Kaningården på vintern...

Hannapirat

Trådstartare
Hur gör ni med era kaningårdar under vintern?
Sätter ni tak för snön eller får snön ligga?
Jag har halmat deras bajs-hörna och funderar på att sätta ett tak över just den delen. Vad tror ni om det?
Alla tips mottages med stor tacksamhet:)
Lägg gärna in bilder på hur ni har det!

Sv: Kaningården på vintern...

Till att börja med antar jag att du vet att de måste ha buren upphöjd från marken vintertid? Har du en stor inhägnad måste ändå ett tillräckligt stort "krypin" vara upphöjt. För en kanin 0,5 kvm, för flera kaniner 0,25 per kanin. Förutsatt att kaninerna väger under tre kg.
Denna del bör också vara vindskyddad.

Nu har jag bara normalstora burar till mina, och de får komma ut och springa på balkongen (eller i hagar när jag hade trädgård) dagligen. Jag har aldrig skottat eller skyddat mina hagar.

Om du har en stor inhägnad med upphöjd del hade jag halmat i den, och serverat mat+vatten där, och låtit resten vara. Vill du ordna kan man ju sätta tak över en del så de får lättare att springa just där (om det blir mycket snö) men det är inte nödvändigt.

Självklart har jag koll på hur burarna ska vara:)men tack för svar! Det är själva ute delen jag har oroat mig lite för.

Jag har lyckats lösa "problemet" med vintergård nu. Jag vill att sommar gården ska få vila, så att det kommer bra med bete där till våren. Under tiden får flickorna bo i min tomma lösdrift(till häst). Då får dom var ute men under tak.
Bilder kommer när bygget är klart!

:)

Låter ju perfekt! Ser fram emot bilder =)

(misstänkte att du hade koll men det är ju tyvärr många som inte har det så hellre skriva det en gång för mycket...)

Efter en del tänkande och fixande så är det bestämt att tjejerna får vara kvar i gården vintern ut. Till våren tänker jag bygga en större gård som sitter ihop med den här, så att jag kan ha växelbete.

Nu har jag i alla fall byggt ett vindskydd över deras bajshörna. Plåt på taket och gamla fönster runt om som vindskydd dom ändå kan se ut ifrån och få lite extra värme av när solen ligger på.

Hela gården från långsidan.
2010-11-27002.jpg

Bajshörnan.
2010-11-27004.jpg

Jag ska bygga om deras bur lite, och elektriker är på väg för att installera en el-vattenkopp(för hästar egentligen). Ska bli spännande och se hur det fungerar. Det ska dessutom bli skönt att slippa byta vatten 100 gr om dagen;)

Kommentera gärna och ge tips om ni har några!
Visa även egna bilder
:bump:

Liknande trådar

Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
3
· Visningar
215
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
455
Senast: Ponylove
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
2
Svar
21
· Visningar
2 254
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 068
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama