Kan stoppningen sjunka ihop så fort? (ny sadel)

Sv: Kan stoppningen sjunka ihop så fort? (ny sadel)

Ja dom kan sjunka så snabbt.. och ÄNNU fortare. Köpte en Olympic Jessica för nästan exakt en vecka sedan. Satt i den lite, typ en halvtimma, bara åkte runt, klämde och kände. När vi var i affären fick vi in en hel handshöjd, när en sadelkunnig vi känner kännde på den i tisdags så fick hon knappt in två fingrar. SÅ den sadeln lämnade vi tillbaka, och köpte inte en likadan. I detta fallet var det för bred bom vs. "kass" stoppning som gjorde att det inte funkade.
Ska gå upp en prisklass nu istället, och satsa på något som Albion, kieffer.

Sv: Re: Kan stoppningen sjunka ihop så fort? (ny sadel)

Rosie skrev:
Vet du någon bra och erfaren sadelmakare som jobbar runtikring Stenungsund-Gbg??

en som oxå behöver hjälp
mvh Rosie

Jag har för mig att det ska finnas någon i Jörlanda eller nånstans där, men jag vet inte om hon/han? är duktig... Någon som vet?

malu

Men är det inte bara att stoppa i mer stoppning om den har legat bra från början? Det säger ju sig självt att det kommer att sjunka ihop i en helt ny sadel. (oavsett märke)

malu

Har läst en lapp om någon i Jörlanda men vet inte heller någon som anlitat henne/honom. Någon som har några andra förslag??

MVH Rosie

Ja, man vill ju gärna ha lite referenser och veta folk som har blivit nöjda..

malu

Jo det är klart man kan. Mne i vårat fall var bommen för vid, vilket som inte syntes när stoppningen var hög.

okej... Undrar om det blir så för min sadel också när jag fått ridit lite mera i den. :(
Jag hoppas att det är för att magen är tjock på pållan och sadeln glider fram något..

malu

har du ridit i sadeln som du ska? ullen ska sjunka ihop ca. 1 cm om man rider lätt i trav och står i fältsits i galopp, för annars trycker man ihop ullen. så ska man ju inte gallopera så mkt heller för då kan stoppningen åka framåt.

Jag köpte en santa cruz i januari. Min har ochså sjunkit ihop rätt mycket När jag köpte den hade jag bra med luft nu har det minskat betydligt. inte så skoj. Det är iofs ingen fara men jag tycker inte det ska vara så

Eh, vad menar du? Kan jag rida "fel" så att sadeln ändrar sig?? Och jag har ju inte ridit lätt hela tiden och jag har definitift inte stått i fältsits alltid när jag har galopperat...

Hur gör du när du hoppar om man inte kan rida fram i sadeln som man ska använda på hoppningen? *förvirrad*

malu

Jag kan förstå att stoppningen i nya sadlar sjunker ihop men inte så fort som det har gjort på min. Om det går några månader med regelbunden användning så är det väl ok, men en vecka... :(

malu

ja fast min sjönk ochså ihop sådär på en gång.. inte så att det kommit nu. tvärr

Det är bara i början som man ska rida lätt och stå i fältsits i gallopen i en ny sadel. Kanske den första månaden måste man vara försiktig när man rider. och så ska man hoppa upp från en bänk eller liknande så sadeln inte blir sned.
Man ska inte hoppa i en ny sadel. Man kan ta nåra hinder men man ska ju inte hoppa nån bana flera ggr i veckan! Personen du köpte den av måste väl ha informerat dig om detta? Var Köpte du sadeln? ser att du bor i Stenungsund och jag misstänker att du då köpte den på Sjöängen?

Grejen är ju att jag inte använder sadeln annat vid uteridning om jag inte får hoppa i den. Nu har jag bara hoppat ett par gånger hittills då jag varit osäker på hur den ligger på henne. Nu har jag kommit på att den kanske inte har sjunkit ihop RIKTIGT så mycket som jag trodde från början, däremot glider den fram. Alla sadlar glider fram på henne, mer eller mindre.

Ja, jag har köpt sadeln på Sjöängen.

Kan tillägga att vi inte hoppar några jättehöjder, i den sadeln har det bara blivit typ 60, då både hästen och jag är "dressyrtanter".

malu

berättade inte hon i butiken att du ska vara försiktig nöär du rider i början?
okej, jag trodde att du hoppade lite högre, såna låga höjder är det ingen fara. Jacson har ju inte ullstoppning utan är antingen syntetull eller latexpaneler vilka är lättare att tryckas ihop. annars så ska stoppningen sjunka ner ca 1cm om man har ridit rätt och det inte är nåt fel på stoppning eller att den ligger på hästen.
tycker du ska gå tillbaka och prata med henne och se om hon kan fixa till det.

Jo, jag ska väl göra det. Väntar bara tills sommar-gräsmagen är borta så att man kan se ordentligt hur sadeln bör ligga. Om man nu ska stoppa den mer så är det väl bra om det kommer på rätt ställen.

Tack för svaren!!

malu

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 643
Senast: Ceta
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 113
Senast: Oknytt
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Oknytt
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 129
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka