Kaninuppfödare på Buke?

Zuzzi

Trådstartare
Nån som föder upp RENRASIGA kaniner här på Buke? Intressant att prata med fler som gör det :) Vilka raser?

jag föder upp hermeliner i liten skala.
vill du snacka uppfödning rekommenderar jag kanin-net.nu :bump:

Kan inte så där mycket om kaninraser och sånnt.
Men är Löwen godkännd i sverige nu?
har för mej att dom inte var det förut?

Ja tyvärr blev dom godkända i sverige, ta inte illa upp nu alla som föder upp såna djur, men det jag har sett på uppfödares hemsidor gillar jag INTE! Löwen eller Lejonhuvade kaniner är bara en massa korsningskaniner som råkade bli långhåriga och fluffiga, enligt uppfödaren är en hårig kanin en Löwen trots att den har okända föräldrar, vem vet vad som finns där :confused:

Men dom blev väl godkända för kanske ett halvår sedan typ eller nåt sånt, men har varit godkända i andra länder i några år nu tror jag.

Poängen är ju att när de är godkända så har
de en standard de ska uppfylla. Tidigare kunde
man kalla vad som helst för Löwen, men nu ska de
uppfylla kraven.

En himla tur att standarden finns! Annars hade nog inget djur sett riktigt klokt ut...

Ja tyvärr blev dom godkända i sverige, ta inte illa upp nu alla som föder upp såna djur, men det jag har sett på uppfödares hemsidor gillar jag INTE! Löwen eller Lejonhuvade kaniner är bara en massa korsningskaniner som råkade bli långhåriga och fluffiga, enligt uppfödaren är en hårig kanin en Löwen trots att den har okända föräldrar, vem vet vad som finns där :confused:

Men dom blev väl godkända för kanske ett halvår sedan typ eller nåt sånt, men har varit godkända i andra länder i några år nu tror jag.

Är inte överdrivet förtjusti i den rasen heller. Men blev faktiskt lite sur över ditt inlägg. Och hur kom den första väduren till? Det kan väl inte ha vart mycket bättre det?! Tvivlar på att det finns vildkaniner med hängande öron.
Och alla dessa färger fast det är ju inte samma grejj som på raser förstås.

Jadu hur en vädur kom till, en vanlig "kanin" som hade för brett mellan öronknutorna så öronen inte stod upp, sen har man avlat vidare på såna djur för att skapa en "vädurs-sort", det jag ogillar med löwen är att det är så mycket korsning, sett flera som avlat på "löwen" bara för att dom är håriga men som istället har flera bristande fel i kroppen som man absolut inte ska föra vidare för en frisk ras. Men det finns ju oseriösa uppfödare överallt tyvärr. Jag hoppas dom som verkligen KAN och har erfarenheten skapar en frisk ras med kaniner som har stam och bra kroppstandard. Dvärgvädurens uppkomst var ju nästan helt idiotiskt tycker jag! Hur f*n kan man vara så dum att ta en fransk vädurs hane till en liten hermelinhona?! Den största rasen med den minsta?! De skulle vara som om man tog ett shirehingst och låta den betäcka ett minishetlandssto :eek: Ja människor vi är då bra idiotiska igentligen... Tack och lov har faktiskt inte Sverige (Vad jag vet) nått sånt där hemskt inom kaninaveln iallafall, rätta mig om jag har fel.

Håller med Modig korn.

Varför skulle just framavlandet Löwen skilja ut sig bland mängden av raser? :confused:

Hur f*n kan man vara så dum att ta en fransk vädurs hane till en liten hermelinhona?! Den största rasen med den minsta?!

Är det inte belgisk jätte som är största rasen?
Kan i övrigt hålla med Modig.
Korsningar sker överallt, till slut får man fram nya raser. Svårare än så är det liksom inte, det är bara att hoppas på att kunniga kan få fram bra kaniner som nån skrev ovanför.

Franska väduren hör till en av de största raserna, Belgiskt jätte SKA vara störst men det finns ju franskar som är större, men belgiskt jätte SKA vara störst :p
Världsrekordet är en fransk vädur på 12 kg eller mer, sett bild på den... stackars djur säger jag bara...

Jag är emot all slags avel som gör sig fel om man säger så, jag hoppas att, som sagt, dom tar fram en frisk ras.
Fattar inte varför människan ska hålla på att "expremitera" med djur, nu tänker jag först och främst på Belgian Blue. Hur kan man avla fram ett djur så? Bara för att VI vill att den ska ha mer mat på kroppen än vad den själv klarar att bära upp, en ko kan inte föda normalt utan måste ALLTID göra kejsarsnitt! Nä fy f*n för sånt folk. Klart slut från mej.

De va en j*kla tur de! Ursäkta ordspråket men jag avskyr verkligen vad dom gör emot Belgian Blue! Hur länge har det "rått" nu?

Ingen aning, har bara hört att det är dåligt och förbjudet :confused: Inte hört så mycket om det, vet inte ens exakt vad som är dåligt med de, mer än att de ser groteska ut :o :crazy:

Hmm, sökte efter lite info om Belgian Blue och det verkar som om jag har missuppfattat det totalt. Belian Blue är inte förbjuden, däremot försöker Miljöpartiet förbjuda (tror V också försöker nu när jag tänker efter, inte säker dock). Och Swedish Meats ska visst inte ta emot några Belgian Blue heller :confused: Rätta mig nån om jag har fel! :)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 977
Hästhantering Är med i en facebook-grupp med hästmänniskor från hela världen och ser att framför allt på brittiska öarna, är det väldigt vanligt att...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 815
Senast: Rosett
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat