Känner mig helt förstörd.. (ganska långt)

Sv: Känner mig helt förstörd.. (ganska långt)

Stackare!
Det är ofta otäckt med vilt rusande hästar, oavsett om man är van eller inte.
Om du ändå är tvungen att öppna åt dem och de har respekt för eltråden så kan du ju se till att alltid ha tråden mellan dig och hästarna. För jag tror inte att de springer genom tråden eller?
Så håll tråden hårt sträckt och gå i bort med den i en båge. Det är mitt lilla tips.
Lycka till!

Usch!

För det första så tycker jag det är fel av dem att låta en tjej som kanske inte är så jättevan sköta det där släppet, det kan vara obehagligt om hästarna inte har respekt och de måste de faktiskt respektera!

Sen så tycker jag det låter som att de där stona behöver lära sig lite hyffs! Nu menar jag inte att man skall piska på dom men man måste på något sätt markera att du står över dem och att de absolut inte ens skall tänka tanken på att rusa över dig!
En av stalltjejerna som jobbar där bore ta ansvar över att lära hästarn att ha respekt och sköta det där släppet varje dag tills hästarna börjar bete sig lite mer som "folk".

Är van vid att man släpper hästar sådär iom att det är mkt vanligt i "islandshästvärlden" men hästen måste ha respekt för människan annars kan det bli farligt!

KL.
Är det inte 18 års gräns för att hantera andras hästar förresten? Gäller försäkringen på ett sådant ställe om man är mindreårig? Jag skulle inte vilja att unga rädda människor hanterade mina tex.

Usch!

För det första så tycker jag det är fel av dem att låta en tjej som kanske inte är så jättevan sköta det där släppet, det kan vara obehagligt om hästarna inte har respekt och de måste de faktiskt respektera!

Sen så tycker jag det låter som att de där stona behöver lära sig lite hyffs! Nu menar jag inte att man skall piska på dom men man måste på något sätt markera att du står över dem och att de absolut inte ens skall tänka tanken på att rusa över dig!
En av stalltjejerna som jobbar där bore ta ansvar över att lära hästarn att ha respekt och sköta det där släppet varje dag tills hästarna börjar bete sig lite mer som "folk".

Är van vid att man släpper hästar sådär iom att det är mkt vanligt i "islandshästvärlden" men hästen måste ha respekt för människan annars kan det bli farligt!

That's my point.. förstår inte riktigt vad det gör för nytta att jag släpper upp dem - det gör ju varken jag eller stona gott egentligen. Det borde ju som sagt vara fullt möjligt dessutom att stona kan tas upp på förmiddagen eftersom L (den som ej låter mig släppa från grinden) gör det när hon jobbar.
Nu har det tyvärr gått så långt att jag inte vågar gå dit när G (den som låter mig släppa från grinden) jobbar. För tre veckor sedan kräktes jag nästan av nervositet så jag sjukskrev mig, och i söndags smsade jag och sade att jag skulle på påskmiddag . Vågade helt enkelt inte gå dit.. Försöker få tag i stallchefen men nu när tävlingssäsongerna börjat har hon åkt på tävlingar med sin dotter så hon har ej varit i stallet när jag varit där.
Till råga på allt går jag ju omkring med dåligt samvete eftersom jag då rider utan att "betala" för det eller hur man nu ska säga.

stå på dig och säg att du tycker de e obehagligt att släppa och att hästarna inte lyssnar på dig. och då får hon helt enkelt ta ansvaret att gå ned och släppa hästarna själv. DU ska inte riskera livet för att HON är LAT.

Hästar som har fått sprungit in/ut til hagen ,tar det en tid att träna och vänjua dem vid att bli ledda till/från hagen, dte är kan ta ett par veckor att få dme att fatta enn "springa tiden" är över.
och under dme veckorn skall det bara vara perosnal /personer som kan hanetar en häst som ställer sig på bakbvenen, som hoppar och studdsar,bockar och har sig, för dte gör dem, för dem vil springa ju! Hästarna tycker det e larvigt att bli ledda ;) och är vanedjur- där av att när man sedan vänjer dme vid att alltid bli ledda så kommer dem troligtvis vara hanterbara sedan:)

Stå på dig om att INTE släppa hästarna. Den som ansvarar för stallet ansvarar inte bara för hästarna utan även för eleverna. och du är fortfarande en elev och dessutom minderårig?
Det blir allt veckert hon som får ta och släppa hästarna, punkt slut.
Vart är det hela, jag bor i sthlm, jag kan komma och ta ett snack med bruden....(blir galen på sånt här, framför allt när det händer på en ridskola med en elev....)
Ridkolor ska alltid vara förebilder. Eleverna lyssnar inte alltid på vad man säger , utan snarare gör det vi gör....

Du som är stallvärdinna ska ju l'ära dig rätt och vett, för du är/ska vara förebild för dem yngre och äldre eleverna på ridskolan.

Gisses vad arg jag blev...

De GÅR ju att leda upp , det är ju det som jag tycker är konstigt. Visst , de kanske är lite starka och så och försöker dra lite men det funkar ju liksom , annars skulle ju den andra inte leda upp dem. Förstår inte varför G envisas med att släppa från grinden då. Jag blir galen på mig själv.. tänker gå dit på söndag , ber hon mig att öppna grinden tänker jag säga nej. Försöker hon tvinga mig eller typ säger att jag måste eller liknande så slutar jag helt enkelt. Jag har bestämt mig att inte finna mig i sånt. Jag älskade stallet, nu vill jag nästan inte åka dit längre :S

Stallchefen har varit bortrest eller upptagen med annat så jag har inte kunnat prata med henne.. men vad ska hon kunna göra egentligen ? Om hästarna måste ut på eftermiddagen av ngn anledning - så måste de ju in på något sätt.

Det är stallchefen som ska lösa det problemet, det är hennes jobb!

Som stallvärdinna ska du ju vara en förebild och hjälp för de andra eleverna, och det är precis vad du är när du tar upp det här problemet med insläppet! Bra gjort! Förmodligen finns det flera andra på ridskolan som är rädda för att öppna för de där hästarna, men som inte vågar säga något.

Bara en liten tanke men om du nu står vid hagöppningen- istället för att springa iväg till andra sidan, kasta iväg linorna på backen. Inte tror jag att hästarna kommer att få problem med dem utan de hoppar nog över de om det är lite obehagligt- då slipper du i alla fall stå ivägen.

Annars får du försöka mota bort de, skälla och morra lite bestämt så att de tar det lungt innan du släpper ut de.

Alternativ 3 är att du pratar med din "chef" och hittar en lösning, som att du får stå nere vid stallet och "sortera hästar" istället så får någon annan självmordbenägen människa ta grinden.

Pga hagens placering kan man inte kasta bort trådarna :S
Hinner aldrig prata med stallchefen eftersom hon inte vart i stallet när jag varit där.. bill inte komma till stallet på söndagen , vägra släppa upp från grinden och så står vi där och så får vi inte upp hästarna ifrån hagen :/

Har pratat med stallchefen idag :D
Äntligen!
Hon höll med om att det inte var bra att släppa upp dem från grinden , så hon skulle prata med den som jobbar imorrn iaf..

Ja , vi får hoppas det.
Idag ska ingen av de som brukar jobba vara där, utan en annan tjej. Stallchefen sade igår att hon skulle prata med den här tjejen som jobbar idag att vi INTE släpper ifrån grinden. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 067
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 760
Senast: Askur2017
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 664
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama