Kanske en dum fråga

S

snuttis

Jag ska börja med islandshäst,men hur gör ni när ni ska trava de säger att man gör nåt speciellt och man lutar sig fram,stämmer detta nån kanske kan förklara,och hur får man upp dem ipass jag är nyfiken hoppas på svar:smirk:

Sv: Kanske en dum fråga

Man ska inte behöva göra något speciellt när hästne ska trava. Vissa hästar har väldigt svag trav och då finsn det olika knep att ta till, lite olika vad som fungerar på olika hästar.
Generellt kan man säga att om man lutar sig framåt och har lösa tyglar så har hästne lättare för att hitta traven, men då blir det svårt att få bra kvalitet på traven sen.
På mina räcker det med att jag låter de hitta sin travform (lite lägre än töltformen), ger dem en eftergift och driver försiktigt.

Pass är knepigt :p Pass är något man måste vara ganska duktig för att rida, alt. att man har en väldigt erfaren häst och en instruktör som kan visa hur man gör.
Förenklat kan man säga att man galopperar och stör hästens balans i galoppen, t.ex med en förhållning på ena tygeln.
Men som sagt, det är inget man gör ute i skogen om varken häst elelr ryttare kan.

Här kommer en till fråga hur gör ni när ni ska ha upp hästarna itölt?hoppas ni svara på detta oxå det är ju så dumma frågor men måste få veta lite:smirk:

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar!:)

Finns nog en massa gamla trådar här på forumet om det, men jag tar det lite kort i alla fall:
Hur man rider tölten beror lite på hästen, om den är fyr- eller femgångare, hur välriden den är, vilka som är dess starkaste gångarter osv. Men rent generellt så kan man säga att tölt kräver samling (mer hos vissa hästar än hos andra). Oftast sätter man hästen i tölt från en samlad och energisk skritt, det är ofta det lättaste eftersom fotförflyttningen är i princip densamma i tölt och skritt. Det viktigaste att tänka på när man ska tölta är i alla fall att hästen arbetar aktivt med bakdelen/bakbenen och bär sig själv i en bra form. Vad som är en bra form kan variera lite mellan olika hästar och beroende på hur långt de kommit i sin träning.

Ett av de bästa tipsen jag kan ge dig om du vill lära mer om islandshästar och deras gångarter, samt hur olika gångartsproblem kan hanteras, är att skaffa boken "Reynirs ridskola" av Reynir Adalsteinsson. Det var min "bibel" när jag började rida islandshäst!

Hej :)
Min häst är tränad så att jag ska luta mig lite framåt och länga lite på tyglarna ;) :)

På min "isis" så lutar jag mig ngt framåt & släpper på tyglarna en anning ;)

På min häst driver jag fram henne i trav som på vilken "vanlig" häst som helst. Men hon har lätt för traven också. :)

det beror ju på hur pass bra traven är på hästen,
att luta sig fram , länga tyglarna, trycka på travknappen( manken) och säga trav gärna i uppförsbacke är ju något man gör när hästen har svårt för traven.
det är ju inget att sträva efter utan mer en nödhjälp tills traven är bättre.
traven tas från hyfsad samling och man driver från sätet.
det kan vilken grisepassare som helst lära sig, fast det kan ta ett par år att få det bra.

På min tävlingshäst krävs det inte speciellt mycket för att han ska gå över i trav.
Jag låter honom hitta lite längre form i tölt och sen lättar jag på handen och driver så går han över i trav.

Mintränare säger att det inte är bra att luta sig framåt vid travfattningarna... Håller med.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 883
Senast: Sel
·
Kläder & Bli fin Dottern pratade om att hon vill/behöver köpa nytt smink, eftersom en del produkter börjar bli för gamla. Det fick mig att tänka efter...
2
Svar
24
· Visningar
857
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈