Känner mig hemsk för att jag tänker på det...

Speciella_tina

Trådstartare
De senaste dagarna har jag funderat på att omplacera Lady, min blandras. I våras började jag känna att det inte räckte för mig med en sällskapshund som tränade lite, hon har ingen träningsmotivation utan man får jobba järnet för att motivera henne. Det är inte alltid så kul att träna när man vet att hunden hellre hade myst i soffan.

Nu för två veckor sedan fick vi hem vår Dobermann valp. Det har fungerat hur bra som helst, de tycker bra om varandra och leker en del. Men jag märker att Lady tycker det är jobbigt. jag gör vad jag kan för att hon ska få avlastning från valpen. Men hon tycker det är jobbigt att inte havår uppmärksamhet. Även om husse sitter och gosar med Lady och jag går ut i köket för att klicka in valpen blir Lady "upprörd". Hon är ju van vid att ha vår odelade uppmärksamhet.

Jag vet att min pojkväns bror gärna vill ha en hund, och att ha tycker om Lady. För mig räcker det inte med bara Lady längre hon uppfyller inte det jag vill ha i en hund. Men jag älskar henne så mycket, mitt hjärta skulle brista om jag inte hade henne. Samtidigt kanske det vore bättre för Lady att vara ensamhund? Hon vill vara en prinsessa :love:

Jag vet inte, hjälp mig, kom med lite goda råd!

Men å andra sidan, hur skulle jag kunna göra mig av med min mysgris??? :love: :love:

IMG_0050.jpg



HPIM0870.jpg


IMG_0340.jpg

Nu kom hon och kröp upp till mig i soffan, jag kommer aldrig kunna skiljas från henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Känner mig hemsk för att jag tänker på det...

Jag är av den åsikten att man inte ska behålla en hund bara för att " det är ett åtagande för livet", utan att man faktiskt också måste trivas med varandra. Ibland är det bättre att erkänna att hunden skulle få det bättre hos någon annan, än att envisas med en hund man egentligen inte trivs med.
Nu känns det dock inte som att det är riktigt så i ditt fall. Du älskar ju din hund. Måhända att hon inte riktigt fyller en funktion, mer än att vara en gosig kompis. Men det gör inte heller min hund. Jag köpte henne för att få en tävlingshund och jag fick en soffhund. Men gud vad jag har lärt mig mycket på att kämpa med träningen på denna hund. Det är så mycket svårare att lyfta en hund än att dämpa en hund, och jag har lärt mig otroligt mkt på det. Men jag har också tillgång till flera andra hundar att tävla med, bland annat en som bor hos mig peridovis.. Jag vet att jag kommer skaffa en till egen hund som har mer arbetsvilja. Men jag kommer för den delen aldrig någonsin sälja eller omplacera min första kompis. Vi trivs så bra ihop, även om hon inte är riktigt vad jag hade tänkt mig.
Att din hund har svårt för att acceptera den nya är ju inte konstigt. Men jag tror du måste ge det mer tid, det har ju bara gått två veckor än.

Hoppas det löser sig för dig!
 
Sv: Känner mig hemsk för att jag tänker på det...

Jag anser att man ska ha mycket starka skäl för att omplacera en hund. Jag skulle omplacera mina hundar om jag måste välja mellan mina barn eller hundarna, på den nivån menar jag.

Du har ju bara haft valpen i två veckor och såklart är det en stor omställning för din gamla hund. Låt henne få tid att vänja sig. Min gamla hund var inte heller överlycklig när jag tog hem min goldenvalp men nu fungerar det jättebra.

Är det så att tanken på omplacering inte känns bra, behåll hunden!!

Jag anser att man tar en hund på "livstid" precis som man skaffar barn för livet! Jag tycker att många omplacerar på för dåliga grunder och inte tänker på hunden som mister sin familj (men visst finns det tillfällen då en omplacering är ett måste). Dock tycker jag inte att det verkar vara så i ditt fall. Är det så hemskt att ha en hund som myser i soffan, du kan ju träna med nya hunden istället!
 
Sv: Känner mig hemsk för att jag tänker på det...

Du har förmänskligat hunden lite i ditt sätt att se på det, en hund kan inte känna avund så som du beskriver.. En hund tänker inte : Men åhhh sedan valpen kom har jag inte fått tillräckligt med uppmärksamhet, dom struntar i mig, dom bryr sig mer om valpen etc ...

Vi tolkar det utefter hur vi skulle känna, men hunden lever liksom i nuet ...
 
Sv: Känner mig hemsk för att jag tänker på det...

Där tänker vi olika, jag är helt övertygad om att hundar eller djur övht kan känna avundsjuka...det märks tydligt iallafall här hemma i nästan ALLA situationer...min sch blandning är inte ivrigt påkallande hela tiden men det syns att han skulle vilja betyda lite mer...nu GÖR han det och får också nästan lika mycket uppmärksamhet som "magneten"
Den lille är ÖVERTYDLIG och klarar inte ens av att man pratar med den andra, eller gör nåt speciellt med honom...

Däremot tycker inte jag att efter 2 veckor DET skulle vara en anledning till ompl av den "gamla" hunden..skaffar man sig 2 st hundar bör man ju vara medveten om att man inte har en ensamhund längre, och att valpar kan vara jobbiga är ju ingen nyhet, min gammeltik tog det flera år innan hon accepterade valpen fullt ut...hon var helt ointresserad av honom o han försökte hela tiden att uppföra sig exemplariskt med henne...men hon var o andra sidan måttligt intresserad av någon hund...ville väl ha dom i närheten men annars kvittade det
 
Sv: Känner mig hemsk för att jag tänker på det...

Min första tanke är att du måste ge den gamla hunden mer än 2 veckor på att vänja sig.
 
Sv: Känner mig hemsk för att jag tänker på det...

Det är nog så att jag måste ge det lite mer tid, just nu känner jag mig bara frustrerad och ledsen. Det tar ju mycket tid med valpen, det ska ges mat, kissas, lugnas ner så hon sover, uppfostra... Allt det här tar mycket tid, tid som innan varit Ladys. Det gör mig ledsen att se att hon förlorar tid eller vad man ska säga.

Sedan valpen kom har Lady lite tagit avstånd från oss, kallar man på Lady kommer valpen och "stör". Även där försöker man mota bort valpen ibland, men ja, det blir svårt.

På lördag ska husse få vara hemma med valpen, så ska jag och Lady ta en skön skogspromenad, och knyta band igen ;)
 
Sv: Känner mig hemsk för att jag tänker på det...

Jag tycker inte att man kan se det som att hunden mister en familj när den omplaceras. Den kommer snabbt finna sig tilrätta och trivas precis lika bra i sin nya familj.

Nej, nej, absolut inte fel att ha en soffhund och en brukshund, det var lite det som var tanken. Jag känner väl mest att Lady verkar komma i kläm. Äsch, jag vet inte, Lady är inte sitt gammla lyckliga jg helt enkelt. Givetvis måste jag ge det mer tid, jag hade inte tänkt låta henne flytta imorgon ;)
 
Sv: Känner mig hemsk för att jag tänker på det...

Ja givetvis, men när man efter två veckor ser att "den gamle" drar sig undan allt mer är det inte utan att man tänker att hon kanske skulle trivas bättre som ensamhund. Sedan får man givetvis ge det mer tid, och se hur det artar sig.
 
Sv: Känner mig hemsk för att jag tänker på det...

När jag träffade min man hade han en tik. Hon hade inte umgåtts mycket med hundar och har än i dag svårt att veta precis hur man ska beté sig.
Jag hade då en hund med mig hit, men nu har vi 4 hundar sammanlagt. Hon har helt enkelt fått vänja sig. Mina hundar får ta att ibland är det den ena som får uppmärksamhet och ibland någon annan. De lär sig..
Jag tror att min mans tik gärna hade levt utan alla de andra hundarna. Men samtidigt ser man att hon också tycker det är kul. Men jag brukar ändå säga till min man att de ska ha lite ensamtid ibland. Att de två går ut och går själva mm.
Vi brukar säga att hon är en hund som helst umgås med människor. Men som sagt, hon har lärt sig och fixar det jättebra.
Men visst, hon är en prinsessa och ska inte skita ner sig som de andra gör, och de får inte nudda henne :) Hon gör aldrig något, men nuddar de henne låter hon som värsta "aggressiva farliga hunden" :)
Men de andra vet hur hon är och struntar i att hon låter mm, de vet att mer än så blir det inte.
 
Sv: Känner mig hemsk för att jag tänker på det...

Tack för detta! Det är det jag behöver, exempel från verkligeeten! Längst inne inser jag att det kommer lösa sig, det är mest nu som allt känns så hopplöst när Lady "verkar så sur"
 
Sv: Känner mig hemsk för att jag tänker på det...

Alltså jag menade att dom inte känner avundsjuka så som vi känner...

Kanske inte var tydlig nog..
 
Sv: Känner mig hemsk för att jag tänker på det...

Jag har 4 hundar, de är uppdelade i 2 läger, det "gamla" gänget och de "unga" gänget. De äldre tycker helt enkelt inte om de yngre och så kommer det alltid vara, men det funkar.

Min allra äldsta tycker inte om valpar, hon börjar inte bry sig förrän de närmar sig halvåret. Hon säger till dem och så, men annars så bryr hon sig inte, hon tycker de är för stökiga och håller sig för sig själv.

Du måste ge henne en chans att vänja sig, dessutom vara nogrann med att vara rättvis. Gamlingen kan väl följa med på alla kisseturer? Så gjorde jag med min terrier som blev sotis när jag skaffade valp, hon fick följa med på allt och då var hon nöjd.

//E
 
Sv: Känner mig hemsk för att jag tänker på det...

Ge det lite tid! Två veckor är ju ingenting! När valpen vuxit till sig kanske de tvärt om får riktigt utbyte av varandra.

Vi fick hem en cockervalp till vår femåriga springerhane för två veckor sedan. Det går bra, och jag tycker det verkar som om de blir bättre kompisar för varje dag. Stora hunden säger till den lilla när hon blir för jobbig, och så måste det få vara tror jag, förutsatt att den stora säger till på ett bra sätt.

Gå ut på promenader med den stora o låt den lilla följa med i rygg räck på magen e d, så kan du gå på promenda ändå.

Men framförallt: Ge det tid!
 
Sv: Känner mig hemsk för att jag tänker på det...

Jag köpte en ny hund för 6 månader sen.

Den "gamla" drog sig undan ganska mycket och ville vara för sig själv. Först för någon månad sen har han blivit sig själv igen. Det har tagit tid men nu i efterhand så är ju allt superbra. Trodde aldrig det skulle gå eftersom Charlie var van vid att få våran odelade uppmärksamhet och nu måste dela med sig.

Men han får fortfarande lite mera än Nemo. Lite mera kärlek, lite mera godis, lite mera gos... och nu när Nemo börjat kaxa så stöttar vi Charlie mest så att han vet att han får säga ifrån!

Ge dem tid!
 
Sv: Känner mig hemsk för att jag tänker på det...

Bara en stilla undran. :angel:
Du har ingen bild på dobermann valpen? Det finns ju inget mer underbart!:love:
 
Sv: Känner mig hemsk för att jag tänker på det...

Jag försöker ta med Lady på alla kissrundor, annars hade hon nog skrikit ut sin ilska tills jag kom tillbaka! Men problemet är att hon gör utfall mot hundar och folk när hon är kopplad, hon menar inget med det, och är aldrig aggresiv om någon skulle komma fram, hon ska liksom bara markera. Detta håler vi givetvis på att arbeta bort, men jag är lite rädd att den lille ska ta efter.
 
Sv: Känner mig hemsk för att jag tänker på det...

Ja, jag hoppas att de ska få det, de tycker bra om varandra, Nemi avgudar Lady(den "stora") och Lady leker gärna med valpen lite varjedag.

Hahaha, lite svårt har hon allt att säga till, Ladys 3 kg mot Nemis 8... Men där är jag noggrann att stötta Lady
 
Sv: Känner mig hemsk för att jag tänker på det...

Haha, måga bilder!!

Nemi i buren med nya bollen
IMG_0320.jpg


Nemi och husse ser på tv
IMG_0342.jpg


Och en bild när mina prinsessor tuggar ben tillsammans :love:
IMG_0289.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 215
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 201
Senast: Acto
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 659
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp