kaniner som sällskap???

Rebecka83

Trådstartare
vad anser ni? funkar det?

det är så att jag kanske kommer bygga om en del av ladugården till en stalldel för min shettis... (alltså två shettisboxar) och då undrar jag om ni tycker att det är ok att hon har två kaniner i grannboxen som sällskap under de timmar hon är inne då jag för tillfället inte tänkt skaffa en shettis till.. dagtid (08.00-20.00 ca) går hon i hagen med de andra hästarna...
 
Sv: kaniner som sällskap???

Hm, det är väl bättre än ingenting antar jag. Men varför står din shettis inte tillsammans med de andra hsätarna under natten också? Finns det inte plats för din häst där eller är det längre bort eller..?
 
Sv: kaniner som sällskap???

i boxen brevid vet jag inte hur bra sällskap de är..då är väl en katt trevligare men de lever ju sitt eget liv...:p
 
Sv: kaniner som sällskap???

Bättre i boxen brevid än i samma box som shettisen, annars kommer det förr eller senare bli pannkaka av kaninstackarna :p
 
Sv: kaniner som sällskap???

det är sant...men kaniner gör ju inte mycket väsen av sig..hmmmm...ponnyn måste ju ändå kunna se dem lite känns det som? eller ja..jag vet inte..hehe
 
Sv: kaniner som sällskap???

Kaniner kan bli trevligt sallskap, de flesta hastar passar sig for att trampa pa dem. En get kan axa funka och ar kanske lite "roligare" an en kanin men kraver ocksa mer skotsel
 
Sv: kaniner som sällskap???

en get är nog inte aktuellt...isf blir det en shettis till... dock har jag funderat på att betäcka henne i år eller nästa år...

jag har nu ett stall med två boxar där mitt halvblod o shettis bor... men det blir kanske aktuellt att hyra ut en av boxarna till ett halvblod till... och där finns inte utrymme att bygga en shettisbox...

hon kommer ju att se kaninerna då det blir låga väggar utan galler isf...
 
Sv: kaniner som sällskap???

då är väl en katt trevligare men de lever ju sitt eget liv...:p

Haha, började tänka på en av katterna som bor här på gården.
När hon fryser så hoppar hon upp på ryggen på hästarna och värmer
sig. De ser lite besvärade ut ibland, men de står stilla och låter henne
ligga kvar. Så söta. :love:
 
Sv: kaniner som sällskap???

Vi hade en tjej i stallet som ville ha en kanin hos sin häst, för att det var gulligt.

Jag tror det gick åt två!!!!! kaniner. Hästen trampade ihjäl bägge. Ni skulle sett vad kaninerna var rädda, de satt i ett hörn o darrade.:mad:

Den tredje som levde längst, skrek av rädsla så fort hästen kom i närheten av kaninen.

Det är djurplågeri av högsta grad!! Varken kaniner eller hästar har behov av att ha sällskap i boxen, ha kaninen i bur bredvid så är alla nöjda.:D
 
Sv: kaniner som sällskap???

hej.
Mina föräldrar hade när jag var lite en nordsvensk,
som till sällskap hade en kanin.
Kaninen bodde i boxen men hade en egen lite bur att krypa in i om han ville,
detta gick jätte bra och dom var bästa kompisar.
Skulle hästen lägga sig ner eller flytta en fot kollade han alltid var
kaninen var så att den inte blev skadad.

// Em
 
Sv: kaniner som sällskap???

Jag skötte en häst för många år sedan som hade en kanin i boxen.
Den kaninen hade också en egen bur att springa in i. Men det blev
bara jobbigt i längden, för hästen kom på hur man fick tag på kaninens
mat och kaninen försökte alltid rymma när man skulle öppna boxdörren.
Kaninen fick flytta därifrån och hästen verkade inte bry sig det minsta.
 
Sv: kaniner som sällskap???

Haha, började tänka på en av katterna som bor här på gården.
När hon fryser så hoppar hon upp på ryggen på hästarna och värmer
sig. De ser lite besvärade ut ibland, men de står stilla och låter henne
ligga kvar. Så söta.
Ha, ha! Så gör vår ena katt också. Fast han tycker att det är så mysigt (till hästarnas förskräckelse) att han ligger och spinner och tar ut och in klorna... Trampar så där som de gör då de myser...:crazy:
Fast hästarna är snälla och låter han hållas!
 
Sv: kaniner som sällskap???

Jag skulle låna en liten ponny-kompis, tror jag. Tror inte hästen har så mycket sällskap av kanin i grannboxen, faktiskt.

Sen det där med att ha kanin i boxen hos hästen:
Det beror nog lita på typ av häst och dess humör. Om man har en liten ponny som är lugn av sig kan man ju alltid prova, om man inte är livrädd om kaninen. Vi hade en kanin som miste sin kaninkompis och han höll på att sörja ihjäl sig. Han hade svultit sig till döds om inte vi gjort något. Kaninen fick flytta in till våran ungponny och det gick kanon! Han blev så pigg och glad igen! (Senare då ungponnyn skadat sig och skulle ha boxvila en tid, fick han flytta, då ponnyn blev rastlös och inte var lika försiktig av sig längre.)

Det viktigaste om man ska prova är att inte ha halm som strö!!! Kaniner gräver ner sig i halmen och den mest försiktiga hästen kan trampa på kaninen då den ej syns!
 
Sv: kaniner som sällskap???

Jag undrar, varför kan inte hästen stå ute tillsammans med de andra hästarna hela tiden?
 
Sv: kaniner som sällskap???

tycker det fungerar bra med kanin i stallet då jag inte har plats för en till häst eller ekonomi just nu visst skall betäcka till våren.. skulle aldrig kunna ha ninen lös i stallet i just det rädslan att den skulle bli trampad visst hästen kanske inte gör det med flit men vaddå hästen kan träffa med en hov om denna skulle resa sig upp i boxen.. jag har det så snudigt att kaninen har en egen KANIN box på 2 kvm meter men mittemot hästen i stallet fungera ut märkt då jag ej har tak till kaninen hästen satoppar alltid ner nosen morgon och kväll vid in ut släpp och blåser runt ninens spån ninen ut ur kojan och låter som en välmående och trygg kanin
så visst en kanin kan fungera alldeles utmärkt det äör trots allt mye bättre än inget alls.. i bland kan jag ha en radio på i stallet fån insläpp till nattning på låååg volymm just så hästen hör lite ljud hon trivs med detta
 
Sv: kaniner som sällskap???

Jag undrar, varför kan inte hästen stå ute tillsammans med de andra hästarna hela tiden?

Eh... var det riktat till mig?
I så fall: Våran ponny var skadad och var ordinerad boxvila av veterinär.

Om det var till TS så stod väl de andra hästarna (hennes egen + en ev inhyrd) i stallet på natten fast i en annan "stalldel" så att de inte har kontakt med varandra.
Hon kan ju knappast lämna den lilla ensam ute i hagen på natten...
 
Sv: kaniner som sällskap???

Vi får inte glömma att hästar är flockdjur och ingen kanin i världen kan ersätta en hästkompis!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 916
Senast: Joro253
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 823
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp