"Kanonkulefattning"

Vimsan

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp... ingen :angel:
Mina idér börjar ta slut :crazy:

Hur tränar jag galoppfattning på en häst som börjar varje galopp med jaktstart.
Hon kastar sig iväg som en kanonkula å sen går det nästan lika fort hela tiden. Vi tränar i ridhus o paddock, INTE i skogen för då vet man aldrig vart vi hamnar ;)

Hästen är en het sak som väldigt lätt stressar upp sig.

Sv: "Kanonkulefattning"

Min häst kastar sig ofta iväg i galoppen de första gångerna. Han tycker det är så kul :) Jag brukar göra så att jag gör många fattningar och många avsaktningar. Drar han iväg i fattningen så är det avsaktning direkt för att ev tillochmed göra halt och backa sen fattning igen.

Jag kan tänka mig att en väldigt het häst kan bli stressad av detta men tycker även det handlar om att öva lydnad.

lydnad övar vi varje dag.
Stanna o rygga vill jag inte göra eftersom det tillhör gruppen olater som hon tar till när hon bråkar.
Jag har provat att rida efter någon (så nära den andra hästen tillåter) å den framför fattar galopp samtidigt som jag väääldigt försiktigt gör galoppfattningen.. det funkar ibland. Då stoppas hon lite o fattar lugnare utan att stressa iväg.
Jag kan inte bromsa henne, då studsar hon eller reser sig.

prova med en lugn säker häst som du rider bakom, du fattar galopp någon sekund innan "ledar hästen" och försök hålla dig bakom, se till att vara med med ytter tygel och inner skänkel. ta små små förhållningar på ytter tygeln. Det gör inget om hon blir stressad sakta av och gör om det några gånger.
Lycka till!

Min häst backar också när han blir istadig, men det funkar konstigt nog just i det sammanhanget.

Har nog tyvärr inga mer förslag.

Fatta galopp när hästen är på väg in i ett hörn, så väggen blir en naturlig broms, kan fungera, så lärde jag ett varmblod att ta det lugnt i fattningarna.
Vad händer om du travhoppar ett litet kryss och landar i galopp?
Pinnar den iväg då också?
Om den har respekt för bommar, kan du ju prova med galoppbommar så att hästen måste tänka på var den gör av benen istället för att bara bränna iväg.
Vad säger din tränare?

Personligen hade jag som sista utväg lagt på gramantyglar så jag kunde hålla hästen och sedan fattat galopp lugnt och stillsamt.
Men det är jag, jag är inte rädd för att använda hjälpmedel när jag behöver *duckar för alla som anser att gramanen är en styggelse och nu tänker hoppa på mig*
Det hade gett dig en chans att hålla hästen på plats men ändå kunna rida framåt utan kanoneffekten.
För kan hon tricket med att backa så måste du hela tiden framåt.

Apo

Fattningen blir så där beroende på bristande balans i fattningen.
och för att hsäten inte är tillräckligt stark.

Prova att fatta ur öppna.

Aternativt lägg galoppen på hylllan ett tag tills hästen är starkare.

Viktigaset frågan är varför hästen är het.
Het är inte ett naturligt tilstånd, utan ett symptom på ngt.
Du måset ta reda på vad som stressar din häst.

sadeln?
Du?
Skada?

Vimsan skrev:
Nu behöver jag hjälp... ingen :angel:
Mina idér börjar ta slut :crazy:

Hur tränar jag galoppfattning på en häst som börjar varje galopp med jaktstart.
Hon kastar sig iväg som en kanonkula å sen går det nästan lika fort hela tiden. Vi tränar i ridhus o paddock, INTE i skogen för då vet man aldrig vart vi hamnar ;)

Hästen är en het sak som väldigt lätt stressar upp sig.

Hejsan! Köpte en varmblods vallack (travare, men vart ridhäst i 2år) och han var välldigt het när jag fick honom. Förra ägaren red på pelham för att kunna få stopp på honom.
Man märkte ganska snabbt att han hade inte tillräckligt med muskler för att kunna göra nått långsamt. Så då var det bara att bygga upp en stadig form från skritt innan man gick på traven och när traven fungerar så kommer galoppen. Ju mer stadig min häst blir destå lungnare blir galoppen!
Sedan så påverkar bettet nå otroligt. Tyckte inte om att rida på pelham så jag red på pessoa med rem under hakan...han blev lite lungnare men stressade fortfarande upp sig. Testade sedan ett vanligt rakt am. bett och gud...det blev en helt annan häst! Visst han är pigg av naturen...men nu är det inte så mycket stress mer...bara när det är något som han inte klarar av som man ber honom att göra!
Om du rider på ett skarpt bett...testa nått mildare ett tag och se om det är nån skillnad!

En liten teori/tanke:
Om du inte är beredd (så hästen märker det iaf) precis i fattningen på att sakta ner MEN så fort hästen har fattat galoppen korrigerar (så bestämt det behövs) till det tempo du vill ha, då kanske hästen känner sej friare just i fattningen och tar det lite coolare? Alternativt att man faktiskt låter hästen kanonkulegaloppera dom första sprången och sen fångar du upp.

För troligen rör det sej om ett missförstånd. Den är inlärd att "ditt" kommando för galopp betyder att springa iväg.
Vill du alltså lära om skälva betydelsen ska man hellre använda en annan signal för galopp och lära om det helt på nytt och i helt andra situationer så hästen inte kan koppla.

PM:a mej om du vill ha mer ingående tips på "alternativa inlärnigsmetoder till galopp" är lite för trött för det just nu.
Men poängen är att man kan lura hästen att fatta galopp helt enkelt för att man ger den balansen och förutsättningarna för galopp utan att för den skull ge något egentligen kommando för galoppen. Det lär man in först när man utan problem kan fatta för själva ombalanseringen.

För i alternativ 1: du blir logisk för hästen eftersom du inte bestraffar den för att den gjorde det den trodde att du bad om vilket kan göra den lite lugnare mentalt.
Däremot är den olydig om den inte saktar ner sen när du ber om det.

I alternativ 2 "lurar" man hästen genom att lära om den. Inte så svårt som det låter bara det inte är något fysiskt som hindrar hästen i galoppen och gör den stressad.

Totola skrev:
En liten teori/tanke:
Om du inte är beredd (så hästen märker det iaf) precis i fattningen på att sakta ner MEN så fort hästen har fattat galoppen korrigerar (så bestämt det behövs) till det tempo du vill ha, då kanske hästen känner sej friare just i fattningen och tar det lite coolare? Alternativt att man faktiskt låter hästen kanonkulegaloppera dom första sprången och sen fångar du upp.

Här håller jag med. det vanligaste felet man gör är att ligga på halv broms redan i fattningen om man vet att hästen kommer dra iväg.
Mitt fullblod som 4 åring hade galopp häst tendenser och trodde galopp var lika med full spruta framåt. Idag är detta helt borta, han galopperar lugnt och stadigt och du kan släppa tyglarna och förhålla med sätet. ändå har han det fortfarande i sig att han är mycket framåt och ganska het motormässigt, men han har lärt sig att galoppen innebär lugn och ro, dvs han får galoppera vilket han tycker är roligt, men att det ska gå lugnt och fint, och att matte är avslappnad och lugn och stör honom så lite som möjlligt - framför allt i handen, i galopp har jag lätt för att göra all ridning med sätet, lättare än jag har i trav.

så Vimsan: för att återgå till det Totola var inne på : låt henne vara "fri" i själva fattningen, och prova sen att lugnt korrigera, för att genast ge eftergift igen när hon svarar. här är timingen kritisk, dvs att eftergiften kommer absolut RÄTT när hästen svarar på förhållningen. sen lugn och ro medan hon lugnat sig och går i rätt tempo, ökar hon igen så samma sak, förhållning och eftergift i rätt ögonblick.

det tar lite tid att avdramatisera galopp stressen om hästen har såna tendenser men det går med träning och tålamod och en konsekvent hantering av det ridmässigt. Återigen det viktigaste är att du själv är mentalt och kroppsligt avspänd under momentet.

EmmaJo skrev:
prova med en lugn säker häst som du rider bakom, du fattar galopp någon sekund innan "ledar hästen" och försök hålla dig bakom, se till att vara med med ytter tygel och inner skänkel. ta små små förhållningar på ytter tygeln. Det gör inget om hon blir stressad sakta av och gör om det några gånger.
Lycka till!

Precis så har vi gjort :banana: fast vi kan inte göra det mer än 2-3 gånger för sen är hon helt tokig :crazy:

Jag har bara ridit en gång för min tränare med denna hästen. Å då var det så mycket annat vi försökte få ordning på så vi hoppade över galoppen.
Hon stressar mer över bommar, hoppat småhinder har vi också bara gjort en gång och då gick det fort :D väldigt fort :angel:
Försöker fatta i ett hörn men hon tar inte alltid galoppskänkeln som galopp utan mer full fart, ibland i trav :crazy:

Graman provade jag en gång, men eftersom hon är otroligt känslig i munnen så fick mer eller mindre panik. Hon kände sig för fast även om jag hade dom jätte långa o kastade sig hela tiden.

Jag har ett liknande problem... Hästen kickar igång galoppen. Är lite tröttsamt att klamra sig fast tills hon lugnat ner sig. Ägaren säger att hon altid gjort så... Sen drar hon gärna iväg i eget önskat tempo... Fats nu har jag börjat med att varje gång hon ökar går vi ner till skritt o om hon är olydyg gör jag halt och ryggar för att få kontakt/kontroll/uppmärksamhet ifrån henne...

Ska lägga på en graman och testa... I övrigt är hon sjukt kännslig för skänkeln!!! Försöker att bara göra det försiktigt då hon har öronen slickat bakot när galoppfattningen kommer....

Nån som vet varför!?! :confused:

Susan skrev:
Fattningen blir så där beroende på bristande balans i fattningen.
Hästen har inte balansen att galoppera på volt, det vet jag men jag måste ju börja någon gång

och för att hsäten inte är tillräckligt stark.
hon är inte tillräckligt stark, är bara riden i tre månader efter en vila

Prova att fatta ur öppna.
har precis börjat med öppna i skritt

Aternativt lägg galoppen på hylllan ett tag tills hästen är starkare.
Vi galopperar bara 1 högst 2 gånger i veckan just för att hon inte orkar än, men eftersom hon är så het så märks det att hon behöver "springa av sig"

Viktigaset frågan är varför hästen är het.
Het är inte ett naturligt tilstånd, utan ett symptom på ngt.
Hon har haft en tuff uppväxt och är mycket stressad av det
Du måset ta reda på vad som stressar din häst.

sadeln? har provat olika, hon är likadan ändå
Du? Jag? mig kan det väl inte vara fel på :angel: (skämt) Jag försöker hela tiden ha koll på vad jag gör för att inte försämra situationen, ett av hennes knep är att få ryttaren ut balans. Det gör hon genom att flytta en och sen kliva åt sidan. Jag får hela tiden konventrera mig på att sitta lugnt o avslappnat. Kan varken använda mig av tyglar eller ben, bara sits.
Skada?Hon är kollad å hade inte ont någonstans, en vargtand togs bort och den har förmodligen orsakat munirritationen

Tillägg: hästen är 8 år, inriden som 5 åring och väldigt lite riden de första två åren

MartinaN skrev:
Hejsan! Köpte en varmblods vallack (travare, men vart ridhäst i 2år) och han var välldigt het när jag fick honom. Förra ägaren red på pelham för att kunna få stopp på honom.
Man märkte ganska snabbt att han hade inte tillräckligt med muskler för att kunna göra nått långsamt. Så då var det bara att bygga upp en stadig form från skritt innan man gick på traven och när traven fungerar så kommer galoppen. Ju mer stadig min häst blir destå lungnare blir galoppen!
Sedan så påverkar bettet nå otroligt. Tyckte inte om att rida på pelham så jag red på pessoa med rem under hakan...han blev lite lungnare men stressade fortfarande upp sig. Testade sedan ett vanligt rakt am. bett och gud...det blev en helt annan häst! Visst han är pigg av naturen...men nu är det inte så mycket stress mer...bara när det är något som han inte klarar av som man ber honom att göra!
Om du rider på ett skarpt bett...testa nått mildare ett tag och se om det är nån skillnad!

Rider på ett rakt gummibett :D
Har provat att skritta mycket för att bygga upp henne men hon vill ju inte skritta :crazy: då stressar hon mer och börjar stöka. Från början var det knappt jag hann upp innan hon ansåg att vi skulle trava, nu kan vi åtminstone skritta i nästan 10 min innan hon tröttnar på skritten. Gör jag något som tex öppna/sluta skänkelvikning så blir hon bara hetare ;)

Totola skrev:
För troligen rör det sej om ett missförstånd. Den är inlärd att "ditt" kommando för galopp betyder att springa iväg.
Vill du alltså lära om skälva betydelsen ska man hellre använda en annan signal för galopp och lära om det helt på nytt och i helt andra situationer så hästen inte kan koppla.

Det har du till 99 % rätt :banana:
Hon fattar oftast inte galopp direkt utan kastar sig iväg i någon blandning mellan slängtrav o skengalopp.

Har provat överraskningmetoden men det kändes mer som om man plötsligt kastade ut henne från ett stup. Chocken gjorde att hon stressade iväg ännu värre :crazy:

Att "lära om" är nog helt rätt

mackan skrev:
låt henne vara "fri" i själva fattningen, och prova sen att lugnt korrigera, för att genast ge eftergift igen när hon svarar. här är timingen kritisk, dvs att eftergiften kommer absolut RÄTT när hästen svarar på förhållningen. sen lugn och ro medan hon lugnat sig och går i rätt tempo, ökar hon igen så samma sak, förhållning och eftergift i rätt ögonblick.

det tar lite tid att avdramatisera galopp stressen om hästen har såna tendenser men det går med träning och tålamod och en konsekvent hantering av det ridmässigt. Återigen det viktigaste är att du själv är mentalt och kroppsligt avspänd under momentet.

Jag låter henne fara iväg först, hon hade tvärnitat om jag hade hållt i henne :crazy:
Igår när vi fick hela ridhuset för oss själva passade jag på att öva galopp. Efter en 5-6 varv så gick det förhållandevis ganska lugnt. Hon började söka sig neråt och sprången blev mer bäriga, inte bara fullt ös. Jag sitter väldigt lugnt o stilla med en nätt kontakt med munnen. Provad att rida i lätt sits på långsidorna bara för att se reaktionen men hon gick lika dant hela tiden.
Försöker jag plocka med henne eller gör en förhållning så försvarar hon sig med ett luft hopp ;)

Montéryttare skrev:
Jag har ett liknande problem... Hästen kickar igång galoppen. Är lite tröttsamt att klamra sig fast tills hon lugnat ner sig. Ägaren säger att hon altid gjort så... Sen drar hon gärna iväg i eget önskat tempo... Fats nu har jag börjat med att varje gång hon ökar går vi ner till skritt o om hon är olydyg gör jag halt och ryggar för att få kontakt/kontroll/uppmärksamhet ifrån henne...

Ska lägga på en graman och testa... I övrigt är hon sjukt kännslig för skänkeln!!! Försöker att bara göra det försiktigt då hon har öronen slickat bakot när galoppfattningen kommer....

Nån som vet varför!?! :confused:

Det där låter EXAKT som en ponny jag red för ett par år sen, som var i en tillridningsfas skulle man kunna säga eller snarare inridning på en häst som redan kan lite..
Jag red först ponnyn utan graman (fick reda på i efterhand att jag "borde" ha haft det men då var det lite sent ;) ) och hästen gick jätteostadigt i traven framförallt och bara FLÖG framåt när jag råkade nudda till med skänkeln lite för långt bak. Fick dra fram vaderna och hälarna och fullständigt fixera där - räta upp mej själv som bara f*n och tänka "håll balansen.. håll balansen.. håll balansen.." och bara kramade lite lätt i innertygeln samtidigt för att få mer sökning framåt/nedåt. Galopperade inget den dagen för det kändes så bra i slutet på traven när hästen äntligen travade lugnt och balanserat med bra avslappning i överlinjen :) fick sedan höra att det var en typisk "köra-upp-huvudet-i-övergångar" -häst och det gjorde den inte.

Nästa gång red jag MED graman och efter att de andra hade ridit mycket med graman på den. Fick negativ respons redan från första stund, men jag tänkte att det kanske skulle bli samma sak som förra gången att den skulle slappna av efter et tag. Tji fick jag - när jag skulle fatta galopp fullkomligt exploderade den, saktade visserligen av när man bad om det men det kändes inge bra.
Jag vill inte skylla ALLT på gramanen men jag tror det bidrog lite till att göra hästen pressad, den kände sej inte fri.
Men skänklarna var den stora boven i dramat och när den hade vant sej vid att man inte skänklade i sjävla galoppfattningen så gick det bättre. Den var ju verkligen överkänslig för skänklarna.
När den däremot hade blivit lugn och avslappnad och i hyfsad balans kunde man smyga dit skänklarna, gjorde bland annat skänkelvikning och lite svaag öppna i trav.

Nu i efterhand kommer jag aldrig förlåta "ägarna" till ponnyn som filosoferade som så att om hästen var rädd för något tog man i extra mycket, en ponny ska kunna bli riden av små ryttare som sparkar så det ska den minsann tåla. Det de gör är alltså att sätta på gramanen, skänkla som :devil: med resultatet att hästen flyger fram som en kanon, ryttaren ryter till och drar i tygel + graman.
Ponny blev så stressad och rädd att den darrade i hela kroppen efteråt och dessutom inte såg sej för vart den gick och klev ner med kotan på en hård kant = blockhalt. :eek:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 517
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 169
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 126
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10