Kanin på diet?

M

maalin_

Jag har en kastrerad hankanin, som väldigt gärna lägger på sig lite extra emellanåt.... Men nu har jag börjat med en "diet-dag", då han bara får hö och vatten, men jag tyckte så synd om honom för han kollade i matskålen men där var inget..! Så jag var tvungen att ge en liten grönsak, bara för att han skulle få nånting mer....

Är jag dum som bara ger han hö & vatten en dag i veckan? :angel: (De andra dagarna får han givetvis pellets, nytt vatten & hö)

Sv: Kanin på diet?

Nej, jag tycker inte du är dum, du tänker ju på kaninens bästa. Dum hade du varit om du stoppat i kaninen massa godis, trots att du vet att den inte mår bra av det. ;)

Men jag hade nog inte gett den pellets alls, utan lite grönsaker varje dag istället. Vad är det för ras, och hur mycket mat får den nu?

Hur mycket lättare lägger dem på sig efter kastrering egentligen? Jag funderar på att kastrera en av mina hanar som ändå inte ska användas i avel, men han har alltid haft lätt för att gå upp i vikt så jag är lite osäker :p

Men jag hade nog inte gett den pellets alls, utan lite grönsaker varje dag istället. Vad är det för ras, och hur mycket mat får den nu?

Han är en vädursblandning, och väger väl lite mer än 2 kilo... Han får nästan 1 dl pellets om dagen och lite grönsaker men så får han ju komma ut nästan varje dag oxå. Och när vädret tillåter ska jag hoppa med honom igen :D Han är jätteduktig, trots att han har lite mage ;)

Min har lagt på sej en hel del genom åren ;) Fast inte så att det är farligt, utan han är lite gosigt tjock :p Men jag måste ändå ändra maten känner jag, för hans eget bästa ^^,

Kan du inte dra ner på pelletsen varje dag annars då? Mina klarar sig på 1/8-1/4 dl, och dem är mellan 1-1,8kg.

Istället för att ha en diet-dag? Det skulle jag oxå kunna göra ;)

1 dl pellets låter väldigt mycket... dra ner ordentligt på det, och öka grönsakerna istället.

Jag har också en kastrerad hane, han har inte hunnit bli tjock än, men han är bara åtta månader. :p

Ja, det hade jag tänkt innan oxå. Men vilka grönsaker kan man ge? Morot, gurka, vitkål, palsternacka, broccoli (och äpple) är det enda de får just nu... :confused:

Nåt tips på vad man kan ge mer? :D

Och en sak till, om jag drar ner på pelletsen, ska jag inte ha en dag med bara hö & vatten då?

Senast ändrad av en moderator:

Kopierat från en hemsida.

Ätbara växter, grönsaker och frukter:
Morötter + deras blast
Gräs (ej nyklippt)
Kålrötter
Groblad
Betblast
Maskrosblad (små mängder)
Kokt potatis
Maskrosblommor
Äpplen
Späda tistlar
Banan
Lomme
Päron (små mängder)
Persilja
Jordärtskocka
Vallört
Majskolv
Kirskål
Selleri
Vicker (t ex Häckvicker)
Blomkål (små mängder)
Rölleka (Kan ges färsk eller torkad. Är lugnande vid gaser och tarmsjukdom)
Blast från rädisor
Nate eller våtarv
Palsternackor
Ljung (bra vinterfoder)
Broccoli inkl. blast
Harkål
Brysselkål (små mängder)
Dill
Sallad (små mängder)
Vitklöver (ej rödklöver)
Jordgubbar, hallon + blad
Kummin
Annanas
Malört
Rädisor
Spenat
Melon
Persika
Grön paprika
Nässlor och unga nässelskott
(Mycket näringsrika! Om du torkar dem bränns de inte. Brännässlehö är bra foder på vintern.)

Edit: Din kanin kommer inte att må dåligt av att inte äta pellets en dag, så det är ingen fara

Senast ändrad:

Varför en speciell diet-dag? Jag tycker att det är bättre att du drar ner på pellets och ger lite varje dag i stället. Typ som om du vill banta och äter bara bröd och vatten på tisdagar, det blir ju lite konstigt :p

Jag har själv haft en kanin (dvärgvädur) som blev lite småfet, då drog vi ner på pellets till ca 2 msk morgon och kväll, gav mer grönsaker (mest äpple, gurka, sallad och morot). Och fri tillgång på hö såklart.

Varför en speciell diet-dag? Jag tycker att det är bättre att du drar ner på pellets och ger lite varje dag i stället. Typ som om du vill banta och äter bara bröd och vatten på tisdagar, det blir ju lite konstigt :p

Nånstans har jag läst att man kan göra så, att de bara får hö & vatten en dag :p Och så ska dom ju klara sej på enbart hö & vatten. Och pelletsen är bara till "för att det ska bli lite roligare", var det nån som skrev i ett forum här ;) Men jag ska nog dra ner på pellets och ge mer grönsaker istället, och hö ^^,

Mina mår bäst och håller sig i hull när dom får enbart hö och vatten + grönsaker dagligen!:)
Varav den ena är kastrerad (5 år)!

Alla mina kaniner lever på hö + vatten + en matsked (max) pellets om dagen! De är endå hoppkaniner som är mycket aktiva, tävlar nästan varje helg, men har man ett bra hö så klarar dom sig på det!! :)

Så, mer motion, dra ner lite på pelletsen och mer hö=)

Nånstans har jag läst att man kan göra så, att de bara får hö & vatten en dag :p Och så ska dom ju klara sej på enbart hö & vatten. Och pelletsen är bara till "för att det ska bli lite roligare", var det nån som skrev i ett forum här ;) Men jag ska nog dra ner på pellets och ge mer grönsaker istället, och hö ^^,

Jo, en kanin är ju inte ett rutindjur på samma sätt som en häst. De är "vana" vid varierad mängd föda och kvalite på den. Men detta är ju inget du måste följa.

Det är jtätebra att du vill göra något åt din kanins övervikt och inte bara ser det som "gulligt", tyvärr alltför många som gör det.
Tycker du ger honom alldeles för mycket pellets.. Halvera den mängden suxesivt inom en period på två veckor och minska sedan ytterligare till att nästan kanske inte ge nåt pellets alls.
Ge istället grönsaker och annat (såg att du fick en jättebra lista).

:rofl:
Och där dök den gröna paprikan upp igen... funkar fint att ge gul, röd och orange också. Dessutom vill jag lägga till fänkål till listan. :)

Jättebra, tack så mycket för era svar! :D Nu (imorgon) får jag iväg och inhandla lite grönsaker ;)

Jag har hört att några av er ger müsli till era kaniner... Är det blandat med pellets då eller bara ren müsli? Och vilken sort använder ni? :)

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 874
Senast: Scata
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 197
Senast: Ridinglady
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 692
Senast: Enya
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 493
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar