Kan ridskola göra mer skada än nytta?

Sv: Kan ridskola göra mer skada än nytta?

Kloka ord Jacko! :bow:

Jag tror snarare att det ofta är så att ridskoleryttarna begränsar ridskolehästarna! ;)

Nej men jag har mött många jättetrevliga ridskolehästar, trevliga och okomplicerade, toleranta och bussiga :bow:
Jag tror att det är fel inställning att beskylla hästarna för att hämma din utveckling (även om det säkert finns bättre och sämre ridskolehästar).

Ah, jag håller med. Sitter själv med en fd. ridskoleponny som förhoppningsvis skall gå MSVB som häst i höst. ;)

Rider själv på ridskolehästar en gång i veckan, ofta så rider jag en ponny som har lite problem, ryttarna på ridskolan klarar inte av den,
skulle jag ha haft möjlighet så hade jag köpt den. Den skulle inte ha några problem att gå SM i dressyr eller fälltävlan, för ponny,
men när den springer runt med ryttare som skumpar och som är obalanserade, så ser den rent ut, förjävlig ut.
Finns säkerligen två eller tre hästar till på ridskolan som är riktiga kanonhästar som jag inte skulle ha något emot att ta mig ann.
Men med en medioker ryttare som inte kan, ja då går det helt enkelt inte.

Jag är av tron, rid alla hästar du kan, oavsett vad det är för häst, så länge det inte är farligt. Man lär sig alltid något nytt,
även om denna nya upplevelse möjligvis inte är så trevlig. Sitter med blåsor över hela händerna på grund av stark ridskolehäst,
i skrivande stund, men vad har jag lärt mig? Jo att jag gav hästen möjlighet att dra i min hand. Är hästen slö för skänkeln, ja
då är det för att man tillåter den att vara slö för skänkeln.

känner att jag vill kunna "finrida" mer framöver. Det känns omöjligt att lära sig använda små hjälper om hästen inte kan ta dem.

Håller inte med dig där. Utan det beror till störta delen på ryttaren som sitter på ryggen. Det är man själv som ryttare som ska få hästen uppmärksamm och lyssna på hjälperna. Jag rider själv på ridskola, och rider hästar som anses vara skänkeldöva med små, små hjälper.

*KL*

Alla har mycket kloka ord att komma med! Problemet är väl inte hästarna i sig utan att jag inte kan rida loss dom tillräckligt snabbt för att få ut så mycket av lektionen. Får jag rida samma häst flera dagar i rad så känns det mycket bättre... Alltså får jag hålla med er att problemet är inte hästen utan att jag inte kan rida ordentligt... (dessutom har hästen jag ridit senast tävlat lätt A i dressyr och hoppning så hon är ju inte dålig...)

Men HUR väcker jag en skänkeldöv häst?? Ni är ju många som skrivit om väckningsprocedurer, att det tar 30 sekunder att väcka en häst och att jag som ryttare tillåter hästen att inte lyssna på hjälperna. HUR väcker jag hästen?

Precis som Tajger skriver - då måste man lära sig om sits och balans först. och om hästens biomekanik och reaktionsförmåga.

Det går inte att beskriva så där med några få ord. Problemet är väl snarare att ridlärarna inte riktigt kan lära ut allt det man "bör" kunna som ryttare. De lär ut vägarnas rätta ridande, men inget om ridTEKNIK? Enligt min erfarenhet.

(Red 8 år på ridskola, började som vuxen, red 2-3 ggr/v och var otroligt engagerad i ridskolan)

Problemet är väl snarare att ridlärarna inte riktigt kan lära ut allt det man "bör" kunna som ryttare. De lär ut vägarnas rätta ridande, men inget om ridTEKNIK? Enligt min erfarenhet.

Jag håller iofs med dig. Detta är ingen kritik eller invändning mot dig, egentligen.

Jag vill inte lasta hästarna, det låter helt galet för mig att göra det. Men det är klart att ständigt nya och orutinerade ryttare och många elever med endast en lärare inte är det optimala sättet att lära ut nyanserad och tekniskt medveten ridning.

Men jag tycker också att det finns lite snobberi i den här kritiken mot ridskolor som man rätt ofta ser på buke.

Om man försöker se konstruktivt på situationen: vad syftar kritiken till?

Att ridskolorna ska stänga? Att endast de som har råd att från början ta privatlektioner för framstående tränare ska kunna lära sig rida? Vilka hästar ska användas till denna träning? Och de som inte har råd - ska de inte få möjlighet att rida och umgås med hästar då?

Om jag ser mig om så är det inte så att ryttarna antingen är illaridande ridskoelryttare på skänkeldöva och avstängda hästar, eller välridande privatryttare på ädla och välskolade riddjur. Tvärtom tycker jag att man ser riktigt mycket bekymmersam hästhållning och ridning bland privatpersoner som inte verkar ha någon som helst koppling till någon som helst organiserad ridning.

Jag är lika snobbig mot privattränare så att säga.

Nästan inga tränare kan lära ut om ridteknik. Ridskolorna gör ett jättejobb. Privatryttare rider precis lika illa som ridskoleryttare - och ibland värre.

Obs. säger som vanligt inte att jag är bättre än någon annan, försöker som vanligt diskutera "utifrån".

felet många gör är att de driver hästen för mkt. de använder underskänkeln i princip varje steg hästen tar. detta gör att hästen stänger av och upplevs som skänkeldöv. när man får signaler hela tiden hur kan man då vara på g hela tiden så att säga. du säger att du vill använda benen mer men jag tycker att du ska lära dig att använda sätet istället. sitter du i lodrätsits med låg tyngdpunkt kan du göra allt med hästen som skänkeln kan och du det är heller inte jobbigt. vill oxo framföra att det finns ryttare utan ben som kan rida svår dressyr. vore jag dig skulle jag kanske ta kontakt med en centrerad ridinstruktör/ridskola som har små grupper för att få nöjet att rida med små lätta hjälper och få den härliga känslan att bli ett med sin häst.

Jag håller med dig, MEN att rida med sätet är ingenting specifikt för centrerad ridning, det är helt "vanlig" bra grundridning.

Men HUR väcker jag en skänkeldöv häst?? Ni är ju många som skrivit om väckningsprocedurer, att det tar 30 sekunder att väcka en häst och att jag som ryttare tillåter hästen att inte lyssna på hjälperna. HUR väcker jag hästen?

Alltid lika svårt att förklara hur man gör när man rider. Eftersom man rider mest på känslan. Men på en skänkeldöv häst ska man försöka använda skänklarna så lite som möjligt. Att sitta och driva en sån häst (om den tex är trög)framåt med skänklarna hela tiden gör ingen nytta får då stänger den helt enkelt av och blir just skänkeldöv. Utan det man ska göra är istället att använda skänklarna så lite som möjligt. Vill du att hästen ska gå framåt så skänkla till en gång ordentligt. Om hästen inte reagerar på det så får du vänta några steg och skänkla till ordentligt en gång till. Det värsta man kan göra på en sån häst är att bli nötande med skänklarna. Utan det gäller att överraska hästen lite för att få den uppmärksam.
Det är ju samma sak med pigga hästar det värsta du kan göra där är att sitta och dra i tyglarna. Utan det du ska göra på en pigg häst är att driva och ta förhållningar.

Blev ganska flumigt inlägg.. men som sagt så är jag dålig på att förklara :)

Jag tycker du ska be din ridlärare förklara.

Det sitter i sitsen och i din kropps hållning.

Det blir inte riktigt rätt mot hästen om du "väcker" den och du sen inte kan förvalta det som kommer. Så din ridlärare bör kunna ge dig instruktioner, vilket vi inte kan göra över internet som inte sett dig rida.

Det finns ett antal saker som måste vara på plats "först" helt enkelt, i DIG. Inte i hästen.

(Hoppas du inte tar det som kritik, för det är absolut inte så menat - bara en förklaring till varför det inte är så lätt att beskriva när man inte sett dig rida).

Nej, det är ingen fara med kritik till mig. Det är ju det som får mig att bli en bättre ryttare! Så länge den är konstruktiv som din så är jag bara glad för kritik! Tack:-)

Alltid lika svårt att förklara hur man gör när man rider. Eftersom man rider mest på känslan. Men på en skänkeldöv häst ska man försöka använda skänklarna så lite som möjligt. Att sitta och driva en sån häst (om den tex är trög)framåt med skänklarna hela tiden gör ingen nytta får då stänger den helt enkelt av och blir just skänkeldöv. Utan det man ska göra är istället att använda skänklarna så lite som möjligt. Vill du att hästen ska gå framåt så skänkla till en gång ordentligt. Om hästen inte reagerar på det så får du vänta några steg och skänkla till ordentligt en gång till. Det värsta man kan göra på en sån häst är att bli nötande med skänklarna. Utan det gäller att överraska hästen lite för att få den uppmärksam.
Det är ju samma sak med pigga hästar det värsta du kan göra där är att sitta och dra i tyglarna. Utan det du ska göra på en pigg häst är att driva och ta förhållningar.

Blev ganska flumigt inlägg.. men som sagt så är jag dålig på att förklara :)

Det är nog lite såhär jag tänker, men jag klarar det inte riktigt hela vägen.

Jag knackar till med skänkeln och väntar in en ökning som jag kan fånga upp i handen mjukt. Jag får inget svar och försöker knacka till igen. Oftast så händer ingenting vid mina skänkelhjälper och jag får lägga till spöet bakom skänkeln vilket hon svarar på, men det ger inget långvarigt resultat. Hon svarar inte bättre för skänkeln ändå nästa gång jag knackar till kvickt med skänkeln. Det enda hon tar är spöet, vilket ju blir helt fel.

Jag kan aktivera bakbenen med hjälp av dressyrspö som jag petar med, men det funkar ju inte heller i längden.

Ska jag vara ärlig så får jag en del beröm för min sits, men ridläraren har inte pratat något om hur jag ska driva med sätet på denna hästen. (Men självklart rider jag med sätet också!)
Jag tror att min sits förfaller lite också när jag inte får de resultaten jag vill ha. Jag kompenserar med många konstiga saker när inte mina drivande hjälper fungerar och då blir det ju ännu sämre...

Antagligen är det som tornblomma säger, ridskoleryttarna begränsar ridskolehästar i stor grad. Vem om inte de har gjort dem skänkeldöva?

Se möjligheterna! Det krävs mer av dig som ryttare. Det funkar inte heller att skänkla hårt hela tiden, hålla om jättemkt. Det gäller att få en reaktion från hästen. Antagligen har alldeles för många tagit till för stora hjälper att hästen till slut slår dövörat till. Lägg till skänkeln och får du ingen respons så tar du till spöt. Till slut förstår hästen att du menar den signalen nu ger.

Dessutom handlar det inte om att sitta och trycka precis hela tiden utan att ha ett ''standby-läge'' och ge hjälpen när den behövs. Det handlar inte heller om att sitta med benen rätt ut haha.

Det kan ju vara bra att verkligen lära sig bli tydlig med hjälperna då så ridskolehästen förstår :) Att ha någon som ser när man rider är alltid bra. Annars är jag för att filma sig själv. Då ser man och lär sig vad man gör fel och behöver bli bättre på. :idea:

Många har sagt mycket bra saker, men jag vill ändå ge några råd o ställa några frågor.

Renodla hjälperna. Ta "framridningstiden" till att kolla gas och broms. Om hästen inte lyssnar framåt på en lätt hjälp, ge den direkt ett pet med spö. Prova igen - ingen reaktion - peta igen. Hästen ska lyssna lika bra på de förhållande hjälperna.

Du ska inte behöva "dutta" och driva hela tiden.

Var riktar du din energi? Tänker du bakåt?
Rider du (omedvetet) med handbromsen i? Det är bra att själv tänka att handen ska tänka framåt!
Man kan även bromsa med en "stel" sits. Om man låter ben och höfter följa med hästen ("kulled" i midjan)- överdriv gärna för att testa reaktionen - eller inte spelar stor roll.

Jag har ingen aning om det jag är inne på rätt ämne, har inte läst igenom tråden så noga.
Men jag lärde mig mer på min sköthäst på ett år än jag gjorde på ridskolan på fyra.
Jag måste känna mig trygg på hästen för att kunna utvecklas, och den tryggheten kände jag aldrig på ridskolan.
Ridskolan ger en bra grund, den lär ut hur man stannar, svänger, startar och lite till. Men för att bli riktigt duktig, ska man nog rida fler gånger i veckan och inte bara på ridskolan.
Det är min åsikt, i alla fall. Jag tycker inte att ridskolan ger så mycket när man väl har "lärt" sig rida. Då är det bättre att hyra en ponny några dagar i veckan och ta hjälp av en privattränare.

*knapplån o lite OT

Red i på en islansdridskola i höstas för att få rida regelbundet och bibehålla mina kunskaper var mitt mål. Men min ridlärare sa rakt ut till mig att min ridning hade mått bättre av att inte rida på ridskola utan invänta att hitta en ny medryttarhäst då ridskolans växlande av häst förstör mer för den rutinerade ryttaren än den gör nytta. Detta kom på fråga från en annan elev angående hur mycket man kan utvecklas på en ridskola.

Hur kul kändes det att sedan sitta upp på hästen och rida en lektion när ridlärarens uppfattning om en är att jag "rider sönder" mina kunskaper...

Finns nog både bra och sämre ridskolor...
Bytte ridskola iom en flytt och utvecklades mer på den ny än jag gjorde på den gamla...nytt tänk från ridläraren (både gamla o nya var C-tränare i dressyr) och andra hästar... Dessa var utöver den som nämndes i början ska tilläggas

Senast ändrad av en moderator:

Fast att rida en massa olika hästar är bara bra så där hade hon nog fel angående just det i alla fall. Många tror att de lär sig en massa bara för att de skaffar medryttarhäst eller så men då gäller det att skaffa en bra tränare också för annars står man nog ännu mer still i utvecklingen skulle jag vilja påstå.

Jag är lika snobbig mot privattränare så att säga.

Nästan inga tränare kan lära ut om ridteknik. Ridskolorna gör ett jättejobb. Privatryttare rider precis lika illa som ridskoleryttare - och ibland värre.

Ett demokratiskt snobberi, det passar mig bra! :D

Jag blir lite galen på all kritik mot ridskolor ibland. Som om ridskoleelever är någon sorts puckon som går och nöter vecka ut och vecka in istället för att köpa in ett par välutbildade tävlingshästar och rida för a-tränare varannan dag.

Jag undrar ibland vad du skulle tycka om min tränare. Kan du inte komma och hälsa på när jag tränar? :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 351
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 582
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud