Kaninskinn till hund?

AgentCarter

Trådstartare
Först vill jag säga att detta inte är någon annons (för jag vet inte ens hur man har ihjäl kaniner än;))

Men jag undrar hur intresset bland hundägare är för att köpa obehandlat kaninskinn? (obehandlat på det viset att det ska vara kemikaliefritt)
Vad skulle ni kunna tänka er betala för det?

Vad för storlekar (ett helt skinn hem i posten eller mindre bitar)? Sytt på något speciellt sätt?
Vad för mjukhetsgrad skulle vara önskvärt?

Jag föder upp kaniner för mat och efter ha pratat med en annan användare är jag lite sugen på att prova, men är lite jobb bakom först.
Så jag behöver veta hur skinnen ska vara för att kunna sälja till hundägare.

Sv: Kaninskinn till hund?

Jag skulle vilja ha kaninskinn för belöningskamp och även att klä dummysar med. Lite olika storlekar alltså :)

Hos PAW of Sweden betalar jag 149:- för en 1kg:s dummy klädd med kaninskinn, och 139:- för 500g:s dummyn.

Så du skulle kunna tänka dig att bara köpa skinnet och klä dummysen själv?

Ca. 100 kronor för 35 x 35 cm har jag betalat. Jag föredrar när skinnet är lite rejälare och betalar gärna extra för det. Jag köpte en "teaser" som bestod av tunna remsor kaninskinn som hade lite väl fint och tunt skinn. Även om den inte skulle användas som kampleksak så höll den inte särskilt länge. Det är så lätt hänt också att de river loss och sväljer skinnet om det är för fint.

Teasers av kaninskinn kostar, uppskattat, ca. 100-150 kr beroende på övrigt material. Skinn med fastsytt kardborreband som man kan fästa t.ex. runt en kamprulle för att mana till ett kraftigare bett kanske skulle kunna vara något?

Jag har köpt kaninskinn på Häromi några ggr. Hur det är behandlat vet jag inte. Men hundarna uppskattar det :D
Har använt det till belöning vid träning, kamp/lek.

Ja, eller kanske både och?
Skinnet slits ju ganska fort, så jag tror det skulle gå att sälja både reservskinn och klädda dummysar :)

Jo, problemet ligger då i att få tag på dummysarna:p Men tror det kan vara något och säla med kardborre.
Men det beror på hur mycket man kan sälja utan att göra något med det, med tanke på hur kass jag är på att sy.

Jag skulle hel klart köpa även om jag inte har dummis. Men inte i bitar utan hela skinn. Jag gör en knut på så blir det en bra kamp/leksak.
Många som vill ha en rolig leksak som hunden gillar. Kaninskinn gör susen för många :D

Du vet ju redan att jag är intresserad ;)
Jag har dessutom minst två vänner som också vill ha.

Kemikaliefritt vore toppen, storlek bryr jag mig inte så mycket om. Jag har köpt stuvar av fårskinn någon gång, och då har jag gillat remsor eftersom det är praktiskt att fläta med. Mina hundar gillar flätor mer än dummys:

bild_5238965cddf2b33a8840f400.jpg

Men det som är viktigt för mig är att skinnet är tillräckligt behandlat för att 1) inte lukta kadaver och 2) helst inte vara stelt som en pinne. Jag föredrar nog att köpa ett helt skinn att göra något med på egen hand och kan tänka mig att betala helst 100, men max 200 kronor för det.

Mina referenspunkter är när jag hade fått några skinn och lämnade in dem på beredning och fick betala 180 kronor styck. Och att jag vet att det går att köpa kaninskinn billigt (under 100 kronor styck) från flera svenska handlare, enligt mitt svep över internet. Föredrar dock såklart att veta varifrån kaninerna kommer och att de har haft ett gött liv innan de blev gryta, det är viktigast för mig :)

Ja, precis :p
Är du lite småhändig med symaskinen (eller kan tänka dig att bli..) så vet jag att en apporteringstränare jag använde för ett tag sen sydde egna..

Just i apporteringen är det verkligen skitbra och såå smidigt att ha klädda dummysar. Man slipper tina halvsura kaniner varje gång man ska träna, och har man en hund som inte är van vid att apportera vilt är det perfekt att börja med en klädd dummy :up:

Som kamptrasa skulle jag nog föredra en bredare remsa dock :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 017
Senast: lizzie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 682
Senast: Brie
·
Övr. Hund Hej på er alla, vet att det finns miljontals trådar om detta ämne men kände att jag ville göra en egen ändå! :) Det är så att jag...
Svar
11
· Visningar
2 105
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka