
" Kastrerade djur lever generellt längre än okastrerade. Det är dock oklart om detta har medicinska orsaker eller beror på ökad omsorg från djurägarna"
Kastrerade män lever längre. Det har man sett när man studerat gamla arkiv som visar att eunucker levde i 70 år, medan andra män med samma socioekonomiska situation levde i 51-56 år. Det manliga könshormonet försvagar immunsystemet och gör kroppen mer mottaglig för ex hjärt-kärlsjukdomar. Googla på vetenskapliga sidor så hittar du det här. I detta forum kan man inte bifoga länkar eftersom inläggen raderas då.

Sveriges veterinärförbund (svf) skriver:
" Kastrerade djur lever generellt längre än okastrerade. Det är dock oklart om detta har medicinska orsaker eller beror på ökad omsorg från djurägarna"
Kastrerade män lever längre. Det har man sett när man studerat gamla arkiv som visar att eunucker levde i 70 år, medan andra män med samma socioekonomiska situation levde i 51-56 år. Det manliga könshormonet försvagar immunsystemet och gör kroppen mer mottaglig för ex hjärt-kärlsjukdomar. Googla på vetenskapliga sidor så hittar du det här. I detta forum kan man inte bifoga länkar eftersom inläggen raderas då.
Vilket år infördes den regeln?

Fast handen på hjärtat...hur många tikar drabbas av livmodersinflammation även om det är en vanligare åkomma? Och sen av dessa...hur många går det så fort att man knappt hinner in?
Gjorde en snabb överräkning här. Vi har haft 13 tikar om vi ska räkna ihop alla vi haft. Jag har haft en med livmodersinflammation. Den var dock odramatisk trots att tiken var 10 år. Sambon har haft ingen. Ingen med cancer för någon av oss. Tycker det vore ganska hemskt att lägga alla dessa tikar på op med konvalicens, medicinering, risk för komplikationer ifall de skulle bli sjuka.
Vi har förlorat en hund i trafikolycka men har ändå hundarna lösa ibland... risker finns alltid. En operation är också en risk och biverkningar kan vara kroniska så för mig väger inte risken att inte hinna in med en livmodersinflammation över.
Min tik blev jättedålig fort. Hon var pigg och glad på förmiddagen, på eftermiddagen såg hon dräktig ut för livmodern var så stor. Jag skulle ändå inte kastrerat om hunden hade en normal löpcykel och inte var för påverkad av löp eller skendräktighet. Jag lämnar helt enkelt inte mina hundar ensamma så länge att de hinner gå och självdö innan jag kommer hem. Men lämnar man dem 8-10 timmar i hundgård så är ju riskerna större.

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 908
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 253
Senast: Migo
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama