Kaninen "slår" ner min hand..??

Boerperd

Trådstartare
Ibland när jag sträcker fram min hand till kaninen hoppar han fram och slår ner den med sina framtassar, jag har tolkat det som om han inte vill bli klappad, för när han vill det så viker han ner huvudet och jag får klappa honom.

Har jag tolkat betendet rätt?

Det är inte lätt det här med ett nytt djurslag, var det en hund sulle jag ta det som lek... Men jag tror inte att det är det Herr Mann menar!

Sv: Kaninen "slår" ner min hand..??

Så brukade min kanin göra när hon var irriterad och ville vara ifred.

Jag tror alltså att du har tolkat beteendet rätt.

Vad skönt!

Igår när jag låg och tittade på TV hoppade han fram till soffan och ställde sig på bakbenen, jag sträckte mig ner och lyfte upp baknenen och han åkte hiss upp! Så han börjar nog bli riktigt tam nu!
Kommer han någonsin att vänja sig med att man kommer mot honom? Varje gång jag kommer till buren och öppnar far han in i sitt hus, och kommer ut efter ca 30 sekunder. Detta trots att jag pratar med honom och rör mig lugnt..

Hur kommer det sig att han inte är tam?

Jag skulle tro att han vänjer sig tillslut, de flesta gör det. Om du kommer bli av med beteendet att han slår ned din hand vet jag dock inte. Min kanin lugnade sig inte på den punkten, men hon var å andra sidan en riktig surkärring ;) Men om du lär dig att känna igen när kaninen är irriterad så är det bara att lämna den ifred en stund.

Han är bebis och kommer från en stor uppfödare... Jag har bara haft honom i tre veckor!
Han har bara slagit ner min hand två gånger, så det är ju inget extremt, oftast böjer han ner nosen så att jag kan klappa honom på nosryggen!
Igår hoppade han upp i soffan när jag och hunden låg där, han gör framsteg!

Som Sasse säger så vill han inte bli klappad just då, han attackerar handen.
Så unga kaniner kan vara lite egna av sig, min var en riktig arbigga upp tills året ungefär sen blev hon världens kelkanin. Fortfarande en dam som vet vad hon vill dock ;)

Men det låter ju som om det är en kontaktsökande och nyfiken kanin så det kommer nog gå hur bra som helst skulle jag tro. :)

Han är supermysig och har inte visat aggresion på något annat vis, så jag är inte orolig för det alls.

Han är supernyfiken och inte alls ljudkänslig, men det verkar som om han går mer på syn, trots att han har öron stora som paraboler som står rätt upp!

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 530
Senast: Sonic76
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 910
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka