kanske fel ställe....

S

sanni

isåfall får man flytta mig!!
Har två hästar som är 8 och 9 år. Dessa stackas hästar kommer från ett dåligt hem och hade aldrig blivit hanterade innan det kom till mig (1,5 år sedan nu)

de har bara gått i en hage och aldrig gjort något mer (inte lyft hovar, av och på med grimma, borstade mm).
Har börjat rida väldigt försiktigt nu, men hoppas att till sommaren så ska båda vara inridna.
Men det talas om att stärka senor och leder mycket, vilket jag gärna vill göra.

En unghäst har ju inte byggt upp sina senor eller leder utan man tar det bit för bit. Dessa hästar är ju som sagt 8 och 9år, har de byggt upp senor och leder mer än en "vanlig" unghäst då de är lite äldre?

Hur ska jag börja på bästa sätt att bygga upp dom? Har promenerat mycket på hård mark under den tid jag haft dom. Den ena rids lite mer, så det har blivit lite skritt på hård mark. (grusvägar är ju inte heller så mjuka året om..)

Jag vill ju bygga upp dessa hästar på bästa sätt och sättet man bygger upp en distanshäst verkar ju helt sunt! Så förslag tack!:bow:

Sv: kanske fel ställe....

*Puttar upp*
Vill också gärna veta vad som gäller när man börjar jobba en "äldre" häst. Skulle tro att man börjar lika som med unghäst, alltså saaaakta bygga upp, men är inte säker...
Tror även jag på svar från duktiga distansryttare:bow:

Sv: kanske fel ställe....

Hästarna är ju färdigvuxna men är inte vana vid ryttarens vikt. Så du får räkna dem som unghästar när det gäller distansträning.
// Linda

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 926
Senast: TantAgda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 060
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
Senast: malumbub
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 687
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar