Ajda
Trådstartare
Hon har lärt sig att hänger hon med matte så hittar vi vilt. Men det innebär att det inte blir så värst effektivt och att jag tyvärr redan stött viltet… hon går ungefär 100 m från mig, lätt att styra men tyvärr har viltet oftast hört mig när hon hittar och då vill det gärna inte bukta.
Visst det är skittråkigt att bara sitta, men ni har igen det sen.
Münstern vi har ligger på sökrundor på runt 300 m, dessutom är han mer benägen att gå upp i vind och hittar mer vilt själv.
Wachteln är grym på viltrika marker, men är det lite vilt så känns det mest som hon går runt fötterna.
Jag föreslog för sambon att jag skulle köra ”gubben på stubben” med Essa idag. Vi åkte till skogen hela familjen. Dvs med två ungar och två hundar. Tänkte att de kunde släppa av mig nånstans så kunde jag sitta en timme i skogen, medans han o de andra gick nån runda. Jag har inget lokalsinne så jag hade förmodligen irrat bort oss om jag gick med ungarna och Alba.
Men han är så jäkla het på att han vill se Essa jobba så det fick jag inte.
Vi smög i skogen i stället. Gick microsteg och stannade varenda gång Essa sökte iväg. Fanns mycket hjort, älg och vildsvinsbajs och uppbökat.
Men kasst med två ungar och en hund i koppel som också var het på skogen.
Vi såg två hjortar 100m bort över en äng men Essa fick inte upp vittringen och missade dem. Överlag gick det som förväntat, dvs rätt dåligt. Hon söker av lite större än 25 m som tidigare men ändå för kort. Och något annat hade vi inte förväntat oss. Men vi hade ändå roligt, allihopa.
På tillbaka vägen gick vi över beteshagarna runt skogen vi gått i. Gjorde ett fel till och släppte golden också. De sprang och lekte med varandra. Kommer fram till punkten dör vi såg hjortarna som för övrigt sneddade över hagen igen när vi gick där nu. Men hundarna var långt vakom så det var bara sambon o jag som såg dem.
Alba snappar upp spåret efter dem och sticker efter. Essa hakar på Alba. Först spårade hon inte utan följde nog bara. Sen kom hennes skall. Alba vek tillbaka efter en stund, men Essa följde dem 170 m med skall.
Så även om vägen är krokig och ägarna inte ger hunden helt optimala förutsättnibgar till att bli en bra jakthund så var dagen inte förgäves. Kul att se att Alba jobba också som inte alls är avlad för ändamålet.
Imorn åker vi dit igen. Bara sambon och jag med bägge hundarna. Tar dem varsin såt är tanken. Jag tänker att vi ska köra gubben på stubben med Essa först. Får se om han håller med mig.