Kaspisk ponny

wrangler

Trådstartare
Nån som vet nåt om denna ras? Får hem en på inridning/körning/försäljning och skulle vilja veta lite mer om rasen, då jag själv inte haft med någon sådan att göra tidigare, aldrig ens sett nån förut!

Sv: Kaspisk ponny

Hej!

Dom ser ut som små araber!
Jag som trodde grannen hade en russhingst, åring så smäcker som han är, men det var en femårig kaspisk hingst! :D
Kaspisk ponny är mer lika arab än andra ponnyraser!
100-120 cm i mkh ska de visst vara tror jag.

Länkar:
Kaspisk
Aftonbladet

Bilder:
Danae.JPG

shoja2.gif

Finns några kaspiska hästar i närheten av mitt stall och när jag rider förbi med mina araber så ser araberna väldigt förtjusta ut ;)

( kanske samma som _L_ såg)

De finns de som menar på att kaspiska hästarna är föregångare till araber, hur sant detta är vet jag inte. Såg en kaspisk i ridhuset för ett tag sedan och med proportionelig ryttare så såg det ut som ett arabekipage till rörelser och allt. Dock har de kaspiska naturligtvis lite mer ponnysteg i sig. De borde bli populära hopp och dressyrponnier iom sin elasticitet.

Tack för svaren!

Vad är deras ursprung? Vad har dom använts till? Dom är ju ganska små och jag är ju vuxen, men ägaren säger att dom är starka och viktbärande. Ska ju inte rida den särskilt mycket, bara det där första, samt köra in den, men jag är ju lite oroad över storleken.... :confused: Men jag förstår ju ägarens dilemma, inte så lätt att hitta barn som kan rida in unghästar heller...

Har hört att det finns åtminstone en som springer ponnytrav, de ser inte speciellt viktbärande ut. Vad är de ämnade för egentligen?

Hej!

Jo men hur är det med små shettisar då, vem rider in dom? :D
Den kaspiska ponnyn är ju mkt bra i tävlingssammanhang! Har för mig att grannens barn som rider den kaspiska hingsten (han är visst född -99, jag kan int räkna :o) att dom blev klubbmästare i dressyr 04 :D eller var det i år? Ä jag är int säker. Har sett dom träna en gång och det såg iaf fint ut! :D

Alltså dom klarar säkert en pers på 50 kg om dom är modellen högre.
Sök på nätet efter kaspisk ponny det finns en hel del.
Vad jag vet så:

"Den Kaspiska ponnyn är en avkomling till en ädel häst som levt vid Kaspiska Havet för över 3 000 år sedan, vilken även kanske kan vara förfader åt det Arabiska Fullblodet. Det är ingen tvivel om att de båda raserna är nära besläktade med varandra, den enda skillnaden mellan dem är att den Kaspiska ponnyn är mindre än Araben."

En bit bort bor det en snubbe som äger flera kaspiska hästar tror han har uppfödning just för att dom är utrotningshotade el bara sällsynta i sverige...
Ha jag ska nog köpa en o köra med! :love:

Mvh Lisa

Senast ändrad:

hanna_shetland skrev:
Har hört att det finns åtminstone en som springer ponnytrav, de ser inte speciellt viktbärande ut. Vad är de ämnade för egentligen?

Hur går det för den då? Har de lika bra trav som ett "normalruss"?

Hej!

Ridskolan här i närheten har ett par kaspiska ponnyer, vad jag har förstått är de väldigt populära bland ungarna. På grund av utseendet trodde jag först att de var arabkorsningar, och det tycks andra göra med; vanligaste frågan tycktes vara "är de heta?" :D

Enligt ridläraren är de inte det, utan väldigt bra, till och med för nybörjare. Snygga är de i vart fall. :love:

Nu har jag fått hem henne och hon är ju verkligen bedårande, ser ut som en arab/ponnykorsning!
Men liten, så speciellt mkt ridning vet jag inte om det blir frågan om... Men lite grann klarar hon nog, kombinerat med tömkörning och sen körning.
Väldigt söt iallafall,och bra psyke. Måste vara en kanon rid-ponny! Undrar varför det inte finns fler i Sverige...

Den enkla anledningen till att de är ovanliga är helt enkelt att det inte finns så många, endast ett trettiotal i Sverige och kanske 400 st i hela världen.

Annars är de kanonponnyer; härliga i temperamentet, vackra och bra ridhästar. Precis som små araber ;)

Jag letar efter en kaspier till döttrarna, så PM:a gärna mig om den du har till försäljning...

anja skrev:
Den enkla anledningen till att de är ovanliga är helt enkelt att det inte finns så många, endast ett trettiotal i Sverige och kanske 400 st i hela världen.

Annars är de kanonponnyer; härliga i temperamentet, vackra och bra ridhästar. Precis som små araber ;)

Jag letar efter en kaspier till döttrarna, så PM:a gärna mig om den du har till försäljning...

Åh fan! Häftigt!
Men som du säger, det är verkkligen den perfekta lilla ridponnyn!
PM-ar dig!

Stort ansvar att köpa en utrotningshotad ras.Sådana individer borde i första hand gå till avel...det är ju egentligen då ingen ras att köpa för att bruka för eget syfte enbart, utan nästan ett "måste" att de ska användas i aveln.

Ja det klart... Men den jag har hemma kan nog användas till både och... Hon har ett renrasigt för fött i år, jättefin. Nu är hon under inridning och kommer att bli en utmärkt ridponny! Och det finns ingen anledning att inte fortsätta avla på henne också, hon är bara 4 år. Synd om hon bara ska stå i avelsboxen dock, verkar vara en synnerligen trvlig häst!

Låter trevligt att du ska kombinera avel och körning/ridning.Lycka till med ditt projekt!

crazy skrev:
Låter trevligt att du ska kombinera avel och körning/ridning.Lycka till med ditt projekt!

Det är inte jag som ska det. Tyckte bara att det var lämpligt... Jag har den bara på inridning/inkörning och försäljning!
Men tack ändå!

Jag har för mig att de är ganska populära i Storbritannien...

hanna_shetland skrev:
Fråga här på forumet under trav eller nåt, finns säkert någon som är insatt i ponnytrav som kan hjälpa dig.

Jag hade en tråd om raser som användes i pnnytrav förutom russ för ett tag sen, men de enda svaren jag fick var att det hade funnits enstaka welshar, och någon korsning med.

Att det fanns en kaspisk ponny som travtävlade var helt nytt för mig, det är intressant när det kommer lite nya raser

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 377
Senast: Tiger tok
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka