Kastrera hanhund, för och emot?

Jag har inte märkt något negativt alls. Ruben var 1,5 år när han kastrerades, är 9 nio. En pigg, obekymrad rackare med mycket attityd men numer helt obrydd om löptikar.
Pälsen är svårt att svara på iom att han klipps ner regelbundet året om.

Jag har nyligen kastrerat Otis och hoppas på att få en fin effekt av det :)
Det är inte av några egentliga hälsoskäl, mer än att han stirrar upp sig en hel del vid löp. Han ylar inte eller matvägrar eller så, men han blir stressad och flåsig och går och skallrar tänder efter att ha luktat på kiss.
Han är dessutom lättstressad överlag och har en (enligt min egen teori i alla fall) hög testosteronproduktion. Han är stöddig överlag och bygger/behåller muskler extremt lätt.
Han har väldigt bra päls nu, så jag hoppas inte att den kommer bli allt för trist av kastreringen.

Kan väl nämna att han var drygt två år nu när vi kastrerade honom, jag ville inte kastrera honom när han var yngre än så.

Familjens första hund blev kastrerad som valp (för att senare visa att han skulle behövt kastrering vilket fall som helst.) och har tyvärr inget kullsyskon att jämföra med men kan beskriva honom och hans utseende + hälsa:

Lättlärd, matglad, lyhörd, gillade att leka/jaga leksaker och bli kliad, vaktade huset, älskade människor, ogillade andra hundar, de flesta ville bara lukta på honom konstant och lät inte honom vara. Tror det var jobbigt för honom. Och kändes lite som att han inte riktigt kunde kommunicera så bra men vet inte. Snuttisen. Han hade jättefin päls och fick beröm för sin päls, mycket bättre än vår okastrerade tik med stamtavla som fortfarande har valppäls vid 7års ålder ;) Men när han blev ca 9+ så började hans pälskvalité sjunka drastiskt. Det blev glesare och självtorkade inte lika bra. Och övriga hälsan försämrades också. Han har haft problem med njursten, akut pankreatit och så men tror det mer har haft med hans diet att göra...

Älskade honom och han bor i mitt hjärta nu. :heart

Väldigt nyfiken och undrande över denna mening ? :)
De hade beslutat att kastrera honom och när han genomgick sin operation så visade det sig att hans ena pungkula hade hamnat någon annanstans, typ i magen(?) och då sa veterinären att han hade behövt kastreras senare i livet i vilket fall som helst.

Jag var tio år gammal så mitt minne kanske inte är fullständigt korrekt. :) Hoppas det förklarade min mening bättre :up:

De hade beslutat att kastrera honom och när han genomgick sin operation så visade det sig att hans ena pungkula hade hamnat någon annanstans, typ i magen(?) och då sa veterinären att han hade behövt kastreras senare i livet i vilket fall som helst.

Jag var tio år gammal så mitt minne kanske inte är fullständigt korrekt. :) Hoppas det förklarade min mening bättre :up:
Aha, den låg kvar i bukhålan med andra ord. brukar oftast inte vara någon fara, men det finns väl dom som kan få problem av det :)

Jag har bara positiva erf av kastrering hos både tik och hanhund.

Mer harmoniska.
Vissa sjukdomstillstånd kan minskas också.

Skulle mycket väl kunna göra det om jag inte tänkt avla och inte känner att jag har höga ambitioner med hunden att den behöver alla sina drifter, som många tycks uppleva att de tappat gnistan etc. Själv har jag inte upplevt att det blivit så utan snarare mer stabila djur.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
459
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 103
Senast: Badger
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 481
Senast: ako
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar