Hur skulle vi kunna ha något mer att vinna på att ha ett förbud? Jag förstår verkligen inte hur det skulle kunna gå till, under förbjudsperioden i USA så ledde förbudet till mer kriminalitet och problem, inte till mindre, under motbokens tid i Sverige så blomstrade hembränningen med större problem med alkoholförgiftning och folk som inte vågade söka vård just pga förbudet. Så de perioder man har försökt att ha ett förbud eller åtminstone en kontroll visar snarare på att problemen ökar.
Det är som sagt redan idag förbjudet att använda droger, folk gör det ändå, det är förbjudet att köra bil påverkad, folk gör det ändå, det är förbjudet att köra för fort, folk gör det ändå. Jag tror inte att vi kommer någonstans med ett förbud för att vara helt ärlig, bättre information till föräldrar och barn tror jag kanske är en bättre väg att gå.
Jag är väldigt förvånad över att det finns 14-15 åringar som röker, vem köper ut till dem och varför reagerar inte föräldrarna när barnen kommer hem och luktar tobak? Där kan vi prata om något som enbart har dåliga följder, och enbart kostar pengar men ändå verkar det accepterat?
På samma sätt funderar jag över de ungdomar som dricker, varför reagerar inte föräldrarna? Jag har en dotter som fyller 15 år i sommar, hon skulle inte komma på tanken att stjäla sprit och dricka, det finns inte i hennes kamratkrets, det finns några som hon umgicks tidigare med som hon har valt bort eftersom de dricker på helgerna. Jag har påtalat det för några föräldrar att deras barn dricker, några svarar med att det gör inte alls deras barn, andra med att det gjorde även de i den åldern så vad är problemet? Jag kan inte göra så mycket mer än så eftersom jag inte vet var och när de dricker, bara att det händer.