Kapson + stång

Polly_Mulle

Trådstartare
OK, nu kommer ännu en sån där jobbig tråd, har sökt i massa gamla trådar men hittar inte det jag letar efter och undrar om ni kan hjälpa mig...

När ni rider med stång och kapson, sätter ni kapsonen över eller under stången? (som engelsk eller hannoverans nosgrimma?)
Tycker ni att det blir trångt i kinnkedjegropen med både kapsonens rem och kedjan där?
Hur hårt spänner ni kapsonen?
 
Sv: Kapson + stång

Jag har kedjan i "gropen" och kapsonen någon cm högre upp.

Jag spänner den lika hårt som en (rätt spänd!) engelsk nosgrimma :)
 
Sv: Kapson + stång

som en engelsk skulle jag nog säg.. som om jag brukar rida på det (eller inte) :p men så har jag sett alla andra göra;)
 
Sv: Kapson + stång

Nosgrimman jag har sitter betydligt lösare än vad kapsonen gör ;) Men på kapsonen får jag iaf in 2-3 fingrar.

Till TS, jag använder inte stång utan kombinerar bara med tränsbett. Dock så får man akta så att kapsonen inte nyper i mungipan om den går för lågt utmed underkäken.
 
Sv: Kapson + stång

Jag har kupat fast nosjärn och hästen verkar nöjdast om jag sätter kasponen hyfsat tight så att den ligger still. Har den innanför nackremmen med stångbett och han har korta mungipor så det blir inget i kläm, kollat extra noga, men både kapsonen och kinnkedjan hamnar i gropen, tycks inte störa honom men jag funderade ändå lite på det...
 
Sv: Kapson + stång

Sitter och funderar...

Om man ska säga att kapsonen ska sitta någon/några cm över där nosdelen blir smal hur tusan uttrycker man sig då?
Alltså så man har den när man t.ex. longerar.

Kommer inte på ett bra ord för där nosryggen smalnar av.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 384
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp