Kan ridskola göra mer skada än nytta?

Sv: Kan ridskola göra mer skada än nytta?

Det jag kan bli frustrerad över när jag ser till ridskolorna är tex. att många elever har ridit 5, 10 ibland 15 år och de har fortfarande inte lärt sig att behärska sin egen kropp, har ingen timing i sin hjälpgivning och har således aldrig lärt sig att rida hästen i en okej arbetsform. Ändå ser man att de går vidare och rider "rörelser" och till och med byten osv. Vilket jag tycker är rent vansinne när det inte finns någon grund att stå på.

Detta kan omöjligt vara hästarnas fel. När jag var student red jag en del på ridskola och jag berömde hästarna varje gång! Trots att jag oftast fick välja sist och "ta det som blev över". Det var jättebra hästmaterial och hästarna var trevliga och bussiga i psyket.
Jag lånade en ridskolehäst en gång och red en LA klass dressyr. Slutade på 76 %. Jag är ingen super ryttare, men den hästen var en riktig pärla på alla sätt och vis! En sådan häst skulle de flesta privatryttare skratta sig lyckliga om de hade! :bow:

Om vi återgår till problemet då. Att ryttare kan sitta på ridskola i kanske 15 år och aldrig komma till "riktig" ridning. Jag har uteslutit att det beror på för dåligt hästmaterial. Så vad återstår.
Är alla ridskoleryttare totala katastrofer i grunden och helt obildbara?
Nej jag tror inte det heller..
Problemet måste vara kvaliteten på det som lärs ut. Att man inte fokuserar på grunden helt enkelt och att det saknas både pedagogisk och ridteoretisk kunskap helt enkelt hos ridlärarna.
På många ridskolor är det lätt att bli "ridlärare" bara man visar lite engagemang och har varit i klubben länge.
När jag red på ridskola under min studietid så hade vi ofta ridlärare som själva låg på kanske en LC nivå. Det hade kanske varit ok om de i stället hade hade en stor teoretisk kunskap. Men så var tyvärr inte fallet. Jag var genuint intresserad och ställde gärna frågor. Tex. mer ingående hur rörelserna skulle utföras, varför de utfördes osv. Tyvärr kunde ridläraren många gånger inte svara på frågorna. DET är ju ett problem. Att lära ut något man inte själv förstår!
Sen finns det säkert kompetenta och duktiga ridlärare såklart. Men det räcker inte heller med att ha tävlat tex. intermediere dressyr. Man måste ha ett intresse av att lära ut, och man måste vara pedagogisk så att man kan förmedla sina kunskaper!
Vidare är det viktigt att gruppens storlek är anpassad så att alla har möjlighet att få hjälp. Tyvärr är det inte alltid så det ser ut idag..

Kan berätta om en bekant till mig. Hon har ridit på ridskola i hela sin uppväxt och är nu runt 30 år. Hon har en bra grundsits och rider trevligt. Men kommer aldrig till ridning och får aldrig hästen att jobba i en bra form. På ca 3 minuter förklarade jag för henne hur sitsen och sätet ska inverka och hon fick en total AHA-upplevelse. Helt plötsligt föll liksom allt på plats! Hon började RIDA och hästen svarade direkt med att sätta sig på bakkärran och komma till en bra arbetsform (sen orkade hon kanske med 10 minuter men känslan fanns där!)

Jag är ingen toppryttare alls, inte heller något pedagogiskt orakel.. men jag kan inte förstå att ingen under hennes kanske 15 år på ridskola har förmått att förklara och visa detta?! Det är för mig en gåta.

Senast ändrad av en moderator:

Du är så välkommen hit och prata med mig i några minuter!!:angel::bow:

Nejdå, jag har kommit en bra bit på väg nu efter att ha haft min häst i snart fyra år. Känslan är helt annorlunda och jag kommer ofta till riktig ridning. Både på min och andras hästar. Men känner igen precis det du skriver om tjejen du känner!! För jag är ju en typisk ridskoletjej som skaffat egen häst på "äldre" dar och då hittat känslan!!:laugh:

Tror man får en helt annan grund att stå på om man som du lärt sig rida privat hemma, med hästar i hela familjen. Oavsett eventuell talang eller inte!!:D

kl.

Jag tycker dock att det är stor skillnad på ridskola och ridskola s.a.s. Vissa har bra hästmaterial och många ridskoleryttare får möjligheten att träna och tävla och till och med bli s.k ''hyrare'' där de t.ex. får en privatlektion + helgerna då hästen är bara deras vilket är enorm möjlighet. Jag hade den möjligheten på min ridskola och var hyrare, man fick tävla om man ville, rida ut om man ville (aldrig själv) och en lektion i veckan tillsammans med de andra ''hyrarna'', varannan dressyr och varannan hoppning. De som hade ridskolan var ett par, de tävlade både hoppning och dressyr på hög nivå och var utbildade.

Kan ta ett annat exempel här i närheten.. Här har vi allt från avdankade travare (inte ens grundutbildade :eek:) och ponnyer som får gå fast de är halta (och får fortsätta gå tills de måste tas bort). Den snällaste hästen är en omusklad fd. galoppör på drygt 20 år som ser ut som en hängmatta med världens buk.. Knappast en vacker syn. Och här kan vem som helst bli ridlärare i princip. De hästarna som skulle kunna varit bra rids aldrig igenom av någon rutinerad ryttare så ja, då är de såklart inte bra..

Så det finns BRA ridskolor också, det var det jag ville komma till :)

Jag red själv på ridskola typ 9 år innan jag började förstå det där med att få hästen att arbeta i form. Då hade vi börjat med förvänd galopp och galoppombyten. Jag har aldrig fått lära mej på ridskolan hur man ska rida hästen i en bra form, utan det har liksom bara kommit av sig självt... Och efter att jag fått egen häst känner jag att jag utvecklats mer i min sits och börjat rida med sätet istället för med armar och ben som ju är väldigt vanligt på ridskolor...
Men förutom formen tkr jag ändå att jag fått en bra grund, tog säkert 3-4 år innan vi fick börja med rörelser som skänkelvinking och framdelsvändning...

En annan ridskola min mamma rider på har redan börjat med framdelsvändning och skänkelvikning efter 6 månader... De började tydligen med det innan de lärde sig att det finns olika sittben... :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 351
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 582
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud