Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?
Jag med
Du skriver så bra
Håller med dig till fullo!
Jag med
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du skriver så bra
Håller med dig till fullo!
Det stora felet som gjordes var att slogs ihop med hästens registreringshandling som det gjordes, är ju liksom stor skillnad på en kossa som står hemma hos sin bonde i stallet inte så många som hyr in sin kossa hos någon annan och kossan är sällan iväg på träning varje tisdag och på kurser och tävlingar på helgerna.
De skulle helt enkelt ha gjort ett eget pass typ som fullbloden har sina tävlingspass (eller hade i alla fall många år sedan nu jag hade rena flb) utöver sina registreringshandlingar.
I dessa skulle förutom då identiteten, chipnr osv föras in livsmedelsanteckningarna = medicinbehandlingar eller kryssning för livsmedel odyl och detta pass skulle då vara det som skall visas upp vid slakt. Då hade det inte alls varit lika heligt med detta för det är inget hästägaren "behöver" i sin vardag eller något ägarbevis.
Nej, det är väl till och med rättsligt prövat.
Och jo enligt vissa fall så är det just det
Passet är en ID-handlig och inte ett ägarbevis.
Vilka fall då?
Passet är en ID-handlig och inte ett ägarbevis.
Nej, den betalda fakturan är beviset på att äganderätten har övergått. Att man inte släpper ifrån sig ID-handlingen annat än efter fullgjord betalning är något annat, det är ju en överenskommelse mellan köpare och säljare.
Det beror ju helt på vilket förbund hästen är reggad i.
Nej, det beror på svensk lagstiftning och prejudicerande rättsfall.
Jag har lusläst SG´s sida utan att hitta annat än att passet är en ID-handling och ska följa hästen. Det finns inget som pekar på att fullblodspassen skulle ha annan status än övriga raser, vilket ju är helt logiskt.
Kan du hitta annan information, länka gärna.
Ja, men det utgör ändå inget ägarbevis!