Det är lite det jag menar. Det finns andra märken som är mycket bättre för samma pris eller t.o.m lägre. Med minst lika bra kvalité. Fjällräven betalar man väldigt mycket för märket, även om det är kvalité på grejerna.
Visst finns det billigare alternativ än Fjällräven!
Dock ser jag en stor fördel med Fjällräven i gämförelse med andra outdoor-märken och det är materialvalen man enkelt kan göra hos Fjällräven.
G1000 är ett av de absolut bästa materialen man kan nyttja sig av i svensk natur, oavsett årstid, enligt mig. Möjligheten med G1000 tillsammans Grönlandsvax gör att anpassning efter årstid är enkel.
Materialet är slitstarkt, anpassningsbart, möjligheterna att välja återvunnet finns, spridning av microplaster vid tvätt minskar, inga äckliga goretexsprayer behövs, det andas, torkar snabbt, lättlagat, möjligheterna är oändliga!
Svenska Försvarsmakten använder sig av liknande material i sina uniformer (lite annan % blandning) och har gjort sen man valde att ersätta ylleuniformerna. Anledningen? De håller efter 30 års användning av värnpliktiga och anställda.
Säg vilken superslimmad, ventilerande goretex-jacka som håller i 30 år...?
Jag har många produkter från Fjällräven (ingen Kånken utan en Räven) de flesta prylarna i G1000 och jag planerar inte att behöva köpa några fler produkter av samma typ de närmaste 40 åren...
Min Haglöfsjacka är för sliten efter 6 år för att jag vill köpa en ny, Haglöfsväskan sprack i sömmarna efter 2 år, Northface kläderna lika så ser slitna ut efter bara något år, Houdinitröjorna är solkiga...
Fjällräven är det enda märket enligt mig som tillverkar kläder i naturmaterial, med hållbarhetstänk, användarvänliga, och användningen i fokus.
Sen att Kånken har blivit någon hipstergrej som alla coola kidz ska ha är en helt annan sak. Klart de marknadsför den när "alla" vill ha den, och ja priset är högre på Kånken än deras andra produkter med samma användningsområde, men det får man väl ge dom. Det går mode i allt och nu är det Kånken, för 15 år sedan skulle alla coola ha Fjällrävens down parkas även om ingen av innestadsbraten någonsin ens sett ett fjäll.
Fjällräven har lanserat ett helt nytt samarbete med Acne studios. Tror inte de gjorde det för att Acne är så bra på frilufsliv direkt... Men sån är marknaden och företagen måste få chansen att överleva.