Kan stoppningen sjunka ihop så fort? (ny sadel)

M

MaLu

Jag har precis köpt en ny sadel Jacson, santa cruz. Den ser ut att ligga bra och när jag provsatt i den och skrittade runt så verkade allt bra. Nu när jag har ridit i den 3-4 ggr så tycker jag att den har sjunkit närmare manken. Den ligger farligt nära nu...

Kan det verkligen gå så fort? Eller är det jag som inbillar mig och den låg kanske inte bra från början heller?

malu

Man brukar väll säga att man ska kolla över sadeln efter 2 veckor...
För att stoppningen ska ha sjunkigt ihopp.

Kommer hästen att bredda sig? Då kan man ju padda upp så länge, annars får du nog stoppa om den.

ALLA nya sadlar sjunker ibörjan..mycket beroende på din egen vikt. Man brukar ju ha vissa mått när man köper en ny sadel så att den inte ska bli för låg fram efetr några veckor..prata med din sadelmakare och se vad ni kan göra är väll det enda konkreta råd jag kan komma på...

Åh, jag blir inte klok på det här :( Det är så jobbigt att leta och köpa sadlar. Just nu är ju hästen lite sommar-fet ( :crazy:) också så det är inte lätt att få sadeln att ligga bra.

Jag som trodde att jag äntligen fått en sadel som passar! :(

malu

Vaför inte bara stoppa om den så den passar igen :confused:
Det brukar vara en rekomedation att göra det efter ca 2 veckors användning :)

Två veckors regelbunden användning antar jag då? Jag har ju bara använt den fyra gånger... Jag funderar ju på om det var jag som såg i syne och trodde att den passade bara för att jag så gärna ville att den skulle passa... :crazy:
Jag får väl rida lite till i den och se vad som händer.

malu

Det är lite marigt med sadlar..Även alldelens nya..En ny sadel har ju inte utsatts för tryck vilket kan göra att stoppningen sjunker i hop fort..mycket luft mellan fibrerna i stoppningen så att säga..

Köpte du sadeln när hästen var sommarfet eller före? Det är inte så att hästen nu börjat ändra sig för att det drar i mot höst :confused:
Köper man sadel åt en sommar fet häst resulterar det ju i att sadeln inte passar sedan när hästen slimmar av på höstkanten.. :)
Det är ganska dumt att köpa sadel när hästen inte är i den kondition och form som den borde vara.Ofta rekomenderar sadelutprovare att hästen ska vara igång satt och gärna longerad och tömkörd i två veckor utan sadel före innan man provar ut en ny sadel.

Hon är riden hela sommaren och har inte mindre muskler än hon brukar (kan dock få mer) men hon har ju blivit lite tjock om magen.

Menar du att man inte ska rida hästen alls två veckor innan provning av sadeln? Bara tömkörning och longering?

malu

Grejen är den..Att om föregåenge sadel har gett hästen "problem" med ryggen..om föregående sadel var fär vid/smal ell dyl..så är det en fördel om man arbetar hästen i form från marken utan sadel så att ryggen får arbeta fritt och inte har en sadel som hämmar ryggmusklerna från att arbeta fritt..Om hästen är fin i ryggen (med fin överlinje) så kvittar det ju förståss.. :)
Det som jag menar är alltså om hästen inte är igång med fungerande ryggverkasamhet så bör man arbeta den från marken i två v innan man provar ut en sadel..För att ge ryggen plats att utvecklas..Om man tex har haft en sadel före som har klämt..då säger ju det sig själv att ryggens muskelatur inte har fått plats att utvecklas..då är det ju bättre att man tar sig tid att arbeta utan sadel för att hästens rygg ska få en chans att bygga på de klämnda delarna :)

hum jo.. Det förstår jag ju. Frågan är väl om jag skulle lyckas att jobba henne bättre från marken än när jag sitter på...

Faktum karstår, den nya sadeln har (förmodligen) sjunkit ihop i stoppningen. Jag ska rida lite till i den och sen får jag väl ta ut en sadelmakare för att titta.

Till saken hör den att jag ganska så nyligen har köpt en ny dressyrsadel också, bredare än den gamla. Så det kan ju tänkas att hon har börjat ändra sig... Dressyrsadeln används betydligt oftare än hoppsadeln.

malu

Det är mycket möjligt att hon håller på att ändra sig..Och det kan ju då göra att sadeln ligger annorlunda.Är du säker på att det är stoppningen som gett med sig så mycket? Eller är det kanske så att det är hästen som ändrat sig?

Kan du se på stoppningen att den tryckts ihop?

Det är inte alls säkert att man behöver stoppa om den efter så kort tid.Men vissa sadlar ändrar sig fort det är därför det är rekomendetat att se över sadeln någonstans mellan två v och 50 timmars ridning :)Just oxå på grund av att hästen antagligen ändrat sig i ryggen oxå pga en bättre passande sadel..och då kan sadeln behöva en titt av kunnig fackman för att se om man ev behöver lägga till stoppning eller kanske plocka ur lite :)

Kollar ju regelbundet hur den ligger och så, och nu har den börjat bli för trång. Har ringt min sadelmakare, men hon var sjukskriven, typisk! Förhoppningsvis räcker det med att plocka ur den extra stoppningen hon la in runt manken, annars måste sadeln skickas iväg till Tyskland för bomändring. Det kommer ju ta evigheter!

Men två veckor är ju väldigt lite, sadlen måste vara väldigt "dåligt" stoppad om den sjunker ihop så snabbt? :confused:

Om man köper en sprillans ny sadel men ny stoppning..så har dne inte utsatts för tryck..och rider man i den i ca en tim( kanske mer) om dagen i två veckor så blir det ett ex antal timmar :) och det är naturligt för ullen att sjunka i hop aningens pga att den belastas..Det tryck som används när sadeln stoppas är inget mot det tryck som uppkommer när sadlen används i rörelse :) En så är det ju så att när hästen får en ny väl passande sadel kommer ju musklerna som på beställning i det flästa fall..och även därför bör man se över sadeln på hästen för att se hur mycket det ändrats.

Jag tycker att stoppningen känns väldigt mjuk överallt... Men jag är ju ingen expert.. :(

Red i den idag och det känns inte bra. Jag får en dålig känsla av det bara... Det blir för lite luft runt manken nu.

malu

Sv: Re: Kan stoppningen sjunka ihop så fort? (ny sadel)

Jo, det är det jag får göra. Jag väntar nog lite tills värsta sommarmagen är borta och så kan jag rida ut lite i sadeln så stoppningen får sätta sig ytterligare.

Tack för svaren!

malu

Sv: Re: Kan stoppningen sjunka ihop så fort? (ny sadel)

Vet du någon bra och erfaren sadelmakare som jobbar runtikring Stenungsund-Gbg??

en som oxå behöver hjälp
mvh Rosie

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 643
Senast: Ceta
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 113
Senast: Oknytt
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Oknytt
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 129
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka