Känner mig helt förstörd.. (ganska långt)

W

Whiplashr

Jag bor tillsammans med min ensamstående mamma och två systrar söder om Stockholm. Tack vare mina underbara morföräldrar och mamma såklart har jag turen att få rida på ridskola :) :love: för cirka tre-fyra veckor sedan frågade stallchefen om jag ville bli stallvärdinna (hjälper den som jobbar, t ex mocka&fodra 1 eftermiddag i veckan) och jag blev helt överlycklig eftersom jag då får rida 1 gång till i veckan som "betalning". Eftersom jag ridit på ridskola så har jag ju inte fått sådär jättemycket HÄSTvana och när det gäller att hantera dem från marken så känner jag mig i vissa situationen osäker. Första dagen jag jobbade så skulle vi släppa in hästarna ifrån hagen. Eftersom de är ganska många (ca 45 hästar i tre olika hagar) sätter vi upp linor från hagarna till stallet och så få de springa upp själva till stallet. Jag var den som skulle gå ned och öppna grinden så att de skulle kunna springa upp. Ponnysarna och de stora valackerna gick helt okej, men sedan skulle vi släppa upp stona. Man måste ta linorna och sedan SPRINGA bort för annars blir man översprungen. Jag släppte ut dem men blev ganska rädd eftersom de galopperade upp så fort. Sedan har vi inte släppt upp dem ngn gång mer när jag varit där (=de har släppts upp på förmiddagen) förrens igår.
Jag skulle gå ned och öppna linorna och fick ta med mig en kratta för att "skrämma" bort dem lite så jag skulle kunna ta linorna och springa undan. Jag var ganska nervös och de tog ganska lång tid för mig att öppna eftersom jag försökte få dem att springa bort lite med krattan. Men iallafall så öppnade jag grinden sedan och skulle springa undan , men så snubblade jag rakt framför dem . Jag lyckades rulla undan utan att bli skadad men jag blev väldigt chockad. Vi släppte upp de andra hästarna och så helt som vanligt efteråt och sedan åkte jag hem utan att jag trodde att det påverkat mig.
Men nu är jag helt förstörd. Jag gråter nästan varje natt eftersom jag inte vill att det ska bli ny dag=en dag mindre fram till söndag då jag kanske måste släppa upp stona igen. Jag har mardrömmar och går med en klump i magen hela dagarna. Jag vet inte vad jag ska göra.. det här är min enda chans att få lite mer hästskötselvana och få rida 2 dagar i veckan. Jag är inte komplett rädd för hästar nu, jag kan släppa in de andra hästarna och så och allt annat, det är bara det här med stona. Jag känner att jag helt enkelt inte är redo att släppa upp dem , det tär så mkt på mitt psyke och jag blir inte säkrare av det utan tvärtom , bara mer rädd. Visst, om några månader när jag blivit mer säker runt hästar kanske jag kan prova igen men nu känner jag bara att det är för mkt för mig.

Så vad ska jag göra? Jag tänkte först att prata med stallchefen men jag vill inte verka feg eller "divig", att de ska planera om allt för att jag inte vågar ngt. Jag skulle kanske kunna byta dag men då blir jag stallvärdinna på en dag där jag bara ska mocka/sopa och hjälpa lite nybörjare, och på söndagar för jag lära mig lite mer grejer jag har nytta av typ insläpp, fodring och sånt. Det är två stycken som jobbar på söndagar (varannan vecka). Den ena tjejen är lite yngre och brukar ta upp stona innan jag kmr och så eftersom de är så jobbiga. Men den andra är lite tuffare och det känns som om hon kommer bli jättesur och stött om jag inte vågar (det var hon som jobbade när jag fick släppa upp dem).

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Känner mig helt förstörd.. (ganska långt)

Det där låter ju inte alls bra! :mad: Var finns säkerhetstänket? Jag har inget emot att man släpper hästarna in el ut, men det måste ju vara ordentligt avstängt och tomt på folk. Och vad ger det hästarna för bild om man springer undan med grinden... :crazy:
Jag bor också söder om sthlm och blir nyfiken på vilken ridkola det är (vilket givetvis inte hör hit!).

Du är varken feg eller divig om du tar upp det här! Alla är rädda för nånting, och tänk om det händer ngt allvarligt pga din rädsla? Det är mycket bättre att du är ärlig och förklarar problemet! Det finns säkert fler än du som också tycker att det är obehagligt.

Jag vet inte om jag förstått rätt, men om det är så att linorna till grinden används som avstängning när ni släpper dem, varför inte göra en extra uppsättning linor som man sätter fast INNAN man släpper dem?

Senast ändrad:

Stallvärdinnor växer inte på träd (tror jag?)

Stå på dig, berätta hur du känner och be dem anpassa situationen till det du känner att du klarar av.

Du måste säga till att du inte vill/vågar. Det ska den som är ansvarig och är med dig bara ha full förståelse för...
Vissa saker tar länge att klara av/våga. Kan väl tycka att man inte ska få utföra vissa saker såsom insläppet du pratar om innan man är riktigt hästvan och kan läsa av hästarna.
Man ska inte behöva gå till stallet och ha ont i magen för en sån sak så tala om det. Du verkar så duktig och intresserad så dom vill nog gärna ha hjälp i alla fall fast du inte vill göra själva insläppet:)
Lycka till

Du gör inget fel. Säg som det är. Det är ok att bli rädd i vissa situationer, hästar ÄR stora kraftfulla djur, och det kan hända olyckor.

Jag tycker snarare att det låter som en konstig rutin? På en ridskola? Noll säkerhetstänk. Jag blir snarare upprörd när jag tänker på vad ridskolan utsätter DIG för.

Norrland

Att lära sig hantera sina rädslor ingår när man håller på med hästar. Nästan alla människor blir förr eller senare rädda för någonting som har med deras största intresse i livet att göra. Det är helt naturligt och absolut inget du behöver smyga med på ridskolan! Prata med dem det berör, berätta hur mycket du värdesätter att få vara där och lära dig mer kring hästeriet än bara ridningen. Så klart att det går att lösa på ett bra sätt för er alla, människor och hästar. Det kommer inte att dröja länge innan du får rutin på insläppen och fram till dess går det säkert att hitta en lösning. Vad gör tex. den andre personen som är där? Kan ni inte byta plats just när stona ska in?

Framförallt, låt inte rädslan bli dig ett hinder i din hästutveckling! Rädslor är bra, de hjälper en att hantera farliga situationer och bör inte ignoreras.

Lycka till!

Det där låter ju inte alls bra! :mad: Var finns säkerhetstänket? Jag har inget emot att man släpper hästarna in el ut, men det måste ju vara ordentligt avstängt och tomt på folk. Och vad ger det hästarna för bild om man springer undan med grinden... :crazy:
Jag bor också söder om sthlm och blir nyfiken på vilken ridkola det är (vilket givetvis inte hör hit!).

Du är varken feg eller divig om du tar upp det här! Alla är rädda för nånting, och tänk om det händer ngt allvarligt pga din rädsla? Det är mycket bättre att du är ärlig och förklarar problemet! Det finns säkert fler än du som också tycker att det är obehagligt.

Jag vet inte om jag förstått rätt, men om det är så att linorna till grinden används som avstängning när ni släpper dem, varför inte göra en extra uppsättning linor som man sätter fast INNAN man släpper dem?

Alltså , vi sätter upp linor från hagen till stallet så att hästarna bara kan springa upp till stallet ("spärrar av"). Enda ingången till hagen är tre linor man tar bort och så springer de upp..
Vi brukar göra så att jag får släppa ut dem ur hagen och den som jobbar står uppe i stallet och ser till så att de går till rätt plats. Jag ska försöka prata med stallchefen, jag hoppas verkligen att vi kan komma fram till en lösning. För det är ju verkligen bara det här med att släppa upp just stona (3 stycken) som inte funkar för mig och det känns ju lite trist att en sådan "småsak" ska göra så mkt problem.

Jag tycker det där låter som ett väldigt farligt sätt att ta in hästarna plus att det verkar som att hästarna har noll respekt för människor.
Prata med stallchefen eller någon annan i stallet om man inte kan sköta insläppen på något annat sätt. Att du känner dig rädd i det här läget är absolut inte något att skämmas för utan verkar minst sagt vettigt. Man ska ju inte behöva offra sitt liv för att ta in hästar från hagen!
Ifall du måste släppa in dem någon mer gång på det här sättet och de kommer rusande mot dig så räta upp dig och visa med hela kroppspråket att de inte får springa på dig! Stirra på hästarna, vifta kraftigt med hela armarna, sträck på dig så att du ser så lång och stor ut som möjligt, "morra" eller ryt till med skarp röst, stampa hårt i marken. Kan garantera att de inte springer på dig då!

Jag tycker inte alls du är mesig. Som flera sagt så låter det som en säkerhetsrisk och jag för min del skule inte tycka det är ok att låta en elev ta hand om det ansvaret det innebär.

Förstod jag dig rätt om det bara är tre ston? Om det stämmer så varför inte bara leda in dem i grimma och grimskaft?

Om det är tre ston det handlar om, förstår jag inte varför ni inte bara kan leda in dem. Ni är två personer i stallet, eller? En tar en häst och går först o öppnar och sedan kommer den andra med de två andra.

Kanske har jag missuppfattat något och det är fler det handlar om, MEN du bör inte släppa in hästarna själv. Ska det göras på det sättet du beskriver ska hästarna ha så pass respekt för människan att dom INTE springer över den. Just nu har de inte den respekten för dig och det innebär stor olycksrisk för dig. Det är inget som en seriös ridskolechef ska acceptera på sin ridskola - så säg som det är! Man kan inte räkna med att du ska klara av alla situationer första dagen.

Säg att du är lite osäker när du släpper in dem och be att någon annan gör det. Ta upp det med stallchefen att du tycker säkerheten känns lite osäker. Vi gör samma saker med hästarna - alltså att de får springa in själva, men trots att de är 18 stycken så står de snällt och väntar tills man hunnit undan. Annars får de en stöt av elstängslet.

Jag tror att stona brukar ledas upp på förmiddagen om de ska upp då.. vi brukar släppa upp dem såhär för att vi bara är två och för att de trots allt är lite "stoiga" och jobbiga att leda upp även om man bara leder en. Valackerna och ponnysarna är jättesnälla och springer upp när man öppnat och flyttat på sig, det är inga problem.
När jag ramlat framför stona och kom upp till stallet, helt skakig och gråtfärdig sade hon som jobbade samma sak - gör de stor och "reslig" så springer de inte över dig, men jag tycker ändå att det känns väldigt obehagligt att man måste springa undan för att inte bli översprungen och det är det som gör mig så osäker. Jag håller absolut med om vad vissa har skrivit ang. säkerheten, speciellt med dessa tre ston.
Jag ska fråga ridskolechefen om det finns ngn chans att vi kan sköta detta på ngt annat sätt, att stona tas in typ innan jag kommer dit eller ngt. Om jag tänker efter borde det inte vara helt omöjligt rent rutinmässigt för hästarna då de oftast varit inne när jag kommit dit. På söndag vet jag att det inte borde vara ngt problem, då ska vi ha dressyrtävling där iaf 1 av stona ska gå med och då tas alla upp innan jag kommer dit, så då kanske jag hinner prata med antingen ridskolechefen eller den som jobbar. Och om det absolut inte går att ändra, att jag måste ta upp stona hur läskigt jag än tycker att det är; Tja, då måste jag själv säga att jag rider på en riktigt oseriös ridskola och då får jag väl sluta vara stallvärdinna eller byta dag. För nu funkar det verkligen inte..

Jag känner igen mig lite i detta, praktiserade förut på en ridskola och jag fasade verkligen för insläppen, det var hemskt. Vi var väl 2-3st, som skulle ta in 25 hästar och då tog man 1 häst var, och släppte ut ett par som i teorin snällt skulle gå efter men det gjorde dem ju inte.. Man kan inte tro att ridskolehästar kan bli så pigga och ouppfostrade bara för att havre väntar dem men det var alltid ett par som slet sig, dem bråkade och taktade och försökte dra. Kommer ihåg att jag tog ridskolans slöaste häst (självklart undvek man ju de mest bråkiga), men då taktade hon och slet som en galning, det var ett under att jag lyckades hålla kvar henne i grimman.. Antingen så leder man alla hästar - eller så släpper man alla, annars är det rent farligt.

Jag vet inte riktigt vad man kan göra, men jag tycker också att du ska prata med dem. Och så är det ju till viss del viktigt att "möta sin rädsla", men under säkra förhållanden då. Du ska absolut inte gå tillbaka dit om det inte är säkert (jag ångrar att vi inte sa emot på ridskolan.)

Men det måste vara det absolut farligaste sättet att ta in hästar på! Leda en och låte några andra springa lösa! Skulle aldrig komma på tanken att göra så.
Jag förstår till fullo att det blev problem för dig då.

Till TS.
Jag släpper in mina hästar lösa, men dom skulle aldrig komma på tanken att gå in förrän jag flyttat på mig. Är det ström i tråden? För då är det bara att låta bli att öppna tills dom beter sig. Om dom försöker gå innan man flyttat på sig kan man lägga tråden på dom. Då går dom garanterat inte innan man ger till låtelse.
Kan förstå att det är ett problem när det är på en ridskola, många olika håller på med dom.
Tycker verkligen du ska ta upp det med någon som bestämmer, jag skulle inte vilja att någon som är rädd för en viss situation ska tvingas göra det. Det blir större säkerhetsrisk då. En rädd människa hanterar inte situationen lika bra som en som är säker. Det kan ju vara fler som upplever det som lite otäckt men inte vågat säga till.

Lycka till

MVH Russin8

Om det bara är tre ston som dessutom annars är bossiga och dryga att leda undrar jag om ni försökt att lägga ut mat i hagen till dessa tre damer?

Många högar och c:a 1-2 h innan intag. C:a 8 kg. Det brukar lugna ner hästar som vill in fort...Har fungerat på flera ridskolor - då plötsligt hästarna slutar stressa in för de är hungriga.

Ursch vilken läskig upplevelse du var med om.

Jag tycker att det är rent allmänt ett farligt sätt att släppa in hästar på där så mycket kan gå fel. Men om det är den rutinen du är tvungen att hantera, då tycker jag också att

1) det är rena dumheter att dom skickar ner någon ENSAM för att göra det som har lite hästhanteringsvana och som aldrig har gjort det förut.

2) du måste prata med stallchefen och säga att just nu i början så känner du inte att du fixar det, du skulle vilja ha hjälp de första gångerna för att lära dig hur du gör på säkrast sätt. Du ska INTE skämmas för att fråga. (Dom skulle skämmas som bara kastade in dig i djupt vatten sådär! :mad:)

Så stå på dig och be om hjälp! :banana:

Du har inte gjort något fel alls! Du ska verkligen inte behöva riskera ditt liv för att släppa in ridskolans hästar :mad:

Enligt mig är hela idén att bara släppa hästarna helt sjuk, säkerheten ligger på 0 för både hästar och människor. Det finns hästar som brytit benen på det sättet (kommit in i stallet i 180 km/h, med snökokor under hovarna, glidit in under boxdörrar och brutit benen) Att man ens får göra så på en ridskola är skandal.

Självklart ska du inte behöva må så här dåligt, du kanske tillochmed kan be din mamma att ringa och ta upp det här med ridskolechefen. Förr eller senare kommer ju någon att bli skadad.

Annars får du helt enkelt prata med ridskolechefen om hur det går till (om hon inte redan vet det? :crazy:) och berätta vad som hände. Det var absolut inte ditt fel, och det är klart att du är rädd,
Det förstår hon alldeles säkert. Det är verkligen inte roligt att vara rädd..

Lycka till! :idea:

Låter helt sjukt att en osäker person får stå vid "grindsläppet" :crazy: På min ridskola tar vi in hästarna på samma sätt, men det brukar vara en vuxen person som står och släpper grindarna, och hästarna brukar inte springa över dom direkt.
Visst, det är kanske inte den ultimata lösningen. Men det sker sällan några olyckor (ridskolan är snart 25 år och har alltid tagit in hästarna på samma sätt, en häst har brutit benet och det var när hon busade med en annan ponny och inte i samband med insläppet). Vi låter inte hästarna springa rätt in i stallet utan dom springer genom hagarna tills dom kommer till en hage med grind, där stoppas dom och släpps en och en till stallet (ca 10 meter), därifrån leds dom in i stallet. Ta upp det där med ridskolechefen, du ska inte behöva göra något du inte känner dig säker på.

Ja, det är el i trådarna men när vi ska släppa upp dem stänger vi av den (hästarna tror fortfarande att den är på xD), om man viftar med den flyttar de sig givetvis.
Jag ska fråga som sagt.. jag vet inte riktigt om stona är jobbiga i stallet (typ går fel eller så) men annars kanske den som jobbar kan öppna till stona istället. För hon som jobbar tycker ju att det är lätt som en plätt och är mkt mer säker och får då en annan respekt av hästarna. Hon tycker säkert att jag är jättelöjlig, men vad ska jag göra liksom? När jag är så pass osäker så blir det ju inte lättare direkt..
Jag tror att stona faktiskt brukar ledas upp, men när det är dåligt väder släpper vi upp dem för att de stressar så annars när det t ex blåser.. men jag tycker faktiskt att det är ett lite stort ansvar att lägga på en "nybörjare" i hästhantering även om jag ridit i ca 2,5 år och ändå spenderar mkt tid i stallet, går kurser osv.
Så, även om det tar emot och att jag i absolut värsta fall får sluta vara stallvärdinna får jag väl säga som det är; detta funkar varkligen inte för mig och det måste finnas en annan lösning.

Den lösning som skulle funka bäst för mig är nog att stona tas upp innan jag börjar på söndagar, och om detta absolut inte är möjligt så bör vi leda upp dem elelr så för väl jag stå uppe i stallet och försöka hindra dem att gå fel.

I övrigt funkar detta som sagt på våran ridskola. Ponnysarna och de stora valackerna väntar tills man flyttat på sig och sedan springer de förvisso upp men man behöver inte själv springa undan snabbt som attan för att rädda sitt liv liksom. Det har inte hänt någon olycka med våra hästar sedan jag började där iallafall.

Senast ändrad av en moderator:

Man undrar ju lite vad dom här stona gör när dom anställda tar in dom eller snarare vad dom anställda gör när stona beter sig som dom gör. Tas dom in sist? (efter ponnyerna och valackerna)

Hur som helst borde du prata med ridskolechefen för 3 hästar på 500 kg styck är inte att leka med....

De flesta hästar brukar ju lyssna om man viftar med armarna. Men jag har full förståelse för att man kanske inte ställer sig framför hästarna om manär ovan men man kan ju ta en långpisk och vifta med.

Tycker hur som helst inte du ska behöva ta in dom så länge du känner dig osäker

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 067
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 760
Senast: Askur2017
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 664
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama