kaniner som sällskap???

Sv: kaniner som sällskap???

Om det var till TS så stod väl de andra hästarna (hennes egen + en ev inhyrd) i stallet på natten fast i en annan "stalldel" så att de inte har kontakt med varandra.
Hon kan ju knappast lämna den lilla ensam ute i hagen på natten...


alldeles riktigt... ingen lösdrift här...
 
Sv: kaniner som sällskap???

Fast det tar ju ett år innan fölis kommer....
Fast din pålle har ju sällskap dagtid, å andra sidan.

Jag kan bara dela med mig av mina egna erfarenheter. Jag har 4 hästar som gått tillsammans förut. Sista året har de gått 2 och 2 då den ena ponnyn hade haft fång och krävde speciell diet, så det blev av den orsaken enklare att dela upp dem. Det blev sommar och 2 fick gå på gräs och fångponnyn och våran shettis fick gå kvar i vinterhagen och äta hö. Sorgligt nog blev vår fångponny återigen akut sjuk av sin fång och vi tvingades att avliva honom. Så då blev shettisen ensam i sin hage. (De andra hade sin gräshage en bit bort.) Vågade inte släppa honom på gräs helt plötsligt med de andra pga fångrisk så han fick gå kvar ensam. HELT mot mina principer.... Däremot hämtade jag de andra varje kväll så att alla gick ihop varje natt.
Visst funkade det, men han blev ledsen av det. Han blev ju liksom lämnad av sin flock varje dag även om de kom tillbaka till kvällen.
I sommar ska jag försöka låna en kompis till honom som också behöver magert bete.

Nu är det ju vinter så ordningen är återställd med en ny ponnykompis!

Alla som har sina hästar ensamma (dag som natt) och tror att de trivs med det bara för att de inte protesterar:
Det ÄR onaturligt och de skulle må bättre med en hästkompis.

TS: Kan du inte låna en polare under vintern? Kanske hennes tilltänkta make?
 
Sv: kaniner som sällskap???

Inte för att du ska ha kaninerna i samma box så detta skriver jag mer allmänt:

Det är vidrigt och oansvarigt att ha en kanin i samma box som en häst. Skitsamma om hästen alltid kollar var kaninen är - om något skulle hända i stallet så den blir rädd och hoppar bakåt kollar den inte direkt efter var kaninen sitter först.
Nej, då är en gris eller en get bättre.
 
Sv: kaniner som sällskap???

Jo har också erfarenhet av det där... mitt halvblod är fånghäst... så tidigare då jag hade två halvblod gick de i varsin hage, den ena på bete o den andra på gräs... inte var det en ultimat lösning men den funkade just då för stunden...

detta var anledningen till att jag köpte en shettis så att han även skulle ha sällskap på sommaren... och även den som isf skulle hyra in sin häst råkar ha en fånghäst...
 
Sv: kaniner som sällskap???

hästar är flockdjur! alltså hästar lever med hästar. Har du någonsin sett en kaninflock med en häst springande hack i häl?

jag trodde iallafall att man såg till sina egna hästar först så att de bodde bra innan man funderar på att ta in andras? kanske har helt fel??
 
Sv: kaniner som sällskap???

dom bor bra, dom kommer även att bo bra... funderar bara på olika lösningar o vad som kan funka... därför ställde jag frågan...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 916
Senast: Joro253
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 823
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp