Kan ni se det?

S

Spider84

Titta noga runt rubriken AKADEMISK RIDKONST och kolla om ni kan se att det är en bild...alltså att bakgrunds färgen på bilden skiljer sig från bakgrundsfärgen på själva sidan.

Ni får gärna även titta så på menyn!


Och så får ni givetvis gärna säga vad ni tycker om den nya menyn eller om sidan annars.

http://www.akademiskridkonst.se
 
För mig så skiljer sig färgen något... Inte så att man störs på det, men det är ändå en synlig ruta om man kollar noga... Kan du inte göra bilden med genomskinlig bakgrund istället?

Annars tycker jag sidan är fin!
 
Ja, den är mörkare än resten av sidan.
Och själva menyn är mkt ljusare än resten av sidan.
 
Försökte göra den med genomskinlig bakgrund, men då blev texten knakig och lite oregelbunden.

Du råkar inte ha en bra lösning på det? Testade givetvis med olika inställningar på texten (kraftig, klar m.m.).
 
Jo menyn ska vara ljusare än resten av sidan. Dock är ju även orden där bilder så jag undrade om det skilde sig mellan det ljusa som är bakgrunden på menyn och det som är bakgrund på bilden.
 
ändra färg inställningarna i photoshop så kan du få den i samma färg som bakgrunden så slipper du hålla på och krångla med transparans på text :)

har inte photoshop på den här datorn så jag kan inte gå in och kolla vilken det är du bör ha, prova dig fram och hittar du inte rätt kan jag återkomma ikväll med mer info
 
Hur menar du med att ändra färg inställningarna?
Hur gör man?


Har ju samma färg (afafaf på sidan och a8a8a8 i menyn) på både bilder och sidan, men de vill inte sammanfall ändå.

Du eller någon annan får gärna förklara hur man ändrar färg inställningarna så att det blir rätt.
 
Okej, nej då skiljer sig inte menybilderna från "menyfyrkanten".
Har bytt dator nu och nu är inte "överskriftsbilderna" särskilt störande.
Men jag vet att den andra datorn har mkt "ljusare skärm" än den här...
 
Det brukar kunna bli bra med genomskinlig bakgrund om man först har samma färg på bakgrunden som det ska vara på sidan och sen tar bort den. Då blir de små färgklickarna som kan bli kvar i samma (ungefär) färg som bakgrunden...
 
Det där vet jag inte om jag förstod.

Först gör man en rektangel med den färg man vill ha och sen tar man bort den? Hur tar man bort den? :o
 
GIF-formatet stödjer tyvärr inte särskilt många färger, det är därför det kan missa ibland mot bakgrundsfärgen i html-koden. Spara bilden som JPEG istället så funkar det nog bättre.
 
Det tänkte jag inte ens på...




Nu är AKADEMISK RIDKONST ändrad (endast den) ser det bättre ut?
 
Tycker själv att det ser ljusare ut än den riktiga bakgrundsfärgen nu, eller inbillar jag mig bara? :confused:
 
Nu ser det bättre ut (bakgrundsfärgen är densamma), men nu är det massa fula "prickar" i bilden istället. Det brukar bli så när man har sparat med för dålig kvalite.
 
Du tar bort den genom att markera färgen, tex genom 'Markera färgområde' el trollstaven.
Du måste också ha öppnat bilden som "genomskinlig bakgrund" el tagit bort bakgrunden och skapat ett nytt lager. För den rutiga bakgrunden ska komma upp när man tar bort färgen...
 
Nu är den sparad på högsta. Ser det bättre ut?

Och är den helt i samma färg? Svårt att se på min dator.
 
Håller tummarna för att det ser bra ut på den andra också.

Och för andra också för den delen...
 
Som .gif ligger just den bilden (rubrikerna på sidorna) på 3kb och som .jpg, som den är nu, 14kb.

Blir lite större, men det borde väl inte spela så stor roll. 14kb borde väl de flesta få upp utan problem eller är jag förblindad av att ha suttit på bredband för länge?
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 411
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 197
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp