Kan ridskola göra mer skada än nytta?

Willja

Trådstartare
Jag har en liten teori som jag skulle vilja utvärdera:

Kan det vara så att ridskolehästar kan hindra en ryttare i sin utveckling?

Mitt stora problem med min ridning har varit att jag använder benen för lite. Jag har jobbat mycket på det, men kände senast att jag inte får någon respons ifrån hästen trots att jag jobbade med skänkeln så att jag var helt slut i benen. Det känns som om det gör mer skada än nytta när jag försöker lära mig att rida mer med skänkeln, men inte får någon respons om jag inte tar till spö.

Jag har grunderna och kan de flesta skolorna, men känner att jag vill kunna "finrida" mer framöver. Det känns omöjligt att lära sig använda små hjälper om hästen inte kan ta dem.

Hur långt kan man komma på ridskolehästar egentligen?

Sv: Kan ridskola göra mer skada än nytta?

jag rider på ridskola utöver mina skogsmullehästar.

Jag tycker jag får en mkt bra grund på den ridskolan jag går på. Visst, man får kämpa på en del hästar för att få dem att gå i en bra stabil form. Men de har ju lärt sig en massa trix för att komma undan att jobba för mindre rutinerade ryttare.
Nu har vi börjat rida förberedande arbete för piaff. Vi är ibland inne på enkla galoppombyten, och även kandar vissa tillfällen.
Rider i hög, mellan och låg form beroende på vad vi ska träna på. Jag tycker att jag har utvecklats enormt de senaste åren tack vare ridskolan.
men, så har vi en grymt bra tränare också :bow: . Vi rider mkt mkt mkt med säte, och skänklar.

Men, jag har sett och även ridit lite på andra ridskolor, som är ljusår bort från kvaliten på den jag går på. Så det är väldigt individuellt på ridskolorna.

Oj! Piaff och kandar har jag då aldrig sett på min ridskola! Det är väl väldigt individuelllt som du säger.

Sen är ju inte alla hästar lika träiga som den jag red senast heller...
Det var nog bara det att jag kände att jag som försöker bli finare och mjukare i hjälperna fick ett återfall med stora hjälper på just den hästen. Men det kan ju bero på att jag inte är tillräckligt duktig heller:-)

Det är inte ridskolehästarna som är problemet. Det kan ta ända upp till 30 sekunder att få en skänkeldöv häst uppmärksam för hjälperna, som det står i Arméns ridlära.

Problemet är ridlärarna och kvaliteten på det som lärs ut.

30 sekunder?! Kan man få ett dundertips kanske?;-)

Senast ändrad:

Om ridskolan har välutbildade hästar ger det mycket. Är hästarna inte välridna ger det förstås mindre. Tycker man får en väldigt bra grund på ridskola och det är stooor nytta med att rida så många olika hästar.
När man som ryttare kommer längre och vill träna de små nyanserna blir det svårare på ridskola, men då kanske man kan ta privatlektioner istället.

Det är nog väldigt individuellt för ryttaren också så det beror inte bara på hästarna på ridskolan. Klart är att tränarna måste vara duktiga och utbildade och det gäller såklart hästarna också.

Sen beror det på hästen också, det kan nog tom i vissa fall vara svårare att sitta upp på en ridskolehäst och rida denna i form och på rätt sätt än en välriden privathäst som faller på plats "av sig själv" då den är van att ridas så.. Fördelen med ridskola är ju at du lär dig rida flera olika typer av hästar, vi har tex en häst som kallas trög och skänkeldöd av de flesta, rider man med sin sits på honom istället för att skänkla så blir han jättefin...och sen kan man använda små små hjälper

Det sägs ju att det tar ca 1 år att rida in sig på en häst ....

Jag håller med ovanstående. Det finns många olika sorters ridskolor och många olika sorters ridskolehästar av blandad kvalitet. Där jag red förut gick många av hästarna LA upp till LA:6 dressyr och hoppade 1.10 och kanske till och med 1.20. Det tycker jag är bra för ridskolehästar. De lär sig ju att stänga av på olika sätt och det är ju förutsättningen för att de ska klara av att ha så många olika ryttare och spara på sig så att de orkar gå flera pass om dagen.

Jag har märkt att jag lär mig något av varje häst och har under detta året, på en ridskola med något lägre häststandard, utvecklats mycket om fått massvis med aha-upplevelser. Detta beror på att jag dels ridit mycket på väldigt olika hästar och för mycket kompetenta och engagerade ridlärare.
Det sista är nog mycket viktigt. Det hjälper dig att förstå hästen och få fram det bästa ur just den individen.

Men så ligger jag själv på typ godkänd LB-nivå. Hoppar 80 cm. Så för mig finns fortfarande mycket att hämta. Det går nog att få ut mycket av en bra ridskola upp till en viss nivå. Som någon sagt: "du är aldrig bättre än hästen du sitter på". Kommer man upp i finliret fordras mer engagemang och bättre hästar än vad de flesta ridskolor kan ha - av olika, till stor del praktiska, orsaker.

Att kombinera privat ridning med ridskoleridning borde ju vara det bästa. Och en nybörjare klarar ju inte av en het, vaken och känslig häst. Därför tycker jag att ridskolehästar ofta är ganska fantastiska :)

Håller med om risken att man blir lite brysk i sin ridning av okänsliga ridskolehästar. Därför tror jag på att blanda med att rida mer känsliga privathästar. Eller om det finns några sådana på ridskolan.

Många, skulle vilja påstå de flesta av landets ridskolor har ansträngd ekonomi. Det är svårt att få tag på välutbildade hästar till ett vettigt pris. Dessutom ska hästarna tåla såväl skumpande nybörjare som mer avancerad ridning. En del hästar "stänger av" för att orka - skänkeldöd, lunka på stilen. Inget roligt men det går att få fart på dessa också med rätt ryttare.
Eg. borde det vara dyrare att rida om man ska slå ut alla kostnader. Men det är min åsikt.

Jag har slutat vid ridskola men det fanns flera anledningar en av dem var det du beskriver. Användingen av spöt en annan.
För en instruktör fick jag flertal gånger rådet att använd spöt när hästen inte ville vara med på de övningar vi körde för tillfället inte att rätta till min sits och skänkel, vilket var den eg. orsaken insåg jag efteråt.
Hästen och jag blev stressade och det blev pannkaka av övningen istället.
Blev tillslut så förbannad på instruktören att jag hoppade av. Hästen var det ju inget fel på det var ju min sits och skänkelläge som var problemet. Kan man inte lära ut och rätta fel ska man banne mig inte jobba på ridskola. :mad:
Ska tilläggas att det var en mindre ridskola och detta var några år sedan då jag nu hållt upp med ridningen några år.

Numera har jag egen häst. En förlåtande häst, utbildad LA. Men hon gör ingenting gratis! På henne behövs nästan ingen skänkelhjälp, rids mest med sitsen. Själv har jag ledsnat på den engelska ridningen och vill lära mig mer om hur man bygger upp en häst på dess villkor. Dessutom har min häst haft en del problem med bakpartiet som varken jag eller veterinären vet vad det beror på, hoppas jag hittar en bra träningsform för henne inom den akademiska där de även tränar mycket från marken.

Mitt råd till Er som vill rida vid riskola. Ställ krav! Be att de är extra uppmärksammade på sitsen, det har Ni igen senare. Det bör också finnas några hästar som kan gå lite finlir dressyr inte bara lunka runt på spåret då brukar skolan hålla en någolunda bra nivå. Kan man rida privathäst vid sidan om är det ett extra plus. En del skolor tillåter andra hästar under lektion. Det är bra. :)

Ja ibland känns det hemskt träigt när man hoppar upp på en häst och den bara sätter sig emot. Ofta blir det så när den gått lite enklare lektioner före :p .

Jag tycker "min" ridskola har mkt bra allround hästar. De flesta av dem går på rena nybörjarlektioner, dvs det går en ledare bredvid och håller i hästen när nybörjaren sitter på. Eller När de skrittar runt på fyrkantspåret och precis börjat lära sig svänga själva. Hästarna sköter sig (ofta) perfekt, är lugna och tar hand om de små osäkra ryttarna på ryggen. Sen när man börjar lära sig rida mer och mer så ställer hästen även mer och mer krav på ryttaren. För de i högsta grupperna så tycker jag även att hästarna fungerar mkt bra, de klarar övningarna vi gör bara ryttaren gör rätt och ställer tillräckligt mkt krav på hästen. Så från att ha varit en nybörjarhäst som snällt travar runt på spåret med skumpiga ryttare på ryggen, till att vara en häst som arbetar i riktigt fin form i de olika skolorna :laugh: . Tycker de har lyckats mkt bra med att hitta ridhästar som passar på ridskolan!

Vad är det man säger, kan du rida ett LC-program bra på en "typisk ridskolehäst" så kan du rida ett LC-program bra på i stort sett vilken häst som helst. Jag känner att det kan stämma, fastän det är STOR skillnad på ridskolehäst och privat häst. Den dagen du kan rida den typiska ridskolehästen med minimala hjälper, den dagen vet du att du har lyckats som ryttare :D

Jag har en liten teori som jag skulle vilja utvärdera:

Kan det vara så att ridskolehästar kan hindra en ryttare i sin utveckling?

Mitt stora problem med min ridning har varit att jag använder benen för lite. Jag har jobbat mycket på det, men kände senast att jag inte får någon respons ifrån hästen trots att jag jobbade med skänkeln så att jag var helt slut i benen. Det känns som om det gör mer skada än nytta när jag försöker lära mig att rida mer med skänkeln, men inte får någon respons om jag inte tar till spö.

Jag har grunderna och kan de flesta skolorna, men känner att jag vill kunna "finrida" mer framöver. Det känns omöjligt att lära sig använda små hjälper om hästen inte kan ta dem.

Hur långt kan man komma på ridskolehästar egentligen?

Jag har först en fråga, gällande fetmarkeringen. Vad säger att ALLA privathästar kan ta just dina eller mina finstilta hjälper? Det finns många sönderridna privathästar runt om i landet, tyvärr.

Jag har haft turen att lära mig rida på en mycket bra ridskola med välutbildade hästar och välutbildad personal. Hästarna är som vilka hästar som helst, lyhörda och villiga till arbete om rätt ryttare rider rätt och sega, rinner iväg och allmänt griniga om ryttaren bara är en "jag har köpt hängbiljett och ska bara åka omkring här en timme, kan du hänga på en gummisnodd så hästen går fint"-ryttare.

Så jag måste säga att det är nog fel väg att skylla på ridskolehästarna alla gånger.

Numera när ridsportförbundet har gått ut med projektet "kvalitetssäkrad ridskola", så tycker jag att det känns tryggare att hitta en ridskola som är värd namnet ridskola.

En ridskola värd namnet ridskola, kännetecknas för mig av:

• Ridskolans lokaler, såsom stall, sadelkammare, foderkammare, ridhus, hagar, ridbanor ska vara godkända enligt jordbruksverkets regler. Det ska hållas rent och snyggt.
  • All personal som har någon form av pedagogisk verksamhet, såväll uppsutten som avsutten utbildning, för barn och eller vuxna, har för ändamålet lämplig utbildning
  • Alla hästar i verksamheten ska vara i för ändamålet godkänd kondition och hull för det arbete de ska utföra. Givetvis ska hästarna skötas och vara i skick enligt jordbruksverkets regler.
  • Alla hästarna ska vara lämpligt utbildade för att lära eleverna att rida. Det är inte eleverna som ska betala för att utbilda hästarna. Hästarna ska därför kontinuerligt "checkas av" och vidareutbildas av ridskolans personal.

Det beror ju på vad ridskolan lär ut, sen är det ju ganska självklart att man oftast kmr längre på en privathäst än på en ridskolehäst. Men man har ju olika förutsättningar då, du rider antagligen själv lr kanske nån till person i veckan på privathästen, medan ridskolehästen har flera olika ryttare per dag.

Jag vet inte om det är så att ridskolehästarna egentligen är okänsligare, men de rids ju av väldigt många olika ryttare som alla gör på sitt sätt och vissa är långa och vissa är korta så t.ex. skänklarna hamnar ju på väldigt många olika ställen. Plus att jag tror att de flesta ridskolehästar lär sig att inte reagera på så jätte små ändringar, för nybörjare "menar" oftast inget med det...

min häst rider jag mest med sätet och sitsen och hon reagerar så fort man rör sig i sadeln, men en ridskolehäst som är van med nybörjare som sitter lite hur som helst skulle antagligen inte ta det som en signal...

Problemet vid ridlektioner är ju att man är där för att lära. För att få en häst uppmärksam för skänkeln krävs det att man själv är rätt rutinerad och balanserad, så att hästen inte bestraffas på något sätt om ryttaren är "efter"...

Men det går att få resultat, frågan är bara om ryttaren sen kan hantera resultatet. ;)

7 gånger i loopen brukar min tränare säga det brukar behövas för en "trög" häst, innan den är på hugget. Och med loopen menas väckningsproceduren.

Jag har först en fråga, gällande fetmarkeringen. Vad säger att ALLA privathästar kan ta just dina eller mina finstilta hjälper? Det finns många sönderridna privathästar runt om i landet, tyvärr.

QUOTE]

Nej, visst är inte alla privathästar känsliga som jag skulle vilja ha dem.
Däremot så har jag möjlighet att "rida efter mig själv" så att jag på något sätt kan ta vid där jag slutade igår och fortsätta utvecklas tillsammans med hästen.

När jag var på ridläger en helg och red den "träiga" hästen fyra gånger på raken gick hon jättefint i slutet och det kändes sååå skönt! Jag kände mig mjuk och avslappnad och fin i hjälperna och vi fick gott schwung i rörelsen.

MEN... sen när det var dags igen fyra dagar senare så tog det ju i princip hela lektionen att få henne lyhörd, mjuk och genomsläpplig, vilket gjorde att jag aldrig riktigt kom till ridning i de övningar vi skulle göra. (Skänkelvikning och öppna).

De värsta dagarna när hon är jättespänd så blir jag tyvärr också spänd (vilket jag måste jobba på), och det känns som jag får svårt att utvecklas till den mjuka ryttaren jag vill vara...

Men som sagt, det är ju nyttigt att rida olika typer av hästar också!

Hur går "väckningsproceduren" till enligt dig? Den har jag aldrig lärt mig;-)

kl

Nej jag tror inte det skadar att rida på ridskola så länge det är hyfsade instruktörer och någorlunda utbildade hästar.

Men lektionshästar lär sig som sagt många knep för att slippa undan arbete:grin:

Kan berätta en liten historia från min ridskola för många år sedan. Red då för Ted Nätterqvist som var arrendator på den tiden.

En av hans före detta tävlingshästar hade blivit lektionshäst, men kunde vara riktigt trög och tråkig. Vi red en övning där man skulle vända rätt upp, och sedan göra halt i höjd med X, inget avancerat alltså. Men den som red den här hästen fick inte stopp, han bara la sig på bettet och stretade iväg, och hamnade allt som oftast in i långsidan innan det blev stopp. Uppgiven utbrister ryttaren "Han är så jävla seg i munnen att det inte går"

Varvid Ted sitter upp, rider ett varv på halvlånga tyglar, vänder upp, stannar perfekt vid X utan att dra det minsta i munnen. Hans kommentar "Det sitter i sitsen"

Vid såna tillfällen funderade man på att gå över till gunghäst;)

Så till TS - träna du på, tror du kan komma rätt långt även på ridskolehästar, men inse att det kräver mycket jobb.

Ler brett och igenkännande! Ja - det är i sitsen det sitter! Och timing. Skulle vilja bli bättre på båda....

Jag tror snarare att det ofta är så att ridskoleryttarna begränsar ridskolehästarna! ;)

Nej men jag har mött många jättetrevliga ridskolehästar, trevliga och okomplicerade, toleranta och bussiga :bow:
Jag tror att det är fel inställning att beskylla hästarna för att hämma din utveckling (även om det säkert finns bättre och sämre ridskolehästar).

Sen förstår jag inte det här med att du känner att du vill rida mer med benen? :confused: Det är antagligen därför många ridskolehästar "kopplar bort" sin ryttare.
I min åsikt så rider man med SÄTET främst. Ridning är ingen styrkesport utan en tekniksport dessutom! Jag rider i stort sett aldrig med benen, jag låter dom vila vid sidan av hästen och rama in ungefär. Inget mer.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 351
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 582
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud