Kära bukehovslagare!

Lindsen

Trådstartare
Skulle vilja höra vad våra duktiga bukehovslagare har att tycka om att lägga skon lite bakom tån för att flytta bak överrullningen med skor med sidokappor (fram). Fördelarna är ju som sagt överrullningen och att tån hålls kort då den slipas ner, då hästen växer mycket i tån.

Men vad kan det finnas för nackdelar? Ömhet i tårna? tryck av skon?

Hästen har problem med strålbenen och min duktiga hovslagare har föreslagit detta.

Någon som har provat detta och har för/nackdelar att dela med sig?

Sv: Kära bukehovslagare!

är inte hovslagare, men lägger mig i;)

min skos med mkt tåriktade och bakskjutna skor fram. dock utan kappor alls på skorna.
tycker att det fungerar utmärkt.

Men vad kan det finnas för nackdelar? Ömhet i tårna? tryck av skon?

Hästen har problem med strålbenen och min duktiga hovslagare har föreslagit detta.

om ömhet eller tryck uppstår så är ju beslaget felanpassat, så det ska inte vara några problem. Men vad som är intressant; vad är det för problem hästen har med strålbenet?

Tack för era svar!

Hästen har förändringar på strålbenen och varit halt, men är nu symtomfri.

Problemet är väl egentligen att trots att han skos vart 5:e vecka så sticker tårna iväg och blir långa.
Därför vill min hovslagare prova detta för att hålla tån i trim.

Jag funderar mest på om tån som sticker utanför kan bli öm och om skon ligger bakom vita linjen kan trycka på något sätt....?

för att han ska vara ordentligt tåriktad. bli lätt lång i tån. skos var 4-5 vecka.
tåkappan är borttagen för att kunna lägga bak skon en liten bit. sidokappor är något som jag inte använder mig utav.

detta är en häst med otroligt mkt frambensaktivitet och mkt framknän. så så fort tån blir liiite lång så snubblar hästen.

Men du.
Om den har så bra framben- hur kan den snubbla bara för att tån blir lite lång:confused: när du skor så pass ofta.

Min erfarenhet av långa tår är att den då inte står optimalt på sin hov- för låg trakt.

men du.
hästen i fråga kan det. tro mig eller inte.
hästen i fråga har abslout inte låga trakter.

Min hovis har berättat om en sko som är rundad där fram för att underlätta överrullningen. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter (skon), men din hovis kan nog ta reda på det. Skon har sidokappor, och kostar 25 kr mer per sko jämfört med vanliga.

Min hovis har berättat om en sko som är rundad där fram för att underlätta överrullningen. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter (skon), men din hovis kan nog ta reda på det. Skon har sidokappor, och kostar 25 kr mer per sko jämfört med vanliga.

Classic Roller menar du kanske? Det har han och de är super!

för att han ska vara ordentligt tåriktad. bli lätt lång i tån. skos var 4-5 vecka.
tåkappan är borttagen för att kunna lägga bak skon en liten bit. sidokappor är något som jag inte använder mig utav.

detta är en häst med otroligt mkt frambensaktivitet och mkt framknän. så så fort tån blir liiite lång så snubblar hästen.

Fungerar det, allså hålls tån kort på din häst med sådana skor?

Min erfarenhet av långa tår är att den då inte står optimalt på sin hov- för låg trakt.

hmm ja trakterna är låga på honom och eftersom han växer som han gör, allså inte i trakten utan bara i tån så är det svårt att få det att hålla sig bra efter några veckor. Han växer mot sig själv så att säga.
Tycker inte heller att det är bra, men frågan är varför han växer som han gör? Är det bara så att vissa häster växer på detta sätt (ärftligt?) eller är det på grund av problem (smärta?) i området? Han har alltid vuxit på detta sättet ända sedan han var liten.

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 253
Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 518
Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 953
Senast: Sirap
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 255
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation