Kanske inte var så klokt av mig....

Sv: Kanske inte var så klokt av mig....

Jag kan då inte läsa någonstans att trådskaparen var förbannad på den andre hundens ägare, men jag kanske har missat något?

Uppfattade det endast som att hon ville skriva av sig lite om den obehagliga upplevelsen.

Kom ihåg att en Irl. setter på en minut hinner lika långt som en schäfer på en timme.

Vet inte vad Du har för tidsperspektiv, men nog är settrar och schäfrar generellt lika snabba.

Att det förekommer lösa hundar är ju precis vad som händer när ni på alla sätt försvarar en slapp hundhållning.

Slapp hundhållning är snarare dem som har sina hundar kopplade. De har ju inte tränat hunden att uppföra sig utan koppel, även om det självklart finns undantag så som tex valpar, unghundar, vissa hundraser, osäkra hundar, hundar i träning m.m m. m.m

Vi som har våra hundar lösa dygnet runt, året om oavsett plats har antingen väldigt väluppfostrade hundar eller hundar som helt enkelt håller sig intill sin ägare. Det har inte med slapphet att göra, såå ansträngande är det inte att koppla hunden och hålla i ett snöre i några timmar. Däremot är det väldigt tråkigt för hunden och enligt mig djurplågeri att hålla sin hund ständigt kopplad utomhus.

Dessutom har vi en tråd här där en nyss fått sin hund skjuten. För något år sedan fick en person sin gråhund skjuten utanför Sorsele.
Dagar då det är jakt i skogen har mina hundar röda västar och dessutom så väljer jag att inte gå i närheten av jägarna. Den dag mina lösa hundar blir skjutna i skogen, under icke jaktsäsong, ja då är det mkt tragiskt. Men jag kan inte gå och vara rädd för det. Och ja, det är värt det! Då dör mina hundar lyckliga efter flera år fria under ansvar. Bättre död kan de väl inte få? Springades i skogen, fria och en mkt snabb död.

Citat: "Vi som har våra hundar lösa dygnet runt, året om oavsett plats har antingen väldigt väluppfostrade hundar eller hundar som helt enkelt håller sig intill sin ägare."

Du visar klart och tydligt att du bara bluddrar i dina inlägg.
Synd att du har så dåligt omdöme och sprider irrläror till unga läsare på forumat.

Citat från naturvårdsverket

"www.naturvardsverket.se/allemansratten

Hund

Viktiga datum!
Under tiden 1 mars - 20 augusti får inga hundar springa lösa i naturen. "Hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt" är Jaktlagens formulering. Många tolkar det som fritt fram att ha hunden lös med argumentet "Det står inte kopplad i lagen!" Men om en hund ska hindras från att löpa lös måste den hållas i koppel. Det är Naturvårdsverkets tolkning. Lagens syfte är att skydda viltet under den mest 'känsliga tiden när djuren har sina ungar. Då är till och med snälla hundar farliga. De marker som lagen syftar på är praktiskt taget all naturmark, även större parker och liknande."

Har du något konkret lagrum som ger dig rätten att ha hundar lösa så kom fram med det.
I annat fall så är ditt påstående bara en av de övriga skrönorna som du framhävdar i olika länkart i forumet.

Personligen anser jag att Guardian Angel tolkar lagen alldeles rätt och riktigt, till skillnad från dig... :smirk:

Med att hunden ska hindras från att löpa lös menas precis det som står, den får inte springa lös, dvs den får inte vara så långt ifrån ägaren att denne inte kan kontrollera den, den får inte heller gå okopplad om ägaren inte har full pli och uppsikt på hunden.

//Tina

På en sak håller jag med dej,
nämligen att alla som ha sina hundar ständigt lös defenitivt INTE har koll på sina hundar! :mad:

Sen om det är någon rymling man möter ibland hör inte hit.

Jag har många ggr när jag ridit i skogen mött lösa hundar där ägaren kommer långt efter :crazy:

Då jag själv haft med en av mina hundar så har jag fått hoppa av hästen och hållit min hund nära då man inte vet vad det är man möter.
Hunden lämnar inte min sida när jag rider.

En syn jag ofta möter är människor som har sin hund lös på stan. Antingen går hunden långt före ägaren eller långt efter. Ägaren vänder sej ibland om för att se om hunden är med, nå mer är det inte. :mad:
Dom tycker väl deras hund är såå lydig och snäll att INGEN kan väl ha nå invändningar mot att den går lös :mad: :eek: :crazy:

Men förövrigt angående tråden; inte var det hennes fel att hunden blev anfallen!
Även om den vore kopplad, hindrar det en lös hund från att anfalla?
Nu var det väl heller inte fråga om nå skadestånd utan en olustig upplevelse...

Har bara en sak att tillägga ett citat som stämmer in på Guardian A & flertalet här:
Självsäkra hundägare gör gällande att det är fritt fram för dem att släppa sina hundar lösa var som helst och när som helst. Vissa hundägare som vill verka mera pålästa känner till den generella hundförbudstiden 1 mars – 20 augusti och säger sig endast behöva respektera den tiden.

Tänkte skriva ett långt inlägg till Pangare, men luften gick ur mig...

Skulle gärna vilja se samma krav på ansvar på kattägare. :angel:

//E

Du visar klart och tydligt att du bara bluddrar i dina inlägg. Synd att du har så dåligt omdöme och sprider irrläror till unga läsare på forumat.

Ja, och tur att det står att det är jag som skrivit inläggen, så att Du har möjlighet att hoppa över mitt bluddrande. En möjlighet som alla har och som jag även använder vad gäller en del av Dina inlägg.

I annat fall så är ditt påstående bara en av de övriga skrönorna som du framhävdar i olika länkart i forumet.

Återigen så har Du ju faktiskt möjligheten att låta bli att läsa mina skrönor. :smirk:

På en sak håller jag med dej,nämligen att alla som ha sina hundar ständigt lös defenitivt INTE har koll på sina hundar!

Sen om det är någon rymling man möter ibland hör inte hit.

Jag har många ggr när jag ridit i skogen mött lösa hundar där ägaren kommer långt efter

Då jag själv haft med en av mina hundar så har jag fått hoppa av hästen och hållit min hund nära då man inte vet vad det är man möter.
Hunden lämnar inte min sida när jag rider.

Förstår inte vad Du menar!? Du är sur på dem som har sina hundar lösa fast Du själv har det?

Jag kan säga att mina hundar är ständigt lösa och är ständigt under kontroll. Sedan vad andra tror om det eller ej skiter jag fullständigt i. Jag vet att jag har sådan koll på dem.

"Varför gnäller du?
Du hade hunden lös. Skyll dig själv.
Hade du haft hunden i koppel och blivit överfallen av en lös hund hade du fått skadestånd, men när du hade din hund lös så är ni lika goda kålsupare."

--

Men snälla, allt handlar väl inte om pengar. Även om tjejen haft sin hund kopplad så kom det en lös hund emot henne som uppenbart ville bråka. Det hade blivit lika mycket skador om hunden var kopplad.

Jag kan själv ha min hund lös överallt men kan banne mig inte lova att min hund slutar försvara sig mot en attackerande hund om jag säger "NEJ!".

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 085
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 192
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 000
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund som jag haft i lite drygt ett år nu. Har skrivit om honom förut. Han var 1.5 när han kom till mig. Hade haft...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama