kantareller

Passar på att slänga in en fråga här då: Hur länge håller kantareller (orensade, alltså inte förvällda eller tillagade på något sätt) i ett kylskåp?

Den lille satan jag har till bror fick en rejäl plastpåse med kantareller i typ fredags (säkert plockade en eller ett par dagar tidigare) som han bara slängde in i kylen och sedan gav vidare till mig i går. Går det att äta av dem nu - utan att råka ut för några otrevliga efterföljder? De luktar/ser ok ut.

Ät! :D

Den lille satan jag har till bror fick en rejäl plastpåse med kantareller i typ fredags (säkert plockade en eller ett par dagar tidigare) som han bara slängde in i kylen och sedan gav vidare till mig i går. Går det att äta av dem nu - utan att råka ut för några otrevliga efterföljder? De luktar/ser ok ut.
Så länge de luktar kantareller, och känns som kantareller är inte jag rädd för svampen.
Det är väl vid ungefär nån vecka som det inte är kul längre.

Jag hittar ju sällan gula :( men hur kommer det sig att du inte torkar dom? Är de sämre lämpade för det?

Just nu hämtar man gula kantareller i skogen. Man behöver inte leta. :)
Gula kantareller tar evigheter att torka om man inte gör det i en riktig tork och om man ska göra det ska man skära i småbitar men det blir iallafall inte bra. Den förlorar en hel del smak också, det blir beska med "tjärsmak".

Grattis i efterskott hörru! På oss! :)

Just nu hämtar man gula kantareller i skogen. Man behöver inte leta. :)
Gula kantareller tar evigheter att torka om man inte gör det i en riktig tork. Den förlorar en hel del smak också, det blir beska med "tjärsmak".

Grattis i efterskott hörru! På oss! :)

Åh - grattis på oss ;)

Just nu så hämtas ingenting i skogen, jag är i det skånska slättlandet och tittar på ett sto som inte fölar...hela nätterna och på dagarna så sover jag

Jamen man måste ju fortfarande rensa och förvälla! Kvinna så jag är är jag inte helt förtjust i att stå vid diskbänken/spisen ;) :D
Man behöver inte förvälla... ;) De tar visserligen mindre plats i frysen och håller längre men i vårat hem går de åt så pass fort att jag rensar och stoppar ner i frysen utan att förvälla. ;) Älskade kantareller, vi var ute och rekade härom dagen och fick med oss lite hem som jag hade till maten igår.
Fast här är det lite trist att det är folk som går in och skövlar och tar allt som de hittar oavsett om de bara är knappnålsstora. Men vi har några ställen långt in i skogen dit stadsfolk inte tar sig! ;)

Fast här är det lite trist att det är folk som går in och skövlar och tar allt som de hittar oavsett om de bara är knappnålsstora. Men vi har några ställen långt in i skogen dit stadsfolk inte tar sig! ;)

Jag är ju geolog och går efter gps:en... stigar vad är det?! :D Tror inte så många hittat de ställen jag plockat på. Skövlar gör man ju inte, tar bara de som är stora nog.

@Anna Ja, det är ett väldigt bra svampställe! Jag har fått ihop litervis med både gula kantareller och trattdito där, och vid rätt säsong även svart trumpetsvamp!

Gårdagssvampen rensad och klar, nu på spisen.
svamp2014.jpg

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 582
Senast: hollypolly
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama