Kaspisk ponny

Sv: Kaspisk ponny

Caspisk häst är en liten miniatyr av ett fullblod eller om så vill en minityr av en Arab.
Jag har sen 1998 drivit med rasen, bland annat ägare till det skimmelstoet ni har hämtat från Aftonbladet, hon är Sveriges en av de 3 första som kom till Sverige 22 juni 1998, och heter Sirhowy Danae.
Bilden nedan ( brun ) är en hingst som bor i England och heter Hopstone Shabdiz, som jag har 2 egna avkommor efter.

Någon undra hur många det finns av rasen i Sverige, så kan jag berätta att de finns runt 50 individer och lika många finns det i Norge som också driver med rasen och en uppfödare finns i Danmark
I hela världen levande ca 800 individer.

Själv har jag tagit fram några avkommor.
De problemet som rasen har är att de har mycket få blodslinjer och
vill man avla med rasen bör man vara mycket insatt i hästens historia, stamtavla innan ett beslut fattas.

Rasen är i övrigt mycket lättlärd, saknar det vad vi brukligt tal brukar kalla envis ponny, Kort och Gott Det är en häst eller Arab i sitt mentalite!

Själv används mina Caspiska hästar till ridning, hoppning, körning, Western, dressyr, andra har dom till Trav, Monté, Galopp
med mycket goda resultat .
En häst som jag varmt kan rekomendera för en som vill ha en trevlig
och lätthanterlig häst. är viktbärande jag själv väger 52 kg.
mankhöjden varierar från 98cm. upp över 130 cm.

Priset på denna ras är svårt att besvara, det beror på vad man tänkt sig att ha den till Avel, Ridning, Körning,
Jag har inskaffat mina utomlands och det har varierat stort.
beroende på vad jag velat ha.

Hoppas detta har givit svar på några av era funderingar kring rasen

KL
Har träffat på kaspisk ponny både under ryttare och som utställningsponny. Måste erkänna att jag har svårt att förstå varför man väljer denna udda ras. På Täby galopp har vi sett några små taniga miniatyrfullblod som knappt ser ut att kunna bära upp de små knubbiga ryttarna. De har 20cm framför sadeln och lika lite bakom sig. På utställningarna har det visats fram några små ganska anonyma hästar. Ingen av dem har varit ponnyaktiga alls. I rasbeskrivningen står det tydligt att detta inte är en ponnyras utan ska räknas som ett litet fullblod. Varför har man då valt att vara med i SPAF?Jag har säkert haft oturen att inte få träffa några vackra individer av de 8 jag sett. :smirk:Måste vara svårt att hitta ryttare som kan matcha hästen så det ser harmoniskt ut. De jag har sett har inte sett ridbara ut då de varit så späda.

Det är nog troligt som du säger att du inte haft turen att fått träffa några vackra individer. Vi känner till att det finns uppfödare och hästägare som tyvärr har varit ute med individer i sammanhang där de inte borde vara, det är sorgligt, för de hästarna ger inte rättvisa åt rasen. Det finns över 100 st. Caspiska hästar i Skandinavien, varav dem finns i antal ca 60 i Sverige. Det finns en liten klick ägare / uppfödare som tyvärr tror lite mer på sina hästar än vad det finns substans för. Det bästa materialet finns idag hos uppfödare som fortfarande arbetar med att bredda avelsbasen och ser det här med utställning och marknadsföring som något som får komma i nästa fas, men lugn de kommer.
Du ska dessutom veta att det inte finns några domare för Caspisk häst i Sverige varför en del bedömningsresultat har blivit ganska irrelevanta. Jag vet något exempel där man givit en riktig skräphäst över 40 poäng, detta är skrämmande, folk som såg detta och kan lite grann om extriör måste naturligtvis tro att dem inte kan bli bättre än så, och det sänker naturligtvis rasens rykte. Tyvärr fungerar det så i hästsverige att cirklarna är inte större än den som har foten inne i någon cirkel kan påverka resultaten, varför bedömningar allt för ofta inte blir objektiva. ....

Jag förstår för övrigt inte heller vad man har i SPAF att göra...

Senast ändrad av en moderator:

Caspisk häst är en liten miniatyr av ett fullblod eller om så vill en minityr av en Arab.
Jag har sen 1998 drivit med rasen, bland annat ägare till det skimmelstoet ni har hämtat från Aftonbladet, hon är Sveriges en av de 3 första som kom till Sverige 22 juni 1998, och heter Sirhowy Danae.
Bilden nedan ( brun ) är en hingst som bor i England och heter Hopstone Shabdiz, som jag har 2 egna avkommor efter.

Någon undra hur många det finns av rasen i Sverige, så kan jag berätta att de finns runt 50 individer och lika många finns det i Norge som också driver med rasen och en uppfödare finns i Danmark
I hela världen levande ca 800 individer.

Själv har jag tagit fram några avkommor.
De problemet som rasen har är att de har mycket få blodslinjer och
vill man avla med rasen bör man vara mycket insatt i hästens historia, stamtavla innan ett beslut fattas.

Rasen är i övrigt mycket lättlärd, saknar det vad vi brukligt tal brukar kalla envis ponny, Kort och Gott Det är en häst eller Arab i sitt mentalite!

Själv används mina Caspiska hästar till ridning, hoppning, körning, Western, dressyr, andra har dom till Trav, Monté, Galopp
med mycket goda resultat .
En häst som jag varmt kan rekomendera för en som vill ha en trevlig
och lätthanterlig häst. är viktbärande jag själv väger 52 kg.
mankhöjden varierar från 98cm. upp över 130 cm.

Priset på denna ras är svårt att besvara, det beror på vad man tänkt sig att ha den till Avel, Ridning, Körning,
Jag har inskaffat mina utomlands och det har varierat stort.
beroende på vad jag velat ha.

Hoppas detta har givit svar på några av era funderingar kring rasen

Hej Vi er en dansk familie som er meget interesseret i den kaspiske ponny - kender du den danske avler og hvordan vi kommer i kontakt med dem? Findes der avlere i sydsverige?

Mvh
Lill-Mai

Kan inget själv om denna ras, har sett en hingst på utställning,otroooligt söt, men du kan prova att gå in på www.kaspiskhast.org där finns all möjlig information, även länkar till uppfödare.
Lycka till

Hej Vi er en dansk familie som er meget interesseret i den kaspiske ponny - kender du den danske avler og hvordan vi kommer i kontakt med dem? Findes der avlere i sydsverige?

Mvh
Lill-Mai

Hej ! Lill.Mai
Det finns två Caspiska hästägare i Danmark.
I Sydsverige finns det bara en Caspisk hästägare. Ett sto som de har till ridning.

Här kan du gå in och läsa mer om rasen och hitta fler Caspiska hästägare.
Både i Norge och andra delar av Sverige.

http://www.swedishcaspianhorse.com

Länk till en stor utställning i England. Här värmer några unghästar upp inför showen. På filmen ses bla. den häst som kom att bli hela showens Supreme Championvinnare, ett 1 årigt sto. Hon finns idag, sedan 1 vecka tillbaka, i Sverige.

http://se.youtube.com/watch?v=KHsPeI8sBuU

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 377
Senast: Tiger tok
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka