Kastar upp huvudet - vad är fel?

M

mammamalla

Jag behöver hjälp! Köpte vår ponny för ca 10 månader sedan. Hon är väldigt svår att rida och till en början tänkte jag att allt kommer lösa sig bara vi 'lär känna' varandra och jag lär mig trycka på rätta knapparna. Det har tyvärr inte blivit så mycket bättre. Hon har nog blivit inriden i lite fel form och fått gå med sänkt rygg och bara behövt böja på nacken så har man varit nöjda. Hon har inte alls jobbat i rätt form och har med anledning av detta inte särskilt mycket ryggmuskler.

Under ridning (dressyr inne i ridhus) går hon stundtals jättefint, i fin form och är följsam och lyhörd och rätt som det är så verkar hon få nåt kaos i hjärnan, kastar upp huvudet så hon nästan knockar mig och det går inte att få kontakt med henne överhuvudtaget. :confused: Hon ser ut som en lama och blir som ett V i ryggen och väldigt svårt att sitta på då såklart. Så går hon (främst i trav) i ca 30 sekunder och 'plopp' så går hon ner på tygeln och blir jättefin igen.

Min instruktör har även ridit henne då jag var rädd att det var något som jag framkallade hos henne men hon gjorde likadant med henne. Däremot så är det mycket bättre när min dotter på 11 rider.

• Tanken från början var att jag var för hård i handen för hon är väldigt känslig och jag är inte så snabb som jag skulle önska.

• Hon reagerar lika både med mig och min instruktör på ryggen; vi är mycket tyngre än min dotter - ryggen? Sadeln? Hennes båda sadlar är dock utprovade och häromdagen red jag henne i en westernsadel men hon beter sig lika i alla tre. Fast det verkade som om hon var mer förtjust i westersadel tyckte min instruktör.

• Idag har hon longerats och då gick hon jättefint och kastade inte upp huvudet alls.

• Hon har inte detta beteende i hagen eller i boxen utan endast när hon blir riden.

Tilläggas bör att hon är något sned i korset och hovslagaren har lagt på henne en sula på ena bakhoven. Dessutom tycker hon absolut inte om att gå på stallgången (betong) och sätter inte riktigt ned hovarna utan 'går på tå' och nästan trampar luft med sina bakhovar och skrapar väldigt med ena bak när hon går. Nu har hon även börjat gå knepigt fram. Hon ser väldigt stel ut på vänster fram på gången och böjer inte på knät och niger i varje steg. Särskilt när hon stått i boxen en längre tid. Tar man henne direkt från boxen på morgonen så haltar hon och är stel men så fort vi kommer utanför stallet och hon får gå på marken så skrittar hon utan att visa några symptom alls.

Funderar på att ta henne till en klinik för att gå igenom henne från 'topp till tå' men ville bara se om jag kan få några kloka råd eller tips här först.

VAD ÄR DET FÖR FEL? SNÄLLA HJÄLP! Det blev ett långt inlägg men jag är glad att du orkade läsa det ändå...

/Malla:confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kastar upp huvudet - vad är fel?

Hästen är ju halt av ngn anledning som du nog inte kan lösa själv. Gör som du har tänkt och boka tid på en klinik. Gick den igenom besiktningen när ni köpte den? När ni provred inför köpet- gick den trevligt och avslappnat då? Uppenbart är iallafall att ngt är fel nu :crazy:
Hoppas det inte är ngt allt för allvarligt:)

Det är väl egentligen inte så mycket att orda om - naturligtvis måste du ta hästen till veterinär för en ordentlig undersökning. Hon är ju, enligt din beskrivning, halt.

Ska man gissa bara för sakens skull så är nog min första gissning ryggen. Smärta från ryggen som ger sekundära problem i diverse leder. Mitt andra förslag är tandproblem, men det verkar mindre sannolikt med tanke på de tydliga rörelsestörningarna. Visst kan man tänka sig att ond mun ger spänningar som leder till ledinflammationer, men det är kanske inte första spåret.

Orsaken till hästens problem kan i princip vara vilket smärttillstånd som helst; spatt, knäledsinflammation, kissing spines, artroser i kotlederna osv osv. Ni måste, oavsett vilka råd du kommer att få här, ta henne till veterinär. Och det nu.

Jag är inte så säker på att hon är halt. Hon visar ingenting när man rider henne utan bara när hon går på stallgången.

Hon gick igenom besiktiningen. När vi provred henne så kastade hon inte upp huvudet som hon gör nu. Däremot så gick hon (med mig och dotter - inte med ägaren) högt med huvudet. Skulle nog, med facit i hand, ha provridit henne fler gånger än vad vi gjorde men det är lätt att vara efterklok. Enligt förra ägaren så var anledningen till hennes höga huvud att hon behövde väldigt mycket stöd på ytter-tygeln och jag kände att vi kommer att få till det med övning och tålamod. Även min instruktör tittade på filmen från provridningen och hon tyckte att hästen gick jättefint med förra ägaren. Nu i efterhand har jag tittat på filmen och kan se tendenserna fanns där även då. Men det var inget som syndes tydligt alls men nu när man vet hur hon beter sig så ser man det med andra ögon. Tyvärr...

Tycker tyvärr att det är en vanlig men tråkig inställning att hästen varit felriden
av förra ryttaren eftersom den inte går i form när man själv rider. Om en häst varit så felriden och hemsk att rida när man provred undrar jag varför man köpt hästen och inte letat vidare? Om den nu kollat in stjärnorna vid varje ridtur de senaste månaderna så har den säkert ont i ryggen som du själv oxå tror. Att man rider en häst som haltar ut i stallgången är för mig en gåta!

Vi kollade hennes tänder för sex månader sedan och enligt veterinären var allt i sin ordning.

Jag tror också på att det är något med ryggen i och med att hon går fint vid longering.

Det stora problemet för oss är att ta oss till en klinik. Närmaste ligger ca 6 mil bort och där har man inte all nödvändig utrustning som rötgen till exempel. Det innebär att vi måste åka 35 mil enkel resa och det känns lite motigt med tanke på väglag. Självklart åker jag direkt om hon visar att hon har ont men som sagt det är bara vid ridning som hon gör såhär - annars är hon pigg, glad och busig som alla friska krya hästar!

Vad tycker ni? Ska jag åka direkt till klinik med henne ändå? Självklart ska jag undersöka henne men jag tänkte att det kanske kunde vänta tills efter jul om det inte utvecklar sig så att allt blir värre förstås.

Det är stor skillnad på film för 10 månader sedan och vad hästen gör nu. Kasta med huvudet kan vara ett symptom. Den har försökt tala om att något är fel. Nu har det gått så långt att det fått rörelsestörningar vilket syns tydligt på hårt underlag. I alla fall enligt din beskrivning.

Så jag håller med TantEster. Ta in den på klinik för utredning. Är hästen försäkrad kostar det inte mer än självrisken.

Om du tycker att det är vanskligt att ge dig ut nu pga väglag ovs så föreslår jag att ni hoppar ridningen tills hon är ordentligt uppkollad. Tömkör, promenera. Kanske dottern kan rida emellanåt eftersom det verkar fungera bättre?

Hon beter sig som sagt halt enbart när hon går på stallgången och jag glömde att berätta att hon gör så här när hon har brodd. Förra ägaren sa att hon gjorde likadant hos henne. När vi tog bort brodden i våras så gick hon bra direkt och precis omvänt nu i höst när brodden satts tillbaka. Och tar man ut henne från stallgången och ut på backen så går hon felfritt igen. Nu är ju marken frusen och hård så hon borde ju absolut halta även då om hon hade ont, eller hur?!

För din info, Marwin, kan jag berätta att det inte är jag som sagt att hästen förmodligen blivit fel inriden utan det är min instruktör som sagt det. Hon har inte 'gått med huvudet i stjärnorna' utan det är nu under hösten som hon fallit tillbaka i det. Hon gick så till en början när vi fick hem henne till oss och det är inte alls så att hon inte går i form med mig. Det gör hon och det mycket fint men får som sagt 'ryck' ibland och kastar upp huvudet.

Jag vill absolut inte säga något negativt om förre ägaren utan det var bara menat som en förklaring till hästens beteende. Det blev ju såklart jobbigt för henne när jag 'krävde' mer och jag har tänkt att hon kastat upp huyudet som en protest för att visa mig att det är jobbigt.

Min tanke var om allt detta kanske hänger samman. Ingen häst är ju elak eller dum med vilje utan det finns en förklaring bakom allt den gör.

Senast ändrad av en moderator:

Om du tycker att det är vanskligt att ge dig ut nu pga väglag ovs så föreslår jag att ni hoppar ridningen tills hon är ordentligt uppkollad. Tömkör, promenera. Kanske dottern kan rida emellanåt eftersom det verkar fungera bättre?

Precis min tanke! Det funkar ju bra med min dotter samt med longering. Tömkörning är jag inte så haj på men jag ska se till att få hjälp med det och se hur hon agerar då. Men blir hon sämre så måste vi ju åka ändå - absolut!

Hon beter sig som sagt halt enbart när hon går på stallgången och jag glömde att berätta att hon gör så här när hon har brodd. Förra ägaren sa att hon gjorde likadant hos henne. När vi tog bort brodden i våras så gick hon bra direkt och precis omvänt nu i höst när brodden satts tillbaka. Och tar man ut henne från stallgången och ut på backen så går hon felfritt igen. Nu är ju marken frusen och hård så hon borde ju absolut halta även då om hon hade ont, eller hur?!

Nja, frusen mark är inte lika hård som betong så det kan visst ha något med saken att göra. Har hon bara traktbrodd?

Får inte ihop det riktigt. När ni var för att provrida gick hon jättefint med ägaren och när er tränare tittade på filmen när ägaren rider medger hon att den går jättetrevligt.
På vilket vis skulle den då vara felinriden och på vilket vis kräver du mer?

Nej, visst är det så men jag tycker att man skulle se någon tendens till hälta någon gång ändå.

Hon har tåbrodd också.

Jag skulle absolut ha kollat upp henne. Något är ju fel.
Far in för en koll på vanliga kliniken och uteslut allt de kan kolla där. Uppför hon sig fortfarande konstigt får ni även åka till den större kliniken.

Ibland kan det gå att "lifta" med någon som ska iväg på trav och har lastbil om det känns motigt med underlaget.

Jag kan både tänka mig något med ryggen (dottern är lättare och därmed får ni inte samma reaktion) och/eller att något är ordentligt på tok med extremiteterna men värmer ur.

Jag hoppas ni får någon ordning på detta!

Tilläggas bör att hon är något sned i korset och hovslagaren har lagt på henne en sula på ena bakhoven.

Hur länge har hästen gått med sula?

Sedan måste jag erkänna att jag inte är rikitg med på varför man sular upp ett snett kors. Blir inte belastningen i längden värre då + att man tar bort alla möjligheter till att träna bort snedheten?

Jag tänker om det har något med det att göra. T ex att sulan förvärrar något i ryggen.

Annars tänkte jag direkt på kissing spines faktiskt.

Nej om jag vore ni så skulle jag definitivt åka till klinik och kolla igenom hela faderullan.

Ja, mestadels gick hon faktiskt fint med ägaren men när jag nu tittat på filmen så ser jag att hon gjorde samma sak med huvudet ibland även då fast inte lika tydligt. Det är svårt att förklara. Men när jag red så gick hon mestadels med huvudet uppe bland stjärnorna men anledningen till att vi faktiskt köpte henne var de stunder då hon gick fint.

Det är min första häst (jag har dock ridit på ridskola i många år) så jag är ingen expert. Hon har inte gått på tygeln tidigare men vi har kommit en lång bit där för nu, när hon inte tittar på stjärnorna, så sänker hon sig riktigt bra och får ett riktigt sug i bettet och är lösgjord och följsam. Tidigare tog hon inte skänkeln och tygeltagen riktigt i alla lägen heller. Är det svar på din fundering=

Jag kan både tänka mig något med ryggen (dottern är lättare och därmed får ni inte samma reaktion) och/eller att något är ordentligt på tok med extremiteterna men värmer ur.

Jag hoppas ni får någon ordning på detta!

Just så är min tanke men man blir ju helt tokig av alla olika funderingar hit och dit. Men precis som du skriver så blir det bättre ju varmare hon blir - dock inte kastningen med huvudet för det håller i sig ändå tyvärr.

Sedan måste jag erkänna att jag inte är rikitg med på varför man sular upp ett snett kors. Blir inte belastningen i längden värre då + att man tar bort alla möjligheter till att träna bort snedheten?

Jag tänker om det har något med det att göra. T ex att sulan förvärrar något i ryggen.

Annars tänkte jag direkt på kissing spines faktiskt.

Nej om jag vore ni så skulle jag definitivt åka till klinik och kolla igenom hela faderullan.

Hur konstigt det än låter så håller jag faktiskt med dig men jag är ny som hästägare och tänkte att han har ju mycket mer erfarenhet än jag. Men hon blev halt i höstas just när han lagt på vinterskor och då misstänkte man en begynnande hovböld så hon fick gå utan sko ett tag och vi gjorde en packning med jod och bara efter ett par dagar var hon mycket bättre. Hon är lite tunn i hovarna så han måste sko ner henne rätt hårt för att han ska ha nåt att sätta fast skon på. Om det inte var en begynnande hovböld så satte han dit en sula för att motverka ömhet. Så det var inte bara för att hon var sned...

Tänkte att det var bäst att behålla sulan så länge så att hon inte blir ömfotad men jag vet ingenting längre. Det kanske var fel. Har funderat på att ta henne till en 'kotknackare' och se om hon blir bättre av det.

Du är inne på något. Om jag skall utgå från migsjälv och när jag blev ordinerad att ha en kil i ena skon för jag var sne så kan jag bara säga att efter en timme med detta så värkte det överallt.

Nu går ju människan upprätt vilket hästen inte gör men jag tror inte jag skulle lagt i en sula på en häst som är färdigvuxen.

I vilket fall som helst är hästen inte ok. Om det beror på ryggen, benen, hovarna eller varför inte tänderna, får du veta hos en klinik.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar