Sv: Kanske en dum fråga
Finns nog en massa gamla trådar här på forumet om det, men jag tar det lite kort i alla fall:
Hur man rider tölten beror lite på hästen, om den är fyr- eller femgångare, hur välriden den är, vilka som är dess starkaste gångarter osv. Men rent generellt så kan man säga att tölt kräver samling (mer hos vissa hästar än hos andra). Oftast sätter man hästen i tölt från en samlad och energisk skritt, det är ofta det lättaste eftersom fotförflyttningen är i princip densamma i tölt och skritt. Det viktigaste att tänka på när man ska tölta är i alla fall att hästen arbetar aktivt med bakdelen/bakbenen och bär sig själv i en bra form. Vad som är en bra form kan variera lite mellan olika hästar och beroende på hur långt de kommit i sin träning.
Ett av de bästa tipsen jag kan ge dig om du vill lära mer om islandshästar och deras gångarter, samt hur olika gångartsproblem kan hanteras, är att skaffa boken "Reynirs ridskola" av Reynir Adalsteinsson. Det var min "bibel" när jag började rida islandshäst!