R
Raderad medlem 68338
Sv: Kan ridskola göra mer skada än nytta?
Kloka ord Jacko!
Kloka ord Jacko!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror snarare att det ofta är så att ridskoleryttarna begränsar ridskolehästarna!
Nej men jag har mött många jättetrevliga ridskolehästar, trevliga och okomplicerade, toleranta och bussiga
Jag tror att det är fel inställning att beskylla hästarna för att hämma din utveckling (även om det säkert finns bättre och sämre ridskolehästar).
känner att jag vill kunna "finrida" mer framöver. Det känns omöjligt att lära sig använda små hjälper om hästen inte kan ta dem.
Problemet är väl snarare att ridlärarna inte riktigt kan lära ut allt det man "bör" kunna som ryttare. De lär ut vägarnas rätta ridande, men inget om ridTEKNIK? Enligt min erfarenhet.
Men HUR väcker jag en skänkeldöv häst?? Ni är ju många som skrivit om väckningsprocedurer, att det tar 30 sekunder att väcka en häst och att jag som ryttare tillåter hästen att inte lyssna på hjälperna. HUR väcker jag hästen?
Alltid lika svårt att förklara hur man gör när man rider. Eftersom man rider mest på känslan. Men på en skänkeldöv häst ska man försöka använda skänklarna så lite som möjligt. Att sitta och driva en sån häst (om den tex är trög)framåt med skänklarna hela tiden gör ingen nytta får då stänger den helt enkelt av och blir just skänkeldöv. Utan det man ska göra är istället att använda skänklarna så lite som möjligt. Vill du att hästen ska gå framåt så skänkla till en gång ordentligt. Om hästen inte reagerar på det så får du vänta några steg och skänkla till ordentligt en gång till. Det värsta man kan göra på en sån häst är att bli nötande med skänklarna. Utan det gäller att överraska hästen lite för att få den uppmärksam.
Det är ju samma sak med pigga hästar det värsta du kan göra där är att sitta och dra i tyglarna. Utan det du ska göra på en pigg häst är att driva och ta förhållningar.
Blev ganska flumigt inlägg.. men som sagt så är jag dålig på att förklara
Jag är lika snobbig mot privattränare så att säga.
Nästan inga tränare kan lära ut om ridteknik. Ridskolorna gör ett jättejobb. Privatryttare rider precis lika illa som ridskoleryttare - och ibland värre.