Idag var det MIN första jakt. Jag gick med Essa (aka Rötta).
Sambon släppte av oss på ena sidan av en dunge/mindre skogsparti och han åkte och satte sig på pass på andra sidan.
Essa är ju väldigt fäst vid sin husse. Så när hon släpptes lös sprang hon runt och man skulle ju kunna säga att hon sökte ut bra. Hon försvann ut synhåll flera ggr och kom tillbaka till mig om och om igen. Men sen såg jag att vi stötte hjortar som for iväg. Men Essa noterade dem inte. Rörde mig mot området där de stått men hon fick aldrig upp något spår. Jag gissar att hon första kvarten bara letade efter sin husse
Oavsett vad hon sökte efter så sökte hon stort (i hennes mått mätt).När vi var klara möttes vi vid bilen, så hon inte skulle se att husse satt på pass och bli belönad av det. Tyvärr sprang aldrig hjortarna förbi honom så de klarade sig.
Sen gick vi tillsammans i en annan del av en skog. Där sökte hon inte ut lika stort till en början (är ju lite så när hon går med husse), hon missade två rådjur som vi såg.
Men sen fick hon upp spår och försvann 100m++, skällde, kom tillbaka, stack iväg igen och skällde… upprepade proceduren 3 ggr. Vi hann aldrig se vad det var hon hittat men gissar på hjortar.
Inget blev fällt idag, men det tar sig.
Hur går det för er andra?