Känner djuren på sig när det är dags för oss??

rebeckasff

Trådstartare
Någon av er som har erfarenhet av detta?
Jag inbillar mig att alla mina djur vet om att jag är gravid. Vissa uppfattar nog bara att det är två hjärtslag men det säger dom inget medans man ser på andra (bland annat mina ston som haft föl) att dom fattar verkligen!
Mitt mina två ston som står på stall sänker gärna huvudet och "lyssnar" på magen. Inget mer med det men min hund (tik som fått två kullar) har det nog snart börjat att stiga åt huvudet på...!
Den senaste veckan har hon blivit extremt mammig. Hon är inte mer än max 1 m ifrån mig.
Hon har hela tiden sovit i min säng, på ena huvudkudden som är hennes, men det duger inte längre, nu ska hon sov a PÅ mig! Hellst uppe på höften (eftersom man gärna ligger på sidan) eller ligger hon vid magen.
Hon har även börjat "boa". Hon har aldrig bäddat bland filtar och grejjer innan men nu måste hon bädda och göra fint överallt.
Vi har även hål i tyget på ena soffan i vardagsrummet, under soffan och där har hon börjat boa nu!!! Hon blir lika lycklig varje gång jag ser henne och man ser bubblan ovanför huvudet på henne att "kom kom mamma, jag har gjort det jätte fint till dig!!:idea:" Hon är verkligen super söt, men vet ej om jag ska "ta henne på allvar" eller det bara är en fix idee från henne? Jag har nämligen bara 4 veckor kvar, så det är klart att bebis kan vilja komma ut lite tidigare och att hon känner detta på sig??

Men hur som hellst, någon mer som har erfarenhet av detta?

Sv: Känner djuren på sig när det är dags för oss??

Jag har inga erfarenheter av det men jag är ändå övertygad om det! Vad häftigt att höra om dina upplevelser!

Båda gångerna jag var gravid har mina tikar blivit skendräktiga och fått mjölk, vilket de aldrig får annars. Hästarna har varit mycket försiktigare och nosat mjukt på min mage. Vår pungkrossarhäst har inte stångat mig en enda gång under tiden jag varit gravid, annars är han ganska buffig.
Jag är övertygad om att de vet och att de dessutom har koll på när det är dags! Mina barn är födda 1,5 månad för tidigt och det kände djuren på sig bättre än jag!

Min vovva kände definitivt på sig att något var på gång, hon kom ofta fram och tryckte sin nos mot min stora mage. Lilleman är nu snart sju månader och det är så roligt att se de två umgås.

Häromdagen låg lillen på ett täcke i köket medans jag sprang runt och fixade lite. Han var inte alls nöjd med att ligga där utan gnydde och "svor". Rätt som det var blev det knäpptyst och jag går in och tittar vad han pysslar med. Då har hunden hämtat en av sina leksaker och lagt sig raklång bredvid honom och tittar när han grejer med hennes leksak. :love:

Häromdagen låg lillen på ett täcke i köket medans jag sprang runt och fixade lite. Han var inte alls nöjd med att ligga där utan gnydde och "svor". Rätt som det var blev det knäpptyst och jag går in och tittar vad han pysslar med. Då har hunden hämtat en av sina leksaker och lagt sig raklång bredvid honom och tittar när han grejer med hennes leksak. :love:
Men gud vad gulligt!! :love::love::love:

Min häst slutade också att buffa mig i magen (som mian1 skrev) när jag var gravid.

Dagen då det var dags för förlossning var han extra bånglig och jobbig och krånglig.
När vi åkte in så skulle min medryttare rida ut tillsammans med den andra hästen i stallet och de berättade att båda hästarna hade varit helknäppa! Annars är de rätt coola när de är ihop :laugh:

Någonting kände hästarna på sig tror jag men de som red var väl lite nervösa de med :laugh:

Näää, finns det något sötare :love: :love: :love: :love: :love: Vilken omtänksam liten sötnos!

enligt cesar milian känner iaf hundar om en människa väntar barn, de var uppe i program för tre veckor sen, sen om de stämmer är en annan sak :)
min hund brukade alltid lägga sig på magen med huvudet innan o "gosa" men har inte gjort de senaste fem månaderna, antingen pga hon vet att ngt är där eller så är det inte bekvämt med en rundare mage som huvudkudde.:D

Min katt (5 år) har aldrig varit någon knä-katt, men nu hoppar hon upp och lägger sig på min mage så fort hon får tillfälle... Huruvida hon kommer veta om en förlossning är på gång kommer vi nog aldrig få veta, om det inte kör igång i förtid, eftersom jag ska snittas.

Jag tror absolut att de uppfattar och läser av sånt,tror att de känner av alla våra hormonändringar och även läser av signaler som vi inte tänker på, de gör det ju alltid annars i alla andra lägen så att missa en graviditet tror jag inte de gör :idea:

Finns ju epelepsihundar, hundar som markerat på personer med cancer osv och många många fler sådana "servicehundar" så det känner nog långt mer än vad vi anar!

Jag upplevde precis samma sak som du att det visar att det vet. När jag blev gravid, innan jag själv visste att jag var det, jag jobbade i ett ganska stort stall och gårdens alla hundar inkl. min egen började komma fram på ett ovanligt sätt och "markerade" med sina huvuden runt min mage, jag fattade inte det utan tyckte ju såklart det bara var mysigt att de blivit så ovanligt mkt mer intresserade och gulliga :angel:

Även hästarna, taggade ner (jobbat mestadels med unghästar och en del problemhästar) och var mycket mer försiktiga och stod även dem med sina huvuden ovanligt mkt med pannan mot min överkropp, även de som inte haft ro att stå så och mysa i vanliga fall.

Sedan var det så tills jag slutade där och det blev solklart för mig och tjejen jag jobbade med när jag väl sen fick reda på att jag var gravid =) Vi blev lite rörda, för det var sån uppenbar beteéndeförändring på så gott som alla individerna =)

Min ena tik älskade att lägga huvudet mot magen o sen stod hon där o tröck o ville bli klappad, i vanliga fall kommer hon fram och lägger huvudet på låren och gosar och vill få klapp.

Lilltiken, var helt underbar när bebis kom, hon bäddade och boade o puffade och buffade och svarade på minsta ljud han gav ifrån sig, hade fått som hon velat hade hon tvättat och putsat och fixat precis som de gör med sina egna valpar, hon tog helt till sig honom som sin egen =) Lilla lilla fialottan skulle försvara honom i hans vagn och hade otaliga bekymmer när han lät uppe i vagnen och lilla hon var på marken =)

Jag kan dock inte svara på hur våra hade vart ang markering när det är dags, för de bodde hemma hos min mamma de sista veckorna innan jag sattes igång så jag kom aldrig in i förlossning av mig sj.

Senast ändrad:

*puttar upp lite*

Någon mer som har gulliga historier om sina djur?

Jag är lite rädd att min vovva ska känna sig avundsjuk eller osidosatt.. Vill ju att hon ska vara lika glad för lillan som jag:)
Men alla bara frågar mig "vad ska du göra med hunden när barnet kommer?"
Hon är ju verkligen min lilla bebis och vill inte "såra" henne om någon fattar vad jag menar;)

Jag var också orolig innan vår son föddes. Vi har en mkt livlig amstafftik som då var drygt ett år gammal. Men allt gick jättebra och hon är väldigt försiktig när han ligger på golvet.

Men visst är hon avundsjuk, inte så mkt när vi är ensamma hemma men när det kommer besök går hon gärna emellan eller är ovanligt pussig på sonen och ska slicka honom i ansiktet (vilket hon vet att hon inte får) om andra håller på med honom. Sedan han föddes är hon heller inte lika kelig med oss, tidigare kom hon och la sig i våra knän men det gör hon sällan nu, hon lägger sig bredvid men är inte alls lika "på" oss hela tiden. Med utomstående är hon jättegosig. Klart det blir en omställning, tidigare var hon ju vår lilla bebis. Dock sover hon fortfarande under täcket i vår säng tillsammans med mig sambon och lilleman. Ingen risk att man fryser iaf. ;)

Det viktigaste är nog att man låter hunden vara med och känna sig delaktig. Vår vovve är gärna med när lilleman badar och när vi klär på honom och leker på golvet. :)

*puttar upp lite*

Jag är lite rädd att min vovva ska känna sig avundsjuk eller osidosatt.. Vill ju att hon ska vara lika glad för lillan som jag:)

Mina katter blev väldigt avvaktande mot mig när lillen kommit. Särskilt den ena som verkligen har varit min "bebis" och hängt med mig överallt som en hund... han ignorerade mig totalt och gick till alla andra utom mig... :crazy: Det var inte så kul. Det tog många månader innan han blev som vanligt igen. Stackarn - riktigt avundsjuk!

Han började till slut hoppa upp och lägga sig i fotändan på vagnen när lillen sov, precis som "om jag också ligger här... tycker du om mig med då?" :love:

Båda gångerna jag var gravid har mina tikar blivit skendräktiga och fått mjölk,

Det händer ofta bland vargar att de andra tikarna i flocken blir skendräktiga och sätter mjölk när alfatiken ska ha valpar. Om det händer något med alfatiken när valparna är små finns det alltså tillgängliga stand-in mammor.

Naturen är vis.

/KT

intressant tråd.

Häftigt med att så många djur har reagerat på så sätt, har aldrig tänkt på det så innan :)

Min katt (5 år) har aldrig varit någon knä-katt, men nu hoppar hon upp och lägger sig på min mage så fort hon får tillfälle... Huruvida hon kommer veta om en förlossning är på gång kommer vi nog aldrig få veta, om det inte kör igång i förtid, eftersom jag ska snittas.

Inte heller min katt är någon knäkatt men sedan den lill* börjar rumstera om i magen har hon allt oftare velat ligga på eller precis brevid magen. När h*n far runt som mest ligger hon med stora ögon helt stilla och ser ut att fundera över vad som händer. Hon har överlag blivit mer "mammig" ju längre graviditeten pågått och vill gärna vara med och sova nära i sängen. Sen någon månad tillbaka har hon börjat trampa runt och bädda innan hon lägge´r sig, något hon aldrig gjort tidigare.

Ska bli spännande att se hur hon blir när bebis kommer, är lite orolig då hon är "mammas" bebis nu (måste bli buren varje morgon och sitta i knä vid morgontoaletten...)

Min ena hanhund som normalt sett knappt ser åt människor, började slicka på mig en kväll, han kunde bara inte sluta, fast jag blev arg på honom, äckligt med hundar som måste tvätta en! Samma natt åkte jag till BB och födde sonen. Det har han aldrig gjort förut och han är 6 år. Sen vi kom hem är han sitt vanliga jag igen. Jag tror absolut att djuren vet, och de vet nog mycket mer än vi! Och detta var trots allt en hanhund. Gamla avelsmärrar måste ju bara veta att man är gravid.

kl

När jag var gravid så blev en av ridskolehästarna i stallet helt tokig i mig. Så fort han såg mig så gnäggade han och han blev alltid så uppspelt när jag var i närheten.
Kan ju hända att han trodde det var ett jätteäpple där under jackan :p

Jag jobbade rätt mkt med 3-åringa unghästar när jag var höggraid, och trots att dom kunde vara rätt jobbiga i vanliga fall så var dom som fromma lamm i min närhet. Vet inte om dom kände på sig att dom inte kunde fara runt med mig hursomhelst.

Min egen pålla som vanligtvis är lite bufflig och inte gillar att pussas och kramas, brukade slicka på magen och vara jättego.
Jag är helt övertygad om att hon förstod.

Det händer ofta bland vargar att de andra tikarna i flocken blir skendräktiga och sätter mjölk när alfatiken ska ha valpar. Om det händer något med alfatiken när valparna är små finns det alltså tillgängliga stand-in mammor.

Naturen är vis.

/KT
En parallell, nästan i alla fall...
För några år sedan fölade ett av mina ston i hagen mitt på dagen. De gick då tillsammans med fåren. Några dagar senare upptäckte jag att 8 av 13 tackor hade satt ett rejält juver - de hade inte ens varit i närheten av någon bagge, de flesta av dem hade aldrig lammat heller....

Jag är säker på att min tik visste att matte skulle "valpa". När vi kom hem från bb var hon mycket intresserad av det lilla knytet och ville nosa in honom ordentligt. Efter det har hon inte varit på honom överhuvudtaget. Förutom när vi är ute och han ligger i vagnen och jag håller på med pollarna. Då sitter hon jämte vagnen och vaktar och så hämtar hon mig om han blir ledsen:love:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat