Kär i en Hund!

Inte_Ung

Trådstartare
Jag är kär i en hund.
Handlöst och fullständigt föll jag för denna hund.
Och det visade sig att jag har möjlighet att få ta över denna underbara varelse.

Han uppfyller alla önskemål på hur vi vill att en hund skall vara, t.o.m. färgen är rätt.

Men:
Det är en hane och sambon hade fått order om att det skulle vara en tik.
Den som beordrade är proffs på hund och instruktör samt sambons nära vän och den som kommer att hjälpa oss med hunden.
Är det en så stor skillnad?
Hjälper det att kastrera för att uppnå samma egenskaper som man söker hos en tik?

Sambon säger att det syns tydligt på mig hur kär jag är i hunden.

Sv: Kär i en Hund!

Rent spontant, så nej det är inte större skillnad på hane och tik, det är ungefär som sto/valack. Men sen kan det även bero lite på ras, jag vet att det finns raser där hanarna är betydligt tuffare.
Personligen gillar jag hanar bättre, men det är som sagt en rent personlig uppfattning och grundar sig inte på så mycket mer än en känsla.

Så prata med den som ska hjälpa er, varför anser hen att ni ska skaffa en tik?

Att man älskar individen är långt viktigare än vilket kön den är av! Det är bara inom extrema raser som det är någon betydande skillnad mellan tik och hane.

Grattis och välkommen in i en fantastisk värld! Den får helt nya färger när man upplever den tillsammans med en älskad hund:love:

Varför måste det vara en tik? Ärligt talat hade jag inte haft hund om jag hade blivit beordrad att jag måste ha en tik för jag har aldrig träffat någon tik som jag har klickat med. Hanar däremot går jag mycket bättre ihop med. Det är som med hästar, vissa människor går bättre ihop med ston och vissa går bättre ihop med valacker.
Grattis till din förälskelse :love: Det viktigaste är att du älskar din hund, då löser man enklare de eventuella problem som uppstår på vägen.

Härligt att du blivit kär! Visst är det underbart ;)

Själv föredrar jag hanhundar. Inom flera raser är faktiskt hanarna lättare eftersom de ofta har jämnare humör än tikarna som beter sig olika beroende på var i löpcykeln de är.

Så om det inte finns någon väldigt speciell anledning till varför sambon vill ha tik och den här hanen är trevlig osv, så tycker jag absolut inte att ni ska avstå bara för att hunden råkar ha "fel" kön.

Jag har många gånger sagt att jag vill ha hanhundar, just eftersom de är enklare och jag vill slippa löp. Tjohej vad bra det går, jag har bara tikar hemma hela tiden eftersom jag bara blir kär i dem, ofta de lite "knäppa" också med lite humör och mycket åsikter om allt :angel:

Jo kärleken måste ju vara viktigast, faktiskt.
Men resten av familjen måste vara med på samma tåg.
Min sambo skall ha hunden som hörselhjälpmedel då han hör dåligt p.g.a. tilltagande tinnitus.
Viktigast är att larma om det kommer någon, min sambo hör inte det.
Och hans hörsel kommer att bli sämre och sämre med åren.
Så hunden kommer att vara mycket med honom och hjälpa honom att höra.
Minste sonen skall ha en vän som gör honom sällskap efter skolan.

Det är en retriever-korsning mellan Flat och Golden.
Och det skulle ju vara en retriever för sambon vill kunna jaga sjöfågel med sin hund.

Den gör inte så.
Vi har umgåtts i 2 dygn och jag har inte sett en enda sådan tendens.
Då så hade inte jag varit intresserad - alls.

Nu menar jag inte att den kommer jucka på ditt ben.
Men på 2 dygn visar hunden inte sin rätta sida.
Ge den en månad, efter det kan du säga hur den är och fungerar. Och jag menar inte att det måste bli sämre, utan kan ju faktiskt bli bättre också.
Men självklart önskar jag lycka till.

Vi skall få en provmånad först hemma hos oss, för utvärdering.
Så att vi får landa i rutinerna och se att det fungerar för både oss och hunden.
Hunden skall ju trivas med oss också.

Just nu så är det nog bara "fel kön" som är ett bekymmer.

Jag tycker nog att hanarna är mycket lättare , inga löpperioder på 3 veckor med blod o pass, inga skendräktigheter...inga humörssvängningar...så landa i hanen och njut I_U ....fantastiskt att just du skulle förälska dig i en hund :love:

Jo visst.
Det måste ju vara något extra med en sådan hund, eller hur?
Men din Dansk-Svenska Gårdshund var också en sådan individ.
Den var jag ganska så förtjust i måste jag säga.

Varför är det så viktigt att det är en tik? Jag förstår inte riktigt söder om jag ska vara ärlig, iaf inte om man har hittat en individ som passar en. Det jag kan tänka mig som stör om nu har en hanhund (med tanke på vad den ska användas till) är om det skulle vara en hanhund som är extremt fixerad vid dofter och lättolkat och om det är ett befäst beteende (och det lär ni väl märka om ni helt enkelt sätter den i en sådan situation). Annars är båder Golden och Flattar relativt enkla och lätthanterliga som hanar och jag vet väldigt få, väluppfostrade, hanar som är så fixerade att de inte klarar av att jobba. Och de hanarna som är så har varit extremt utställningsavlade golden där arbetslusten inte har varit prioriterat i aveln. :)

Hane, tik.....shit the same........OM ni inte fastnat för en ras där det är stor skillnad mellan könen, exempelvis Rottweiler.

Handlar det däremot om retriever, så köp efter individ snarare än kön.

Jo visst.
Det måste ju vara något extra med en sådan hund, eller hur?
Men din Dansk-Svenska Gårdshund var också en sådan individ.
Den var jag ganska så förtjust i måste jag säga.

:D Ja det var väl första kärleken :love: ...det var några r sedan...i jan fyller han 8 år och då var han bara valp....

Jag förstod också att det inte var din idé, men tänkte att instruktören kanske gav något vettigt argument till varför :)

Hane, tik.....shit the same........

Att bli kär måste ju vara viktigare tror jag.
Sambon är positiv, det blir ju en hund i alla fall och han behöver inte oroa sig för att jag skall misstycka.
Och jag är ju "litet" svår när det gäller hundar.

Den här vill jag faktiskt ha på riktigt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 286
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Hej bukes samlade hundexpertis! Vill börja med en bedjan: Det här är något som är skitjobbigt för mig och jag känner mig som en usel...
Svar
3
· Visningar
2 153
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 082
Senast: ako
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 662
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka