känner ni er säkra med era hundar?

imported_gerbera

Trådstartare
spinoff på trollis som inte vill bli våldtagen.

Vågar ni gå ut var som helst när som helst med era hundar? I vilken utsträckning litar ni på att de skulle försvara er? Och vilken ras har ni?

Jag vågar gå ut kvällspromenader med hunden när det är mörkt, på platser jag inte skulle göra själv. Mest för att hon är tillräckligt stor för att inge respekt, hon är inte det minsta skällig eller agressiv eller ser skrämmande ut. Jag har inte funderat på hur hon skulle reagera om någon hoppade på mig, förmodligen skulle hon skydda mig men jag känner mig mest säker för att jag inte tror folk är dumma nog att hoppa på någon med hund.

Hur tänker ni kring att gå ut själv (med hund) på natten tex.?

Sv: känner ni er säkra med era hundar?

Ja, det vågar jag. Nu är jag inte speciellt rädd av mig, men har jag med mig Zala så vågar jag vara vart som helst.
Wahidah är nog världens sämsta vakt/beskyddarhund då hon älskar alla människor. Zala är mer misstänksam och de gånger hon mött "märkligt folk" (tex handikappade som går konstigt, alkisar och "vanliga" som är lite skumma) så håller hon stenkoll på dem. Går de mot oss så morrar hon. Det är dock inte många människor som hon morrar åt, men jag känner mig helt säker med henne med mig.

(och för den som inte vet så har jag två salukis. Zala är gammal och klok och Wahidah är en galen och glad unghund)

Fast Daisy är också lite dumglad och entusiastisk och älskar alla människor.
Tror du inte Waha skulle fatta om någon till exempel försökte skada dig?

Men hon ser ut som en "stor farlig rottis", hon ser inte ut som "en vit prinsesshund" (som någon liten tjej så fint uttryckte det någon gång :p)
Om Waha skulle förstå att någon skulle skada mig så skulle hon troligtvis bara gömma sig bakom mig, eller hoppa på den andra människan och vilja leka..

hehe, är det så illa? Jag tänker att folk blir rädda för hundar som morrar och skäller oavsett storlek eller prinsessegenskaper. Men det kanske inte fungerar så.

Jag känner mig nog ganska säker även fast jag inte har nån jättehund. Dels för att jag vet att herrn kan vara rätt skarp i humöret och dels för att han garanterat skulle skälla så halva stan hör! Inbillar mig att hans skärande röstresurser skulle verka ganska avskräckande... Ska man våldta någon så är det nog inte önskvärt att ha en tokskällande hund brevid även om hunden inte bits.

Jag tycker att det är jätteotäckt att gå ut själv på natten, fast jag har hund. =/

Jag har en schäfer/malinois, och min tös ÄLSKAR människor :P så nej jag känner mig inte ett dugg säkrare ^^ vettesjutton om hon skulle försvara mig ;P tveksamt

Jag tror det :p
Waha skäller och morrar ingenting, hon hoppar och studsar, men är tyst. Så tja, avskräckande är hon nog bara om någon är hundrädd. Annars får jag väl hota med "Hon kan hugga på kommando!" :angel:

Min ena är den största mesen i stan, men den andra står där orubbligt. Så medans den ena springer hem fort som f*n så skyddar Loka. Hon är inte vaktig, men helt på det klara med att det är hennes matte i skarpt läge.

Minns första gången jag såg det och fattade att hon inte var mesig (vilket hon var som valp/unghund), det var på MH när vi körde spökena. De andra hundarna som körde tidigare skällde som idioter, Loka likaså, men hon stod framför mig hela tiden, de andra jycksen sprang bakom matte/husse.
Hade Fortune gjort MH finns det stor risk att hon hade dragit till skogs:D

Men alltså, nu har jag inget större behov av att överfalla folk. Men skulle det vara jag skulle jag inte våga hoppa på någon med en jack russel eller större. Speciellt inte en jack russel kan tilläggas ;)

spinoff på trollis som inte vill bli våldtagen.

Vågar ni gå ut var som helst när som helst med era hundar? I vilken utsträckning litar ni på att de skulle försvara er? Och vilken ras har ni?

Jag vågar gå ut kvällspromenader med hunden när det är mörkt, på platser jag inte skulle göra själv. Mest för att hon är tillräckligt stor för att inge respekt, hon är inte det minsta skällig eller agressiv eller ser skrämmande ut. Jag har inte funderat på hur hon skulle reagera om någon hoppade på mig, förmodligen skulle hon skydda mig men jag känner mig mest säker för att jag inte tror folk är dumma nog att hoppa på någon med hund.

Hur tänker ni kring att gå ut själv (med hund) på natten tex.?

Jag kan ju börja med att säga att jag är väldigt orädd som person, jag känner mig aldrig eller väldigt sällan otrygg ute, oavsett tid på dygnet, alltså känner jag mig inte mer eller mindre trygg med min tjej med ut.

MEN, om det skulle hända något så... Bulan skulle förmodligen skälla och hålla sig på platsen. Det är iaf så hon beter sig när jag brottats med bröder och pojkvännen. :D Hon skulle allra troligast inte "försvara" mig, mer än att skälla och varna omgivningen om att något är på gång.

Men jag tror inte att någon skulle ge sig på mig när jag har henne, folk frågar ofta om hon är farlig, fast hon är världens snällaste hund. Kanske utseendet som folk undrar över, hundarna är ju trotts allt inte jättevanliga.

Hon är Australian Cattledog.
blogg

Jag är väl inte drikt rädd för att gå ut.

Och mina svå småa är väl ingen som skulle bli rädd för oavsett hur högt dom hade morra:P Vet att min papillon hugger direkt han om nån skulle försöka. När min kusin som han aldrig hade träffat kom hem till oss så började han bråka med mig och så skrek jag och då hoppade han direkt och bet tag han i låret:p Tur så har han så småa tänder så det knappt känns.

Sen är det väl Jamal och ja så fort det är mörk och det kommer nån för nära och om han ser skumma folk så reser han ragg direkt och morrar, Så ja han skulle för modligen försöka hjälpa. Men som sagt han är ju endå inge hund man skulle bli rädd för om man inte är hund rädd då.
Fast dock har jag fått hört att jag skulle hålla koll på min dobermann när han morrade och gick brevis mig löst så lite skräck injagad kanske han kan se ut?:p

Vi får hoppas att överfallsvåldstäktsmännen har dålig koll på hundraser med andre ord.
I någon annan tråd hade någon misstagit Ainons lilla chi för både pinscher och rottis. Då kan nog även Jamal vara läskig ska du se!

Jag är inte rädd för att gå ut över huvudtaget med eller utan hund, jag är inte man mellan 15-25 och hänger utanför krogen på nätterna, så risken att bli påhoppad av någon okänd är mycket liten. Jag rör mig ofta ute sent på nätterna efter jag arbetat och har bott 15 meter ifrån göteborgs då mest brottbelastade gata.

Var inte så förbaskat rädda! Den största risk som finns för kvinnor är våra partner och manliga vänner/bekanta.

Ja, jag känner mig helt säker med min. Inte för att hon nödvändigtvis skulle stå pall mot hugg och slag, men hon är stor och svart och har mkt integritet och blir skällig om det kommer nån konstig. Hon har redan stått upp för mig (eller troligtvis mest sig själv) en gång när det kom en påverkad man och skrek och fäktade.

(Vill tillägga med tanke på escos kommentar att jag känner mig rätt trygg även utan hund :-))

Senast ändrad:

Vi får hoppas att överfallsvåldstäktsmännen har dålig koll på hundraser med andre ord.
I någon annan tråd hade någon misstagit Ainons lilla chi för både pinscher och rottis. Då kan nog även Jamal vara läskig ska du se!

haha ja vi får väl hoppas på det, och mot ett positivt sett då för när han va lite yngre frågade grannen om jag hade köpt en tax:confused: För han var så lik den taxen hund hade när hon var yngr, tänkte verkligen på vad hon hade haft för tax?

Jag är inte rädd för att gå ut över huvudtaget med eller utan hund, jag är inte man mellan 15-25 och hänger utanför krogen på nätterna, så risken att bli påhoppad av någon okänd är mycket liten. Jag rör mig ofta ute sent på nätterna efter jag arbetat och har bott 15 meter ifrån göteborgs då mest brottbelastade gata.

Var inte så förbaskat rädda! Den största risk som finns för kvinnor är våra partner och manliga vänner/bekanta.

Klokt och tänkvärt. :bow:

Ibland bara älskar jag dina inlägg, escodobe! :love:

jag är sjukt mörkrädd och hatar att gå ut själv. När jag bara hade Drever/taxen så våga jag inte gå för långt för han är verkligen jätte rädd av sej. Och mitt ex "lärde" honom att "gå på mej" när jag skrek och så, han kittla mej o greja så jag vet inte vad han kommer att göra om han komemr skydda mej eller gå på mej :confused: Sen har jag en Rottis tik på 10månader och hon är ju sjukt dumsnäll men hon brukar skälla om hon ser nån på långt håll och hon tror jag skulle försvara mej stort för jag är hennes allt. Så nu är jag mindre rädd för att gå ut när jag henne för hon viar ju respekt fast hon egentligen är över snäll :p

Sen kan jag säga personligen att jag mer livrädd för små hundar än stora. Var hos några igår som hade en schäfer och en chinchua(stavas?:confused:) o den lilla morra o hoppa upp o satte sej men tänderna i min kjol!! Ja jag har respekt för små hundar. Stora är jag inte ett dugg rädd för om jag inte vet/ser att dom är lite opålitliga då.

Om jag känner mig säker med min hund?
Klart jag inte gör!

Jag går förvisso var som helst även om det är mörkt, men jag har inte någon som helst förhoppning om att hunden skulle försvara mig vid ett allvarligt angrepp. Det är det mycket få hundar som gör. De flesta viker sig efter ett par rejäla smällar. De hundar som inte gör det är ofta för mycket hund för den vanliga svensson-ägaren. Det här ser man tydligast i skyddet. När en hund ställs på ordentligt första gången så backar den. Den väljer hellre att fly än att stanna och slåss. Man måste lära hunden att våga stå mot angrepp. Vid minsta tendens framåt ger man hunden vinst. Kommer inte den vinsten utan den möts av en käftsmäll istället så flyr hunden garanterat fältet. Det är naivt att tro att ens sällskapshund skulle skydda en när inte ens prestationsavlade skyddshundar gör det utan träning.

Den extra säkerhet en hund kan ge är att den antagligen för ett jäkla liv och även om hunden inte står pall för ett riktigt angrepp så hinner den nog få in ett och annat bett, om hunden är av rätt kaliber vill säga. Majoriteten vågar dock inte ens gå på och bita, men föra liv kan de. Och dessutom tror ju folk att hundar skyddar sina ägare och den myten kan man leva ganska gott på.

Hunden jag har är en Schäfer, under utbildning inom IPO

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
652
Senast: Takire
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 577
Senast: Migo
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 962
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 572
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Klippmaskin
  • Guldfasanerna