Kan vi prata lite utbildning av jakthund?

Vår jaktsäsong har tuffat på.
F har varit utlånad en del och jagat på, det har skjutits en del rådjur för honom. Han har jagat älg med gott gry också, och han har fått någon förkärlek för räv som han inte visat tidigare. I mellandagarna var jag och en vän ute och hade lite flyt och lyckades skjuta ett par rådjur för honom med några dagars mellanrum, trots att det bara var vi två. Det var lite extra kul, det brukar sällan lyckas med de förutsättningarna :laugh:

Jämten har jagat på som tusan och blev klar med sitt jaktchampionat innan jul. Hon fyller snart två år och är en fröjd att släppa. Hon har en makalös jaktlust och vilja att finna vilt. Det känns som en lovande framtid för henne, nu är det bara rutin som saknas.

Labbarna har jagat också - gäss, duvor, änder, fasaner och rapphöns.

L har startat en del på prov och det har gått bra, årets mål är uppfyllda med råge.
Vi var i UK och jagade ett par veckor under hösten också, det var väldigt kul :)

F har framförallt fått vara skadefri, han är uppe på hela jaktdagar nu och han verkar inte få några återfall i sin långdragna skada.

Ni kör verkligen på. Kul!

Vilken ras är F? Wachtel?

Ni kör verkligen på. Kul!

Vilken ras är F? Wachtel?

Vi gör så gott vi kan, men det har blivit ganska lite jakt i år mot vad det brukar vara, framförallt klövviltsjakt för min del. Därav att jag lånat ut F till en vän, så han har fått jaga så mycket som möjligt ändå. Jag brukar ligga på runt 40 jaktdagar/år, i år tror jag knappt jag kommer upp i 30 ens. Jag har startat och hjälpt till på en del prov i år, det har tagit tid från de tidiga jakterna.

Japp, F nr ett är en wachtel :) F nr två är en labbe :D det blev kanske otydligt, tänkte inte på att de börjar på samma bokstav.

Skakar liv i den här tråden igen.
Hur går jaktsäsongen för er?

Essa är nu 3,5 år och jakten i år går bra! Hon jagar på. Skällt på vildsvin till sambons stora lycka. Inte kommit åt att fälla något för henne än.
Men till skillnad från tidigare år när jakten gått lite upp och ner, så är sambon allt som oftast nöjd med henne efter varje jaktdag numera. Eftersöken har också gått bra.

Det finns varg på deras jaktmarker (tyvärr!) så hennes lite korta stötar är väldigt uppskattade nu i stället.
Häromdagen hade hon gått bakom sambon i jakten. När de tittade på filmer från åtelkameran hade det gått förbi två vargar på marken 3 timmar tidigare.
Idag kollade han kameran innan han gav sig ut.

Jaktsäsongen rullar på för oss, münstern sköter sig bra och hans sökrundor är mer stabila i år än förra året. Han är fortfarande osäker om det är gris i närheten och det är helt ok, då vågar han inte lämna föraren riktigt men det är vi medvetna om och det får vara så. Han har så mycket osäkerhet i grunden i sig så vi tror att om vi stärker vildsvinen så finns det risk att han agerar dumt och då är det bättre att han inte jagar dom alls. Det visade sig att en passkytt såg tre vargar ungefär 250 m från där jag släppte i fredags, münstern var sedan förbi det stället, hade vädrat och stannat till och sen sprungit vidare så han verkar inte bry sig om det. Bara jag som höll på att dö när jag hörde det efter att såten var klar 😢

Den äldre gråhunden sköter sig som vanligt, galet stora sök och hittar alltid älg/gris. Dock blir hon väldigt påverkad av skendräktighet så det lutar mot att kastrera henne. Den yngre gråhunden, nu 8 mån tar vi det väldigt lugnt med. Släpper henne endast på marker med väldigt lite vilt så hon får möjlighet att röra sig på lite längre avstånd utan att springa på spår samt får mycket skogsvana. Får se om vi väljer att låta henne få skälla på älg denna säsong eller vänta till nästa. Hon har fått spåra efter älg och vinda in klövar mm och det märks att det finns ett stort intresse iaf!

Tyvärr har vi väldigt mycket varg på markerna så det förtar lusten att släppa hund, dels för risken att de kan ge sig på hundarna men även för att viltet aldrig får lugn och ro.

Den äldre gråhunden sköter sig som vanligt, galet stora sök och hittar alltid älg/gris. Dock blir hon väldigt påverkad av skendräktighet så det lutar mot att kastrera henne. Den yngre gråhunden, nu 8 mån tar vi det väldigt lugnt med. Släpper henne endast på marker med väldigt lite vilt så hon får möjlighet att röra sig på lite längre avstånd utan att springa på spår samt får mycket skogsvana. Får se om vi väljer att låta henne få skälla på älg denna säsong eller vänta till nästa. Hon har fått spåra efter älg och vinda in klövar mm och det märks att det finns ett stort intresse iaf!

Tyvärr har vi väldigt mycket varg på markerna så det förtar lusten att släppa hund, dels för risken att de kan ge sig på hundarna men även för att viltet aldrig får lugn och ro.

Varg förstör så mycket. Och risken finns ju även att viltet rört sig bort från marken också. Inget problem för era gråhundar kanske som hittar dem ändå. Men vår münster går ju tomme då.

Vi har en golden också. Hon får inte följa med till jakten längre. Hon är noll förig och kör sin egen grej i skogen (dvs letar upp skit för att rulla sig i) innan hon är färdig och kommer tillbaka. Dålig på inkallning. För stor risk med varg på marken.

Sambon har även ett annat jaktlag på en mark där det inte finns vargrevir. Men det är många hundar med där och det blir därför också färre såter för Essa. Han föredrar helt klart att jaga i det jaktlaget där varg förekommer. Essa är enda hunden där.

Senast ändrad:
Varg förstör så mycket. Och risken finns ju även att viltet rört sig bort från marken också. Inget problem för era gråhundar kanske som hittar dem ändå. Men vår münster går ju tomme då.

Vi har en golden också. Hon får inte följa med till jakten längre. Hon är noll förig och kör sin egen grej i skogen (dvs letar upp skit för att rulla sig i) innan hon är färdig och kommer tillbaka. Dålig på inkallning. För stor risk med varg på marken.

Sambon har även ett annat jaktlag på en mark där det inte finns vargrevir. Men det är många hundar med där och det blir därför också färre såter för Essa. Han föredrar helt klart att jaga i det jaktlaget där varg förekommer. Essa är enda hunden där.
Gråhunden går stort så hon hittar allt som oftast något, men risken finns ju att det flera jaktlag bort. Münstern är ju som er, risken att det är tomt i såten är stor. Detta vargrevir är ganska nytt, så valparna är dryga året nu och hitintills har de inte gett sig på hundar så jag är egentligen inte så orolig för hundarna. Det är mer att viltet aldrig får lugn och ro.. sen vet man ju inte hur det blir när valparna blir större och kräver mer utrymme.

Förstår att han hellre är där Essa är ensamhund, mer tid lös då såklart! Vi har mark i Jämtland också där vi inte har varg på samma sätt, men det är lite långt att åka 80 mil enkel resa för att släppa hund :p

Kul att hussen är nöjd med henne efter varje jaktdag! Gillar vår münster och att vi jagar ihop, gråhundarna är mer ”tack för skjutsen, säger till när jag är klar och vi kan åka hem”.

Gråhunden går stort så hon hittar allt som oftast något, men risken finns ju att det flera jaktlag bort. Münstern är ju som er, risken att det är tomt i såten är stor. Detta vargrevir är ganska nytt, så valparna är dryga året nu och hitintills har de inte gett sig på hundar så jag är egentligen inte så orolig för hundarna. Det är mer att viltet aldrig får lugn och ro.. sen vet man ju inte hur det blir när valparna blir större och kräver mer utrymme.

Förstår att han hellre är där Essa är ensamhund, mer tid lös då såklart! Vi har mark i Jämtland också där vi inte har varg på samma sätt, men det är lite långt att åka 80 mil enkel resa för att släppa hund :p

Kul att hussen är nöjd med henne efter varje jaktdag! Gillar vår münster och att vi jagar ihop, gråhundarna är mer ”tack för skjutsen, säger till när jag är klar och vi kan åka hem”.
Husse har ju onekligen kämpat med henne och varit besviken många gånger. Men nu är hon lite äldre och varit med ett par år. I början var han orolig för hon inte skällde på viltet, men det satte sig ju ändå ganska snabbt. Nu skäller hon som en tok även på en promenad om hon ser ett rådjur (skäller enbart på vilt, ljudar aldrig annars).
Söken är ganska korta, och det har han landat i att så kommer de nog vara. Man får i stället se det positiva med det hela, som att hon funkar i vargreviret *peppar peppar*.
Men stora genombrottet är att hon är intresserad och förstår mer vad jakten går ut på.
Och det är ju som du skriver, roligt att jaga tillsammans med sin hund.

Våra tre wachtlar har gått bra hittills. Mellanhunden har tidigare haft hopplöst långa drev men så har vi under sommaren tränat in inkallning genom att använda pipet på gps halsbandet och det har fungerat jättebra. Så härligt! Tidigare har hon varit nära döden för hon har passerat vägar och annat farligt. I början höll min man henne jättekort för att inte riskera något men nu kan hon gå iväg 3-500 meter och ändå kommer hon vid inkallning. Skönt att det går att lära om ett beteende även hos en äldre hund.

Jag har jagat väldigt lite i år, pga skadade hundar. Äldsta labben dras med sviter av en gammal skada och går sparsamt, näst äldsta opererades i september och har rehabats sedan dess. Yngsta är för liten.

Min wachtel har fått jaga desto mer, främst när han varit utlånad och men även en del med mig.
De senaste jakterna har han fungerat riktigt bra, det har buktat ordentligt för honom och även om han jagar länge så går det långsamt. Igår buktade get och kid i drygt 40 min, utan att lämna såten. Häromdagen körde han en grupp på typ 10 dov i 35 min i såten.

Emellanåt gör han fortfarande skäl för sitt öknamn, Finn Försvinn, men de senaste släppen har han t om haft återgångar. Otroligt :p

Vi har legat lite lågt med jakten, maken skadade sig i september och kan inte lyfta bössan snabbt, sitta vid åtelkoja funkar dock där han kan lägga upp bössan med stöd. Så det har bara blivit några släpp, fördel är dock att Ville inte har dragit så länge med djuren utan släppt efter 10 min vilket passar perfekt på våra marker.

Vi har legat lite lågt med jakten, maken skadade sig i september och kan inte lyfta bössan snabbt, sitta vid åtelkoja funkar dock där han kan lägga upp bössan med stöd. Så det har bara blivit några släpp, fördel är dock att Ville inte har dragit så länge med djuren utan släppt efter 10 min vilket passar perfekt på våra marker.

Du har inte jägarexamen? :)

Jo men det blir lite få passkyttar ibland vilket gör att det blir mindre jakt. Att gå ut själv gör visserligen att Ville får springa men det blir sällan skjutet eftersom djuren inte buktar tillbaka. :)

Ja så är det ju :) Jag är ofta ute själv eller så är det jag och maken. Enstaka gång har vi med fler. Och ja det är inte lätt att få skjuta när man är ensam 😅

Är det någon som känner sig manad att hjälpa mig tolka ett drevprov? Jag begriper inte riktigt vad som bedöms, vad poängen anger eller hur totalpoängen ska tolkas..

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 986
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 114
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 144
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 958
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka