Kastrera hund?

Många skriver här att man inte ska kastrera om man inte har medicinska skäl. Då undrar jag vad som är medicinska skäl. Vart går gränsen för vad som är ett okej jobbigt löp och ett för jobbigt löp? Vart går gränsen för hur mycket en skendräktighet får påverka? Hur täta löp är för täta? Nu är det bara tik jag tagit upp här då det är ett större ingrepp och jag själv har tik just nu.
Jag är generellt sett FÖR kastrering, även om jag inte tror på att kastrera slentrianmässigt. Många hanhundar som är helt koko pga löptikar mår kanske inte dåligt egentligen, men de går ju inte att använda som tävlingshundar. Där tycker jag det lätt är befogat att kastrera. Samma gäller din tik, man har ju ingen nytta av en hund som är icke träningsbar halva året...

Varför är kastrering av hund så mycket känsligare än på katt och häst?
Känsligare hos djurägaren då.
Nej - vi pratar helt olika djurslag här.

Katter är ett problem då vi har mycket lösspringande katter. Hankatter är en sanitär olägenhet om dom löper vind för våg och många strilar inomhus, vilket gör att det kan vara svårt att ha en intakt hankatt som innekatt. Katthonor som ständigt löper utan att få ungar kan bli riktigt sjuka, men att få kattungar 2-3 gånger per år är inte sunt. Vi människor har fåt våra katter att löpa oftare än normalt.
Hingstar kan vara svårhanterliga att ha och inte många har platsen heller för att hålla dom. Du kan inte ha en hingst i en hage med ston som brunstar om det inte ska bli föl. Ston kastreras väl aldrig, trots att det finns många pissmärrar och andra problem bland ston.

Jag är generellt sett FÖR kastrering, även om jag inte tror på att kastrera slentrianmässigt. Många hanhundar som är helt koko pga löptikar mår kanske inte dåligt egentligen, men de går ju inte att använda som tävlingshundar. Där tycker jag det lätt är befogat att kastrera. Samma gäller din tik, man har ju ingen nytta av en hund som är icke träningsbar halva året...
Jag tror hanar som blir koko av löptikar inte heller mår så bra. Det är inte ett normalt eller önskvärt beteende. En sund hane kan betee sig med löptikar.
Vi har en avelshane hemma nu. I går var han och sambon på klubben och gick spår. Han hade inga problem att fokusera på spår trots att en löptik gått ett spår ett par hundra meter bort innan honom på samma åker.
Så en hane där könsdriften går före arbetsdrift och ren överlevnad som mat och sömn mår nog bäst av kastrering.

Jag tror hanar som blir koko av löptikar inte heller mår så bra. Det är inte ett normalt eller önskvärt beteende. En sund hane kan betee sig med löptikar.
Vi har en avelshane hemma nu. I går var han och sambon på klubben och gick spår. Han hade inga problem att fokusera på spår trots att en löptik gått ett spår ett par hundra meter bort innan honom på samma åker.
Så en hane där könsdriften går före arbetsdrift och ren överlevnad som mat och sömn mår nog bäst av kastrering.
Om det går ut över aptiten så är det ju solklart att det är hundens bästa det är frågan om. Men så illa behöver det inte vara för att vara besvärligt för ägaren om denne vill träna. Det räcker ju att hunden får svårt att koncentrera sig, ska kissa överallt eller blir överdrivet snusig. Men jag tror inte att hunden lider egentligen.

Om det går ut över aptiten så är det ju solklart att det är hundens bästa det är frågan om. Men så illa behöver det inte vara för att vara besvärligt för ägaren om denne vill träna. Det räcker ju att hunden får svårt att koncentrera sig, ska kissa överallt eller blir överdrivet snusig. Men jag tror inte att hunden lider egentligen.
Tror det är väldigt individuellt...hur stressad hunden blir av att kissa över allt och snusa. En del tycker nog det är lite trevligt, andra blir stressade av att känna att de "måste" följa sina difter. En del kan ju pinka och snusa på ett lugnt sätt, andra yr runt som yra hönor.
Det är nog svårare att att avgöra med hanar.

Jag tänkte på själva påverkan på den hormonella balansen.
Till skillnad från kastrering då.
Nej, har bekanta som fått ge abortsprutor och ingen verkar ha vare sig mått dåligt eller visat någon direkt hormonell "störning" pga det. Det är inga hormoner längre i abortsprutor, så det som händer är inte värre än spontan abort.

Det är inga hormoner längre i abortsprutor, så det som händer är inte värre än spontan abort.
Jag hittade:
http://tidningen.djurskyddet.se/fraga-experten/abortspruta-for-hund/
Det är en steroid som påverkar hormonbalansen i kroppen.
Fass
"Aglepriston är en syntetisk steroid som har en antiprogesteron-effekt genom att tränga bort progesteron och binda till progesteronreceptorerna i uterus vilket leder till abort (eller resorbtion) inom 7 dagar efter administrering."

Jag vet ju inte om det är så mycket bättre.
Biverkningslistan var lång och trist.

Jag hittade:
http://tidningen.djurskyddet.se/fraga-experten/abortspruta-for-hund/
Det är en steroid som påverkar hormonbalansen i kroppen.
Fass
"Aglepriston är en syntetisk steroid som har en antiprogesteron-effekt genom att tränga bort progesteron och binda till progesteronreceptorerna i uterus vilket leder till abort (eller resorbtion) inom 7 dagar efter administrering."

Jag vet ju inte om det är så mycket bättre.
Biverkningslistan var lång och trist.
Nu vet jag inte vart du hittar alla biverkningar, för det du länkar till visar ju att det nästan inte är några biverkningar :)
"Biverkningar är ovanliga, kastning förekommer, mer om det nedan, annars är biverkningar mycket ovanliga undantaget att man ibland kan se reaktioner på injektionsplatsen."

Den enda "biverkningen" är väl att sprutan inte kan lova 100% abort - men i de allra flesta fall gör det vad den ska :)

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 908
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 253
Senast: Migo
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama