linnsan

Trådstartare
skriv lite fakta om era kaniner..:) lägg gärna in bild
här kommer min:
han heter peppe, är född i mitten av dec 05...svart med lång päls..:love: ..han väger lite under ett kilo ..har en bur som är 60*100 är ute på nätterna... i rummet alltså..och bara nån timma på dagarna...är ute liten stund på dagen ..kanske 10 min..sen när det blir + grader så ska han börja vara ute på dagarna...
har fri tillgång på hö,pellets zoomann,frukt o grönt,vatten,saltsten,knaperstänger och så får han lite lusern pellets...tycker han är lite smal.. kommer kanske med bild sen när jag har hittat en o om jag kommer överens med datorn..

Sv: kaniner

Jag har 6 kaniner här hemma på gården, och ska försöka göra en liten presentation av de. Alla bor utomhus pga allergi i familjen.

[Namn] Fia
[Född] 26 juni 2005
[Ras] Dvärgvädurskorsning
[Färg] Isabella manteltecknad
[Temperament] Helt underbar tjej som älskar gos och att få springa lös på gården, även om hon alltid springer över till grannarna och äter från deras gräsmattor. :d Väldigt fin i kropp, men ett alldeles underbart huvud. :) Sitt fina temperament har hon ärvt av sin far, Lonlys Zvinto. Ska bli mamma snart. :)
[Aktivitet] Kel, och ska börja hoppa med henne när snön smälter bort. Hon har enormt energi och kraft, får bara hoppas att hon inte tycker hoppning är urtråkigt. :d
rsfloy.jpg

[Namn] Frostnatten´s Goman
[Född] 24 mars 2004
[Ras] Hermelin fuch
[Färg] Vit rödögd
[Temperament] Jättesnäll och nyfiken kille, ännu lite smått rädd, men det beror på att han endast bott hos mig i 1 månad nu. För varje dag som går blir han mer och mer att lita på mig. Nu har han börjat revirmarkera mina händer när jag ska hälsa på honom, så alla andra kaninerna känner att jag är hans. Så söt är han! :love:
[Aktivitet] Avel och kel. Ska bli pappa om ca 1 månad. :D
rsflzb.jpg

[Namn] Mimi
[Född] 4 februari 2005
[Ras] Dvärgvädur/hermelin
[Färg] Svartbrokad
[Temperament] Snäll men kan bli väldigt sur ibland. Hon bits inte, men däremot kan hon morra rejält, nästan som en hund när hon blir sur. :d Annars är hon världens sötaste flicka, men sin hakpåse.
[Aktivitet] Kel och hoppning. Dock har det blivit dåligt med hoppningen nu på vintern då hon inte tycker om snö, sen blir hon livrädd när det droppar smält snö från taket. Springer som en skräckslagen tyskhare som man råkat skrämt på väg till komposten. Så hoppningen får vänta lite. :)
rsfm6t.jpg

kommer mer... :D

Senast ändrad:

[Namn] Snövit
[Född] 27 maj 2003
[Ras] Hermelin fuch
[Färg] Vit rödögd
[Temperament] Snäll men väldigt skygg, tycker inte om att man kelar med henne. Trodde endast det berodde på att hon nyss kommit hit, men har fått höra från hennes förra ägare att hon alltid varit så. Så nu har hon och jag lite att jobba med när det gäller att kelas med. Kan inte vara särskilt kul för henne heller att blir skräckslagen varje gång jag kommer och ska klappa lite på henne.
[Aktivitet] Avel endast, så länge iaf. Blev parad den 14 mars, så ungarna är beräknade runt min födelsedag. :D (14 april) Så förhoppningsvis ligger små ulltottar när jag kommer ut och ska ge de mat den 14/4. :)
rsfmeh.jpg

[Namn] Zindra
[Född] 4 februari (syster till Mimi)
[Ras] Dvärgvädur/hermelin
[Färg] Svartvit Schecktecknad
[Temperament] Snäll men lite halvskygg, har dock blivit bättre den senaste tiden. :) Bor tillsammans med Zvinto. Är så sött att se de mysa tillsammans på morgnarna.
[Aktivitet] Kel.
rsfmma.jpg

[Namn] Lonlys Zvinto
[Född] 6 maj 2004
[Ras] Dvärgvädur
[Färg] Blå
[Temperament] Världens snällaste kille alltså! Skulle aldrig ens tänka tanken på att bitas. Har endast hört honom morra 2 gånger, och då var han rejält arg! Men det är sällan han är sur överhuvudtaget. Hans humör är alltid tipp topp. :) Inte konstigt Fia är så snäll som hon är, med en far som han. :D
[Aktivitet] Kel, är för lat för att vilja hoppa. Däremot tycker han det är kul att springa i koppel, åtminstonde när det är mycket gräs. Då springer han några vändor på gården, sedan sätter han sig på ett ställe och äter gräs. När det goda gräset där är slut springer han runt och letar efter ett nytt ställe att äta på. :d Han är ganska kräsen när han väljer sina ställen. ;)
rsfmt0.jpg

Dvärgvädurarna och korsningarna får knappt 1dl mat/dag och hermelinerna ca 1/4 dl mat. Sedan får de självklart friskt och näringsrikt hö varje dag. :) Sedan får de ibland lite sallad, äpple, päron och så banan som är den klara favoriten.

Orka sätta in bilder på alla.... gå in på www.paradisets.kaniner.se och Marias kaniner är mina:angel:

Här kommer min minsta dock, dvärgharen Butterfly´s Siri 0,9 kg tung färgen heter Svart otter. Utställd på 94 p och är msv klassad i hoppning. En enmanskanin som gärna både morrar och slickas. Modig på promenader men känslig och hoppar hemskt gärna upp i knät för minsta fara:love:

{47667175-80A6-4F3F-8E54-CEA7D3198016}.jpg

Blir 2 år i aug. Har 4 kaniner till utöver henne... äldsta blir 2 år i maj och yngsta är 11 v. ( inte med under mina kaniner utan finns på till salu ungar hoppkaniner, Paradisets Nuria.)

min lilla kanin är en blandning mellan dvärgvädur och rex. en hane vid namn Singoalla (alla trodde han va tjej tills han va ca 1år, även uppfödaren (van) blev förvånad då hon fick veta det va en kille) kallas oftast för Singo. Blir 4år nu i vår och är en av de goaste som finns (enligt mig alltså) Älskar att bli kliad på och att få skutta runt, speciellt om nån av familjens två katter är i närheten, för dom är jätteroliga att leka med :-)

Äter mest hö och ibland även kaninpellets, men dom fungerar mest som godis... favoritmaten är helt klart äpple vilket han brukar få äppelskruttar av eller nån liten bit om jag delat upp ett äpple för att ta med till hästen. Övrig "höjdarmat" är morötter och gurka, det är riktigt gott.

ska försöa lägga in en länk till bild, men vet inte om jag klarar det...
www.snyggast.se/5091637

linnsan skrev:
skriv lite fakta om era kaniner..:) lägg gärna in bild
här kommer min:
han heter peppe, är född i mitten av dec 05...svart med lång päls..:love: ..han väger lite under ett kilo ..har en bur som är 60*100 är ute på nätterna... i rummet alltså..och bara nån timma på dagarna...är ute liten stund på dagen ..kanske 10 min..sen när det blir + grader så ska han börja vara ute på dagarna...
har fri tillgång på hö,pellets zoomann,frukt o grönt,vatten,saltsten,knaperstänger och så får han lite lusern pellets...tycker han är lite smal.. kommer kanske med bild sen när jag har hittat en o om jag kommer överens med datorn..

Kan man ge kaniner lucernpellets? Jag har massor i stallet som min häst inte vill ha.. kan kaninen få i stället? :banana:

Ja me inte mycket pga att det är jättemycket kalcium i det och kaniner kan då få urinsten bla. Men några bitar per dag är ju ok.

aa.jo min äter nog ca 1 lusernpellets per dag..han gillar inte "kraftfoder" så mycket som han gillar hö..

Jag har tre kaniner i stallet, en dvärgvärdur på 8 mån
och två franska vädurar på 4 mån.

här är en bild på de:
ShowFile.aspx

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Scata
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 969
Senast: Anonymisten
·
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: hundvalpen
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 710
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar