Karakteristika för nordsvensk

K

karrob

Jag undrar om någon kan förklara mig vilka egenskaper som är typiska för nordsvenskar, dels brukstypen och dels travtypen. Jag har haft god erfarenhet av nordsvensk och skulle gärna ha en själv, men jag skulle gärna få lite mer info om deras karakteristika, för att se om en nordsvensk passar mig.

Mvh
Karoline

Sv: Karakteristika för nordsvensk

Jag tänkte också köpa en nordsvensk av brukstyp. Det jag har märkt på de nordsvenskar jag bekantat mej med är att de är arbetsamma och vill vara till lags, mycket framåtanda och lugna att pyssla med.

Två av de jag träffat har varit lite sega på bortväg och pigga på hemväg, ston båda två, dessa två har dock inte ridits särskitl mycket så det kan bero på sådant.

Jag jobbade inom travet på en norrländs bana för många år sedan. Min uppfattning om de nordsvenska travarna är att det är mycket "tryck" i dem, faktiskt mer än i varmblodstravarna många gånger. Dock mycket trevliga hästar!
Travarna är ju också lite ädlare vilket kan vara positivt om man vill ha dem som ridhästar.

Jag har inte så mycket erfarenhet av bruksnordisar, däremot kallblodstravare.

Det är godhjärtade hästar, men ofta med en tuff attityd. Generellt sett så tycker jag att de är "tuffare" än andra raser jag har haft. Inte så att de är okänsliga på något vis, men de kan "stänga av" och bli onåbara om de behandlas omilt.
I övrigt sociala, trevliga och väldigt lättlärda. Mycket motor och mycket huvud -kräver arbete och stimulans för att må bra. Underbara hästar med stor personlighet! :love:

Som med alla raser så är det svårt att generalisera då skillnaderna kan vara stora.

Har träffat på en hel del kallblodstravare o jag har gillat dem alla men då gillar jag hästar med "tryck" i. De har varit rätt heta men då har alla startat och tränats för trav. Vissa lite burdusa i sitt sätt tills de insåg att man inte går på "den här matten" dvs hanteringsfel. När man väl lärt känna hästen så är det en underbar trygg vän=)

Vi äger ett nordsvensktbrukssto! Hon är ibland rätt het och har stark egen vilja i vissa lägen. Smart, mycket vänlig och trygg. Kanon häst att köra OCH rida. Hon är av lite lättare modell o många tar henne för en travare=/
Kanske är kallblod lite hårdare i psyket men även där finns det variationer.

Mitt tipps om du är i hästköpar tankar är att se dig omkring. Beroende på vad du ska använda hästen till så kankse rasen är mindre viktig. Nog för att jag tycker att nordsvenskar är underbara o självklart rekommenderar den rasen men.....

För mig är det som en kärleksaffär att köpa häst! Jag ser ganka fort om vi passar ihop.

Det jag tänkte på är de egenskaper som man avlar på, t ex kan jag tänka mig att man avlar på arbetsvilja etc på brukstypen, medan man på travartypen kanske satsar mer på fart...

Tack så jättemycket milly, precis vad jag letade efter :bow:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
825
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: tara
·
Kropp & Själ Hej. Jag undrar om någon har erfarenhet och tips på produkter till ansikte som har både exem och akne? Min unga tonåring har alltid...
2
Svar
23
· Visningar
434
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar