kastar sig ur transporten vid urlastning

hannah2899

Trådstartare
Min häst är jätte snäll att lasta och står snällt i transporten under resa. Men när det är dags att lasta ur honom och vi tar loss bakbommen så kastar han sig ut ur transporten och detta är något jag inte vill ska fortsätta. Några tips på hur man kan "motverka" att hästen kastar sig ut? Tacksam för svar :)

Jag har goda vänner med en häst som gör sådär. När de lastar ur honom så har de en longerlina runt rumpan på honom (eller två stycken, korsade) för att kunna hålla emot. Släpper lite i taget och låter förstås linorna vara lösa så länge hästen går lugnt och fint. Verkar fungera, men kräver ett par medhjälpare.

Min häst är jätte snäll att lasta och står snällt i transporten under resa. Men när det är dags att lasta ur honom och vi tar loss bakbommen så kastar han sig ut ur transporten och detta är något jag inte vill ska fortsätta. Några tips på hur man kan "motverka" att hästen kastar sig ut? Tacksam för svar :)

Som med all annan hästträning belönar man inte fel respons. Dvs slänger den sig ut låter man den göra det, tar in igen och upprepar. Tills den inte slänger sig. Då kan den få gå hem och äta.
Det brukar krävas ett gäng upprepningar. Men det brukar ge sig bara man inte försöker hålla emot.

O jag rekommenderar att inte göra affär av det o absolut inte hålla emot eller att "strafflasta".

Åk ofta o gör en rutin.
Lasta gärna av hyggligt nära en vägg o säg- Backa Sakta!

Så fort de vet att inget hindrar dem så slutar de.

Jag har goda vänner med en häst som gör sådär. När de lastar ur honom så har de en longerlina runt rumpan på honom (eller två stycken, korsade) för att kunna hålla emot. Släpper lite i taget och låter förstås linorna vara lösa så länge hästen går lugnt och fint. Verkar fungera, men kräver ett par medhjälpare.

Då kan man få en häst som även hänger på bommen bak..

en stor häst kan du aldrig hålla emot om den verkligen kastar sig.

En av hästarna gjorde så tidigare.

Nummer 1 var att aldrig, aldrig, aldrig lasta ur så länge hästen tänkte bakåt. Provade den att backa, satt bommen kvar till hästen var helt avslappnad. Det tog både en och två omgångar där vi fick ta upp lämmen igen.

Till slut fattade hästen att bommen inte skulle komma bort förrän tanken var avslappnad och han inte försökte backa. Det gick relativt fort, och efter den inlärningen gjorde han det aldrig mer.

En av hästarna gjorde så tidigare.

Nummer 1 var att aldrig, aldrig, aldrig lasta ur så länge hästen tänkte bakåt. Provade den att backa, satt bommen kvar till hästen var helt avslappnad. Det tog både en och två omgångar där vi fick ta upp lämmen igen.

Till slut fattade hästen att bommen inte skulle komma bort förrän tanken var avslappnad och han inte försökte backa. Det gick relativt fort, och efter den inlärningen gjorde han det aldrig mer.

Ja, det där ser jag som så självklart att jag glömde nämna det.
Men det gäller så klart här med.
Belöna inte fel beteende. Dvs ta inte ner lämmen om inte hästen är lugn. Om den inte är lugn och inte tänker ut tar man inte bort bommen etc.
Man upprepar bara tills den gör rätt mentalt.

Skulle den sen iaf kasta sig nån gång på väg ut håller man inte emot. Man låter den göra det och gör om urlastningen tills den blir bra.

Lär in kommandot "Back" från marken och se till att hästen kan ta ett steg i backen, på backen, innan du prövar i släpen. Träna även in att den ska ge efter för tryck :)

Håller med Tua och Lovisaeleonora. Var noga med detaljerna. Var konsekvent, tex lasta aldrig ut en häst som är stressad (om det inte är ett nödläge förstås).

Ett tips till, ha inte bråttom med att lasta ur öht. Låt hästen stå kvar i transporten 5-10 min (eller längre om den inte är lugn) innan urlastning. Ha det som vana, alltid, även om hästen inte "rusar ut" normalt sett. Då lär sig hästen att aldrig att förknippa "stanna med bilen" och/eller "människor utanför" med att den snart ska få komma ut. Jag har vänt på mina rutiner helt, jag plockar ur/städar ur bilen, gör iordning utanför/i boxen, går på toaletten, ja tom mockar ur transporten (med hästen/hästarna kvar), innan jag lastar ur. På så vis har stressen och hästens frustration över att vilja komma ut fort helt försvunnit. Den/dom vet att det tar ett tag innan dom får komma ut och börjar inte förvänta sig det så fort jag stannar och går ur bilen.

Jag kör själv och min häst till alltid backa ut fort o tar då inte drivning utan blir stressad. Tog en lina runt bommen och höll emot så han fick gå in igen tills han stod lugnt o backade ut lugnt på kommando. Tog 1,5 gångs träning och med på köpet stannar han om grimskaftet lagt sig om något där framme när han ska backa ut.

Han är dock välhanterad i grunden och extremt lydig för tryck i grimma av naturen. Det handlar alltså inte om att hålla fast huvudet.

Att en häst kastar sig ur är förenat med livsfara. Vi hade en som gjorde så. Det spelade ingen roll om man lät honom stå kvar etc för så fort han hörde att vi knäppte upp så började han kasta sig mot bommen. Någon gång lyckades han komma under en bit med skador till följd. Sänkte vi den fick han rumpan över och träffade lemmen som riskerade att falla över den som öppnade. Med andra ord var det en väldigt farlig situation. Vi löste det med att köpa en transport med frontutlastning. Då gick han lugn och fint ut.

När vi pratar om att slänga sig ut ur transporten har jag också ett problem att han går väldigt snällt in i transporten första gången sen när han väl är inne så slänger han sig ut, med väldig kraft! Sen vill han absolut inte gå in igen o de tar evigheter att få in han igen.
Några idéer?

KL
hästar som kastar sig bakåt vare sig bommen är av eller på, så måste man backa ett steg i lastträningen för då är de inte fullt trygga i transporten eller alternativt har man själv utan mening lärt in dem omedvetet att så fort transporten stannar så ska de ut.

back to basics, backa bandet och träna. Gör om och gör rätt.

KL
hästar som kastar sig bakåt vare sig bommen är av eller på, så måste man backa ett steg i lastträningen för då är de inte fullt trygga i transporten eller alternativt har man själv utan mening lärt in dem omedvetet att så fort transporten stannar så ska de ut.

back to basics, backa bandet och träna. Gör om och gör rätt.
Han är inte rädd bara jävligt fjollig för sen bryr han sig inte alls när han är inne

Han är inte rädd bara jävligt fjollig för sen bryr han sig inte alls när han är inne
Klart som fan den är rädd?! :confused: Annars hade den stått kvar lugnt och fint tills någon bad om något annat.

Hästar som inte är rädda kan gå två steg fram, tre steg bak, ta en fika, fem steg fram, ett steg bak osv oavsett om de är på väg in eller ut ur transporten. Hästar varken jävlas eller är fjolliga.

Jag har inte skrivit att hästen är rädd, jag har skrivit att den endera inte är tillräckligt trygg, alternativt är det ngt annat grundläggande hanteringsproblem du har och som du isåfall behöver ta tag i från grunden.
Sen din tanke att han inte är rädd eftersom han sen är helt lugn när han väl är inne, är ett jättevanligt fenomen ang. hur människor resonerar. De tror att det ena utesluter det andra, men hästar fungerar inte så. För en häst och hur de ser på världen, behöver det inte finnas en omedelbar eller självklar parallell mellan själva lastningmomentet och att sen vara i transporten.

att hästen är fjollig osv kan du stryka, hästar reagerar av en orsak och den har aldrig att göra med att den bara ska krångla "för att den kan".

En gammal tränare rekommenderade mig att alltid sätta mig ner och ta en fika innan hästen lastades ut och det är ett bra tips. Hästen ska inte förvänta sig att komma ut i samma sekund som man kommit fram till träningen. Vänta tills hästen är avslappnad innan den får komma ut. Kanske den får ett kraftfodermål i transporten innan det är dags för urlastning.
Hästar som kastar sig ut ska absolut inte ha en människa som "hävstång" där framme som håller i grimskaftet, jag lägger ett grimskaft över halsen, öppnar där bak och står kvar på sidan för att kunna agera stöd om hästen provar backa snett (där får man ju väga sin egen säkerhet om man har en häst som kastar sig ut!), ger backkommado och tar tag i grimskaftet då hästen går ut. På tävling leder jag den ut.

Att regelbundet ge kraftfoder i transporten och hästen får gå ut och in själv är bra träning för lättare lastning i framtiden.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
711
Senast: Amha
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 662
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 133
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar