Känner mig helt förstörd.. (ganska långt)

Sv: Känner mig helt förstörd.. (ganska långt)

personligen avskyr jag att man släpper hästar lösa till o från hage.
framförallt brukar såna hästar bli förbaskat jobbiga att leda normalt in o ut från hagen sen, för andra hästar kastar sig på tråden o vill springa efter...usch! har aldrig gillat sådan hantering. Farligt och skaderisk på många sätt o vis på både häst o människa.

Jag orkade inte läsa alla inlägg. Men jag tror inte någon kommer tycka att du är töntig som tar upp det. Med tanke på att de skickar ner dig, som de vet inte har så mycket erfarenhet, låter det som om de andra tycker det är lika obehagligt och vill slippa!
De bör göra något åt det innan någon blir allvarligt skadad, jag vet ju inte hur gammal du är, men oftast, så får det bättre respons om en vuxen ringer dit och pratar med dem. Det är ju något som definitivt borde göras något åt!

ska prata med den som jobbar imorrn.. kanske kan hon "ändra" på detta eftersom hon jobbar där på heltid och har ansvaret.. annars får jag gå till stallchefen som sagt.
ska skriva här vad vi kom fram till för lösning!

Ar det mojligtvis Vendelso Ridskola du talar om?

Nej.. vill helst inte nämna den här, det är en jättebra ridskola i övrigt så jag vill inte smutskasta den.
Men det är inte vendelsö ridskola.

Jag förstår att du blev rädd och att hästarna känner det. Det bästa du kan göra är att prata med ridskolechefen eller någon ridlärare. Förklara vad som hände och att du känner dig osäker inför denna uppgift. Berätta också hur viktigt och roligt det övriga är för dig = de andra uppgifterna i stallet, ridningen etc. Föreslå att ytterligare en vuxen följer med dig ut på detta uppdrag alternativt att du är kvar i stallet och någon annan släpper vid grinden.

I övrigt tycker jag som tidigare inlägg att säkerhetstänket är lågt i denna fråga. Men jag känner inte till alla omständigheter. Kanske måste ridskolorna i Sthlm ha hästarna ute i omgångar eftersom det är begränsat med hagar.

Faktum är att det verkligen händer mycket olyckor vid insläpp från hagar. Där jag jobbar har vi alltid en vuxen/ansvarig som tar grinden. De ungdomar som hjälper till att leda hästarna har alltid hjälm och på ridlägren även säkerhetsväst.

Det är två stycken som jobbar på söndagar (som jag kanske skrivit ? xP) varannan vecka. Pratade med den jag kmr bäst överrens med idag (Det var inte hon som jobbade när jag ramlade vid insläppet), vi skulle ta ut stona idag och jag sade till henne att jag tkr att det är obehagligt att släppa upp dem. Hon höll fullständigt med, hon släpper ALDRIG upp dem tillsammans eftersom hon anser att det är fullkomligt livsfarligt. Detta har hon nämt till den andra som jobbar (den som envisas med att släppa upp stona lösa från grinden) men hon verkar inte ha nappat..
Men imorrn SKA jag prata med stallchefeb. Har inte fått tillfälle än tyvärr..

Det är väl mindre säkerhets risk att släppa in hästar lösa än att leda dom? Man måste ju bara se till att lära dom att dom inte får gå innan man ger tillsåtelse. Att ta ut en häst i taget när dom ska in ser jag som en mycket större säkerhets risk.

Jag släpper alltid mina hästar in och ut från hagen (har givetvis stänglat så dom inte kommer lösa) och har aldrig märkt att dom skulle vara svåra att leda. Har en två årig kallblods hingst som jag oxå går lös ut och in från hagen, och snällare häst att leda får du leta efter.

MVH Russin8

Alla hästar förutom stona släpps upp lösa, efterrsom de är 40 stycken blir det svårt för oss att leda upp dem :O)
Stona är lättare att leda upp..

Jag tycker du är jätte modig. Prata med stallchefen och tala om att du inte vill släppa stona. Kan du inte bara kasta undan trådarna?

Men det måste vara det absolut farligaste sättet att ta in hästar på! Leda en och låte några andra springa lösa! Skulle aldrig komma på tanken att göra så.
Jag förstår till fullo att det blev problem för dig då.

Till TS.
Jag släpper in mina hästar lösa, men dom skulle aldrig komma på tanken att gå in förrän jag flyttat på mig. Är det ström i tråden? För då är det bara att låta bli att öppna tills dom beter sig. Om dom försöker gå innan man flyttat på sig kan man lägga tråden på dom. Då går dom garanterat inte innan man ger till låtelse.
Kan förstå att det är ett problem när det är på en ridskola, många olika håller på med dom.
Tycker verkligen du ska ta upp det med någon som bestämmer, jag skulle inte vilja att någon som är rädd för en viss situation ska tvingas göra det. Det blir större säkerhetsrisk då. En rädd människa hanterar inte situationen lika bra som en som är säker. Det kan ju vara fler som upplever det som lite otäckt men inte vågat säga till.

Lycka till

MVH Russin8
Våra går med ut och in själva. Dom skulle heller aldrig komma på tanken att springa över än.

personligen avskyr jag att man släpper hästar lösa till o från hage.
framförallt brukar såna hästar bli förbaskat jobbiga att leda normalt in o ut från hagen sen, för andra hästar kastar sig på tråden o vill springa efter...usch! har aldrig gillat sådan hantering. Farligt och skaderisk på många sätt o vis på både häst o människa.

Nu får du förklara. Alla våra hästar kan ledas av alla på gården. Även barnen. Varför skulle dom inte kunna ledas för att dom går sakta till och från hagen? Vart ligger skaderisken när hästarna lunkar sakta till och från hagen? Då är nog risken betydligt större om man ska ta dom en och en. Den sista lär ju bli mindre glad. Där sker nog många olyckor då den försöker spränga tråden och ta sig till kompisarna.

Det är två stycken som jobbar på söndagar (som jag kanske skrivit ? xP) varannan vecka. Pratade med den jag kmr bäst överrens med idag (Det var inte hon som jobbade när jag ramlade vid insläppet), vi skulle ta ut stona idag och jag sade till henne att jag tkr att det är obehagligt att släppa upp dem. Hon höll fullständigt med, hon släpper ALDRIG upp dem tillsammans eftersom hon anser att det är fullkomligt livsfarligt. Detta har hon nämt till den andra som jobbar (den som envisas med att släppa upp stona lösa från grinden) men hon verkar inte ha nappat..
Men imorrn SKA jag prata med stallchefeb. Har inte fått tillfälle än tyvärr..
BRA!! Det är bättre! Det är vansinne att släppa hästar så där, om de får vänta till sist. I så fall ska alla släppas samtidigt och gå i en o samma hage. Det låter som de andra är slöa, men det handlar ju om säkerhet!

Pga hagarnas uppbyggnad går det inte att kasta undan trådarna tyvärr :/

Just nu känns det bara helt hopplöst.
Stallchefen har varit bortrest eller upptagen med annat så jag har inte kunnat prata med henne.. men vad ska hon kunna göra egentligen ? Om hästarna måste ut på eftermiddagen av ngn anledning - så måste de ju in på något sätt.
Egentligen skulle jag bara vilja byta dag men det är typ fullt.. och jag vill verkligen inte sluta men jag har kanske inget val.

ta med ett longerings spö å använd de som markering säger jag. dom måste ju lära sej att man ej springeröver folk.

ta med ett longerings spö å använd de som markering säger jag. dom måste ju lära sej att man ej springeröver folk.

Har haft ett sådant med en gång.. märkte ingen större skillnad. Men jag vill ändå inte öppna , jag är för livrädd och då tycker jag själv att det inte bör vara jag som ska "uppfostra" dem. Det kommer väl ändå inte ge ngt större intryck, att jag står där och darrar med spöt :S Om stallchefen är där imorrn ska jag prata med henne. Tyvärr så är hon inte alltid det.

Det var ganska skönt att läsa din tråd, sitter själv och deppar för att jag måste upp till ridskolan och hjälpa till med insläppet om en stund..

Själv tycker jag det är jätteobehagligt att hämta/lämna hästar i hagar, sedan en incident när jag var mindre. Tänk att det kan va så svårt att säga som det är ibland :crazy:

Jag håller med de andra i tråden, man ska inte göra mer än man själv vill eller känner att man klarar. Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 067
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 760
Senast: Askur2017
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 664
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17