"Kanonkulefattning"

Sv: "Kanonkulefattning"

Ja just det - som svar på frågan.
Bara du kan lista ut varför din häst gör så, du känner hästen bäst. Hur är den i övrigt?

Min teori är att hästen inte har accepterat skänklarna helt enkelt. Vilket är rätt naturligt, hästar är klaustrofobiska av naturen (eller borde vara iallafall ;) ) och har svårare att tåla att man trycker den i magen än många andra saker.
I en övergångsperiod skulle jag försöka att inte använda skänklarna så mycket i själva fattningen utan försöka fatta med sitsen. Hellre dra fram innerskänkeln och fatta med den isåfall än att dra bak ytterskänkeln för där är det oftast mer känsliga.

Vill du sen lägga till skänkeln igen gör man det bara lite mjukt successivt, inte insisterande som om man förväntar sej att den inte kommer lyda. Men att fatta huvudsakligen för sitsen om med förberedande av halvhalter och lite tempoväxlingar brukar vara en god idé.

Det kanske är så du får rida såhär ett tag tills hon kommit på bana och lärt sig att inget värre händer än att hon får galoppera men att det går att galoppera lugnt och avspänt...

dvs om du måste galoppera ngra varv och hon sen börjar komma till ro så kanske du får göra så ett tag, och efter hand tar det kortare och kortare tid tills hon finner ro, och hon lär sig att det är ingen brådska. det är ju svårt just med en sån sak där hästen far i väg och stressar, för övar du för intensivt på själva momentet (om det är bytet till galopp och gångarten som eggar henne) så blir det mer stress och spändhet genom att bara repetera eller korrigera. hästen uppfattar lätt en "korrigering" i fel ögonblick i en sån situation som bestraffning.

har inte koll på åldern på din häst eller hur mycket hon är riden/vilken utbildnings nivå? :o

Totola skrev:
Ja just det - som svar på frågan.
Bara du kan lista ut varför din häst gör så, du känner hästen bäst. Hur är den i övrigt?

Min teori är att hästen inte har accepterat skänklarna helt enkelt. Vilket är rätt naturligt, hästar är klaustrofobiska av naturen (eller borde vara iallafall ;) ) och har svårare att tåla att man trycker den i magen än många andra saker.
I en övergångsperiod skulle jag försöka att inte använda skänklarna så mycket i själva fattningen utan försöka fatta med sitsen. Hellre dra fram innerskänkeln och fatta med den isåfall än att dra bak ytterskänkeln för där är det oftast mer känsliga.

Vill du sen lägga till skänkeln igen gör man det bara lite mjukt successivt, inte insisterande som om man förväntar sej att den inte kommer lyda. Men att fatta huvudsakligen för sitsen om med förberedande av halvhalter och lite tempoväxlingar brukar vara en god idé.

Hon är helt fantastisk dom första 20-30 min... Dansar för skänklarna o vikterna sen smäller d till i traven, som att hom vet att nu kommer galoppen...Hon kan lixom tok bocka... Hon kan byten i varannat steg och trampa o allt, men jag har bara ridit henne tre ggr. Så jag känner henne inte ännu, vill inte bli ovänner innan vi börjat... Ska testa i morrn o skritta 15 min o jogga bara 1-2varv o så ta galopp på engång.. lixom överaska henne o se om d bara sitter i psyket eller nåt...!?!!?

Det KAN också sitta i fysiken. Den kan vara blockerad i ryggen, hästar vill oftast samla sej i galoppen när de väl börjat lära sej det för att de får mycket bättre balans, kan den inte det pga ett ont bakben, nån blockerad kota i ryggen eller dylikt brukar galoppen vara en av de första sakerna man märker det på.
Den kan känna sej blockerad mentalt av sadeln, din hand, eller tillockmed din sits om den känner att du kommer dunsa den i ryggen eller råka rycka den i munnen. Eller att den vet att dina skänklar (eller någon annans som ridit den tidigare för den delen) brukar peta till den i fattningen eller inder galoppen.

Så nån form av blockering kan det vara. Vilken av dessa kan nog bara du lista ut, så mitt råd är helt enkelt att vara öppen för signaler från hästen i övrig hantering, ridning och beteendet.
Inte utesluta något utan att kolla upp det ordentligt och kanske få ett andra utlåtande av någon som kan se.

Har man väl uteslutit alla dom här möjliga orsakerna är nästa steg ren olydnad av en häst som lärt sej skrämma sin ryttare. Då är det "enkelt" :p att rätta till, du behöver bara ha is i magen och tillrättavisa hästen på ett sätt som passar den. För en häst som söker en fight kan det också vara en tillrättavisning bara att sitta kvar och inte bli rädd ;) det brukar en del hästar lessna av. Eller att man fortsätter jobba hästen alternativt pressar den ännu mer och belönar när den gör rätt.

Som sagt, bara du vet vad som passar just den hästen bäst, och känner du att du inte vet vilken personlighet hästen har och vad som kan vara orsaken kanske man ska låta bli att galoppera hästen ett tag och passa på att kolla att sadeln passar och gå igenom den med en massör, equiterapueft eller kiropraktor som kan kolla ryggen på hästen.

Sen ett "knep" med att galoppera på hästar som är kanonkulor tror jag är att inte galoppera ofta under ridpasset. Hellre lite längre sträcka isåfall och sakta av när hästen har galopperat lugnt en bit.
Och att ALDRIG fatta galopp när man känner på sej att hästen är åp kanonkulehumör utan vänta ut ett bra läge när det känns som att man kan få en lugn galopp.
Och sen inte missbruka det förstroendet genom att fatta galopp igen på en gång utan hinna jobba lite annat emellan (gärna i skritt) innan man byter varv.

mackan skrev:
har inte koll på åldern på din häst eller hur mycket hon är riden/vilken utbildnings nivå? :o

Hon är 8 år, inriden som 5 åring och väldigt lite riden de två första åren.
just nu är jag glad att hon går dit jag vill. att det går att byta gångarter och att hon ska hålla sig på marken ;)
vi har börjat lite smått med öppna/sluta i skritt. skänkelvikning i skritt o trav ett par steg bara.
jobbar mycket med böjningen och ställningen.
hon har ibland problem att spåra på volt. stressar och rätar ut sig men det börjar bli bättre.
har inte accepterat bettet innan men nu går det att ha kontakt med munnen utan att hon flyger i taket... ja, det är mycket kvar men vi har kommit en bit redan ;)

Frågan är då hon har haft problem i ett bakben, samt skapade problem i ryggen då... innan min tid. Det är hon behandlad och utvilad för och nu ska hon vara 100%enl veterinär samt enl mina ögon. Det jag kan tänka mig kanske kan vara att det sitte i psyket, att hon haft ont förut när hon har fattat galopp o därav alltid kickat igång för att vara på den säkra sidan att det inte ska göra ont nu... Siste fatta jag galopp ur öppna som nån skrev att man kunde göra, med resultat att flisorna for om ridhus väggen hehe... Dom andra ryttarna uppskattade inte det...

Ska försöka att vända ridpasset som hon aldrig gjort det förut och överaska henne... Sitter o klurar hur man ska kunna lura henne in i galopp.....

Mitt förslag är att du longerar hästen i 20 minuter innan du sätter dig på henne (om du har möjlighet kan du också släppa hästen i ridhus och låta den springa av sig) Om du inte linat den någon gång så börja lite försiktigt men om hon (?) är linad innan så kan du ju lina lite mer, men se till att få bort den mesta överskottsenergin och rid henne sedan. Träna galoppen på lina genom att säga galopp och när hon fattar så överös henne med beröm och så fort hon kommer i lite lugnare galopp så beröm ännu mer.
Jag hade en häst som var jättepigg som jag linade i 20 minuter före jag red henne vilket gick utmärkt, sålde henne för ett tag sedan och nu nämnde hopptränaren att de som köpte henne också skulle göra det då hon höll på att hoppa ur skinnet på träningen och det funkar jättebra för dom med nu.

Har även en som var hyper känslig för skänklarna och det första året vågade jag inte klämma om då jag aldrig visste vart jag skulle hamna... när jag bytte tränare så sa han: "håll om (INTE KLÄM) och släpp dom inte från sidorna". Det blev ju lite fart i början men bara man är lugn själv så blev det bättre o bättre.

Sen skulle jag titta igenom vad hon får för mat. Kanske har du jättebra hö (eller vad du fodrar med) och då kanske hon får för mycket kraft?

Lite tips på vägen. Men försök lina henne eller släppa henne så springer hon av sig lite och du kan komma till mera jobb med henne när du väl rider. :banana:

Också haft problem med just en häst (den i ovanstående svar som var extremt pigg) som sparkade bakut i galoppfattningen.... vet fortfarande inte vad det var men när vi började hoppa henne så slutade hon, antagligen så saknade hon de musklerna som hoppningen gav för att kunna bli riktigt bärig och orka sig själv i galoppen.
Jag vet ju inte om du hoppar men om du inte gör det så försök hoppa lite gymnastik hoppning en gång i veckan med lite kombinationer med ett eller två galoppsprång emellan. Börja försiktigt! Kan inte så mycket om hoppning men när vi började med det så slutade hon sparka bakut... så det var mitt tips.
Om du inte har en utprovad sadel skulle jag tipsa om att göra det också då det är den största boven i sådana här fall (det visade sig att min förra häst hade gått med sned sadelbom på ridskola där hon slängde av alla... så det var nog delvis även det som gjorde att hon sparkade bakut) eller kan du ju också testa att lägga en padd under sadeln om du inte testat det... lite tips... du kanske testat alla..?
Hoppas det löser sig! :bump:

Montéryttare skrev:
Frågan är då hon har haft problem i ett bakben, samt skapade problem i ryggen då... innan min tid. Det är hon behandlad och utvilad för och nu ska hon vara 100%enl veterinär samt enl mina ögon. Det jag kan tänka mig kanske kan vara att det sitte i psyket, att hon haft ont förut när hon har fattat galopp o därav alltid kickat igång för att vara på den säkra sidan att det inte ska göra ont nu... Siste fatta jag galopp ur öppna som nån skrev att man kunde göra, med resultat att flisorna for om ridhus väggen hehe... Dom andra ryttarna uppskattade inte det...

Ska försöka att vända ridpasset som hon aldrig gjort det förut och överaska henne... Sitter o klurar hur man ska kunna lura henne in i galopp.....

Även om hästen fortfarande inte har ont kan spänningar sitta kvar som gör att hästen känenr sej stelare. Och det mentala givetvis.
Men vill man jobba bort det mentala tror jag det skulle vara bra att skippa galoppen vid ridning ett litet tag och galoppera i lina istället. Då känenr verkligen hästen att den är fri (till slut) och kanske hinner göra av med dåliga vanor tills man ska rida igen.

Det är isåfall inget ridproblem och då tror jag det är onödigt att lösa det genom ridningen.

Donnis skrev:
Också haft problem med just en häst (den i ovanstående svar som var extremt pigg) som sparkade bakut i galoppfattningen.... vet fortfarande inte vad det var men när vi började hoppa henne så slutade hon, antagligen så saknade hon de musklerna som hoppningen gav för att kunna bli riktigt bärig och orka sig själv i galoppen.
Jag vet ju inte om du hoppar men om du inte gör det så försök hoppa lite gymnastik hoppning en gång i veckan med lite kombinationer med ett eller två galoppsprång emellan. Börja försiktigt! Kan inte så mycket om hoppning men när vi började med det så slutade hon sparka bakut... så det var mitt tips.
Om du inte har en utprovad sadel skulle jag tipsa om att göra det också då det är den största boven i sådana här fall (det visade sig att min förra häst hade gått med sned sadelbom på ridskola där hon slängde av alla... så det var nog delvis även det som gjorde att hon sparkade bakut) eller kan du ju också testa att lägga en padd under sadeln om du inte testat det... lite tips... du kanske testat alla..?
Hoppas det löser sig! :bump:

Då ska vi se...

Hon tävlas 1.40 och kickar alltid igång i galoppen m ägaren oxå.... Hon tror d är överskottsenergi. Men det vill inte jag tro då jag ser en häst som verkar arg och obekväm när hon kickar, inte som mina tidigare unghästar som med öronen fram/rätt ut och glimten i ögat kan ta o skutta iväg sådär...

Hon har en utprovad hoppsadel med padd, så det borde inte vara problemet...

Tror att det är psykiskt eller så sitter det någon sorts smärta nånstans som både vi och veterinär har lyckats missa...

Totola skrev:
Även om hästen fortfarande inte har ont kan spänningar sitta kvar som gör att hästen känenr sej stelare. Och det mentala givetvis.
Men vill man jobba bort det mentala tror jag det skulle vara bra att skippa galoppen vid ridning ett litet tag och galoppera i lina istället. Då känenr verkligen hästen att den är fri (till slut) och kanske hinner göra av med dåliga vanor tills man ska rida igen.

Det är isåfall inget ridproblem och då tror jag det är onödigt att lösa det genom ridningen.

Jag ska testa idag att undvika ytterskänkel och bara hålla stöd i munnen samt fatta galopp med vikt o innerskänkel... Jag måste testa mig fram med lite nya ideér o tankar som dyit upp, så får vi se i kväll hur det går. För det är antingen eller tror jag... Psyket eller smärta, ska känna igenom musklerna o gå igenom hela hästen från topp till tå OM det skulle kunna vara så att vi och veterinär har missat någonting.. man vet ju aldrig...

*haha* ja då hade ju inte jag så mycket att komma med... men då är det ju helt möjligt att hon kanske har ont eller så har det bara satt sig i huvudet på henne.... kan tyvärr inte hjälpa dig då...

Tack för ditt svar.
Jag linar henne ganska ofta eftersom hon är bråkig när man rider.
Släpper jag henne så springer hon inte :angel:
I lina är hon pigg men inte så stressad å hon blir aldrig trött. Istället känns det som hon blir piggare ju längre man rider :crazy:
Försöker träna galoppen i lina och då galopperar hon ganska lugnt men hon har lite svårt att hålla galoppen på volt ännu, orkar inte riktigt än.

Höet har bra värden och hon får Eggermans Coolmix som kraftfoder, 1 kg om dan så det ska inte vara det som ger henne "eld i baken" :D

Hon går ute så länge som möjligt ( mellan ca 08-19 varje dag)

En veterinär kan INTE märka om hästen har spänningar eller blockeringar. Det ingår inte i deras uppgifter så att säga. Även om de kollar det så är det dom gör att tipsa om en Equiterapueft, kiropraktor eller massör.

En blockerad kota behöver inte innebära smärta, däremot att man känner sej hindrad från att röra sej på vissa sätt. Om man själv suttit stilla framför en dator i dålig ställning för länge kan man ju känna sej lite stel i ryggen - man sträcker på sej eller vrider sej och så knäpper det till i ryggen - då har det ofta blivit så att musklerna dragit ihop sej på ena sidan av ryggen och dragit en kota lite fel som sen rättas till.
Så blir det lätt på hästar också, men de har svårare att fixa till det själv eftersom det ofta är vi som orsakar spänningarna (genom dåligt anpassad sadel, bara bettet i sej om hästen inte lärt sej slappna av med det osv) och så blir spänningarna för stora till slut så de inte fixas till sej av sej själv.
Har hästen HAFT ont har den högst troligt spänningar eftersom de vill avlasta sej och då spänner vissa muskler mer för att kompensera. Är det en längre period blir det så mycket ödem i musklerna att de konstant är i lite spänning = kotorna dras lite ur läge om det är i rygg, hals eller nacke.

Det bästa du kan göra är att ta ut en BRA Equiterapueft först och främst eftersom veterinären redan friskförklarat hästen från det onda. Då kan man börja rätta till bieffekterna.

Hon har tydligen haft en massör regelbundet tidigare... Det jag själv kan märka är att hon är stel i framkärran och skrittar stumt bitvis. Sen efter ett tag så tappar hon bakbenen under ridpasset vilket jag anser som aningen oroande... Du kan se bilder under bild-tråden på hästen... Hon är riktigt välmusklad o fin annars! Men har satt många myror i skallen på mig...

Oki... det är väl bara att fortsätta träna henne i lina och försöka bygga lite muskler... backträning kanske? Något som kanske kan hjälpa men jag antar att du redan gör är att börja med en massa övergångar, skritt - halt, när det fungerar utmärkt (med bra eftergift) trav - skritt, sen galopp- trav, och naturligtvis också åt andra hållet, skritt-trav m.m.

Fodrar också med eggersman, tror eller ej men jag började med High Energi till mina hästar och den jag sålde för ett tag sedan blev mycket lugnare men nu har hon blivit piggare igen så dom tog bort det (har ingen analys på höet så dom har lite svårt att veta vad hon får). Min däremot märkte jag inget på (det står ju att det ska vara bra till stressiga hästar) sen när jag fick hö analysen bytte jag till Equi Crisp, det var den enda som fungerade till mitt hö...

Lycka till!

Jag tycker att överlinjen är fin och muskulaturen överhuvudtaget. Men den visar tecken på spänning, dels i form av svansen som är lyft och viftar, och eftersom den "spänner upp" halsen lite mer än vad den borde i förhållande till samlingsgraden.
Nu gör den mest det på ena bilden, men det är såna tecken man får leta efter.
En annan sak är dom lite överdrivet framträdande musklerna baktill, det KAN tyda på spänningar men inte nödvändigtvis om hästen även tränas för trav. Däremot får man vara vaksam om man plötsligt ställer av hästen pga skada, dåligt väder, sommarbete eller så, då kan det bli spänningar och stelheter för att hästen blir vilande.

Jag gissar på att det är något som stör din häst, sadeln kanske är liite ivägen, nån spänning som liger kvar i ryggen och kanske även halsen (de bakre halskotorna som sitter nästan mellan bröstkorgen på hästen brukar kunna göra en hel del skada om de blir blockerade).
Det är sällan hästen är blockerad enbart i fram/eller bakdel.

Senast ändrad:

Bara en liten reflektion hur det var för mig och min häst...

Min häst hade också väldigt svårt med lugnt tempo i galoppen, så då valde jag helt enkelt att inte galoppera när jag tränade för instruktör eller om jag tränande själv på banan, tränade på banan ca 2 gånger i veckan. Efter dryga månaden så tyckte min instruktör att jag skulle prova en galopp och det gjorde jag. Hästen orkade att gå i samlad galopp i form på volten:eek: Det var en mäktig känsla och jag var väldigt stolt över henne:) (Kan tilläggas att när jag var ute och red så var det väldigt bra backar att klättra i).

Det här rådet kanske inte alls fungerar för dig och din häst, men det var i alla fall hur det var för mig!! ;)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 516
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 168
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 126
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar